مسئولان هلال احمر جزئیات بیشتری از ماجرای غرق شدن و مرگ ۲دانش‌آموز در اردوی سازمان جوانان این جمعیت در بندر انزلی را منتشر کردند.

هلال احمر

پس از آنكه روز چهارشنبه 2دانش‌آموز 13ساله شركت‌كننده در اردوي المپياد آماده هلال احمر، دچار سانحه شدند، رئيس اين جمعيت دليل غرق‌شدن آنها را رفتن به دريا بدون توجه به تذكرات مسئولان دانست و گفت: «اين دانش‌آموزان در زمان ناهار و استراحت به دريا مي‌روند مربيان نيز به آنان تذكر داده بودند، زيرا منطقه براي شنا ممنوع بود كه گوش ندادند، يكي از مربيان آموزش و پرورش از استان خودشان نيز با آنان بود و مسئوليت بردن دانش‌آموزان را قبول كرده بود، متأسفانه آنان پس از خارج‌شدن از اردوگاه كه 10نفر نيز بودند، در يك لحظه زير پايشان در دريا خالي مي‌شود، 9نفر آنان از آب خارج مي‌شوند، يك نفر دچار غرق شدگي مي‌شود و يك نفر هم كه همراه آنان بود براي نجات اقدام مي‌كند كه وي نيز غرق مي‌شود. »

اما وحيد قبادي‌دانا، رئيس سازمان جوانان هلال احمر كه اين اتفاق در مجموعه تحت نظارت او اتفاق افتاد با بيان اينكه همه كساني كه در اردوهاي هلال احمر حضور مي‌يابند با رضايت والدين شركت مي‌كنند، گفت:« اين شركت‌كنندگان نيز تحت بيمه بودند و هرگونه خسارتي به آنان وارد شود پرداخت مي‌شود.»

پيگيري موضوع

غرق شدن 2دانش‌آموز در اردوي مجموعه‌اي كه متولي نجات حادثه‌ديدگان شناخته مي‌شود، باعث بازتاب گسترده‌تر اين حادثه در فضاي رسانه‌اي كشور شد. خبر مرگ اين دو دانش‌آموز 13ساله در شبكه‌هاي مجازي و سايت‌هاي خبري انعكاس زيادي داشت و با واكنش افكار عمومي همراه بود.

اينكه چرا مسئولان هلال احمر به هر نحوي شده مانع ورود 10دانش‌آموز 13ساله به دريا نشده‌اند و اينكه آيا در ساعت 3عصر ناجي مقيم در ساحل اردوگاه اين مجموعه بوده يا خير؟ از مهم‌ترين سؤالات بي‌پاسخ هستند. رئيس جمعيت هلال احمر در گفت‌وگو با همشهري از ارائه توضيحاتي درباره اين موضوع خودداري كرده و خواستار پيگيري موضوع از مسئولان سازمان جوانان هلال احمر شد. تلاش همشهري براي ارتباط با رئيس سازمان جوانان هلال احمر و مدير روابط عمومي اين سازمان نيز بي‌نتيجه ماند.

اما نماينده مردم ساري كه عضو شوراي‌عالي هلال احمر نيز هست در گفت‌وگو با همشهري و در واكنش به توضيحات جمعيت هلال احمر مبني بر اينكه خروج اين دانش‌آموزان بدون اجازه و با وجود مخالفت مسئول اردو بوده است، گفت: «بايد توجه كنيم كه سن قانوني 18سالگي است. اين يعني يك فرد تا 18سالگي نمي‌تواند تشخيص كاملا درستي در همه زمينه‌ها داشته باشد و دچار اشتباه مي‌شود بنابراين در سن‌هاي پايين‌تر مانند همين ماجرا نبايد به تذكر دادن بسنده كرد. اگر قرار بود صرفا به تذكر قناعت كرد، مي‌شد تذكرات را قبل از اردو مكتوب نوشت و ديگر نيازي به مراقب و مسئول نبود. نكته اين است كه بچه‌ها نمي‌توانند كار درست و غلط را تشخيص بدهند. اينكه ما از مربي استفاده مي‌كنيم يعني حتما بايد نظارت كند و مسئوليتش را هم برعهده بگيرد.»

محمد دامادي با مقايسه اين حادثه با ماجراي سوختن دانش‌آموزان شين‌آباد افزود:«بايد شجاعت پذيرش اشتباه را داشته باشيم. تا زماني كه دنبال توجيه باشيم چنين اتفاق‌هايي خواهد افتاد. من از وزير كشور قبلي سؤالي درباره غرق شدگي در سواحل پرسيدم. مديران وقت مدام مي‌گفتند افراد غرق‌شده خارج از محدوده شنا مي‌كرده‌اند! اين استدلال‌ها منطقي نيست. وقتي مجري برگزاري برنامه‌اي هستيم بايد همه‌‌چيز را در موردش پيش‌بيني كرده و برايش برنامه‌ريزي كنيم. وقتي بچه‌ها را كنار دريا مي‌بريم بايد به عواقب آن هم توجه كنيم. ضمن اينكه اين بچه‌ها بومي منطقه نبوده و تفاوت شنا در دريا و استخر را نمي‌دانسته‌اند. الان هم هلال احمر و هم آموزش و پرورش بايد مسئوليت اين كار را بپذيرند.»

اين عضو شوراي‌عالي جمعيت هلال‌احمر با تأكيد بر اهميت پيگيري موضوع گفت: بر خودمان واجب مي‌دانيم تا رسيدن به جزئيات پيگير موضوع باشيم. منتظر اعلام نتايج رسمي از بررسي‌هاي اوليه مي‌مانيم. به‌عنوان نماينده مجلس و عضو شوراي‌عالي جمعيت هلال‌احمر موضوع را در هر دو بخش دنبال خواهيم كرد. من نتيجه بحث را به بررسي دقيق‌تر موكول مي‌كنم. قطعا در نخستين جلسه شوراي‌عالي هلال‌احمر اين مسئله پيگيري خواهد شد.

 

کد خبر 271699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha