پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور، بالا بودن میزان کلسترول بد خون (LDL) را از عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی دانست و نسبت به مصرف چربی‌های ترانس هشدار داد.

از چربی‌ ترانس پرهیز کنید

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اینکه بر خلاف سایر چربی‌ها، چربی‌ ترانس که اسید چرب ترانس هم نامیده می‌شود، سبب افزایش کلسترول بد (LDL) وکاهش کلسترول خوب (HDL) می‌شود، گفت: بالابودن کلسترول LDL به‌ همراه پایین بودن تراز کلسترول HDL، احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

چربی ترانس چیست؟

وی با بیان اینکه چربی ترانس از افزودن هیدروژن به روغن گیاهی ازطریق جریانی موسوم به هیدروژناسیون حاصل می‌شود، گفت: به‌ این‌ترتیب احتمال فاسد‌ شدن روغن، کمتر می‌شود. استفاده از چربی ترانس در ساخت و تهیه‌ غذا سبب می‌شود غذا مدت بیشتری تازه بماند.

خسرونیا گفت: افزودن هیدروژن به روغن بیش از سایر انواع چربی‌ها موجب افزایش کلسترول می‌شود. غذاهای پخته شده‌ تجارتی مانند کراکر، شیرینی خشک، بیسکویت، کیک و بسیاری از غذاهای سرخ‌ شده مانند دونات و سیب‌زمینی سرخ شده دارای چربی‌های ترانس هستند. روغن‌های جامد نباتی و برخی مارگارین‌ها نیز سرشار از چربی ترانس هستند.

خسرونیا یادآور شد: در سال‌های اخیر به ‌علت نگرانی‌هایی که در مورد آثار چربی‌های ترانس بر سلامت بوجود آمده ‌است، در صنایع‌ غذایی از این چربی‌ها کمتر استفاده می‌شود. در صورتی‌ که روی برچسب محصول مربوطه نوشته شده باشد روغن گیاهی هیدروژنه، ممکن‌است به این معنا باشد که آن روغن حاوی مقداری چربی ترانس است.

وی افزود: چربی ترانس دارای آثار زیانبار است؛ یعنی بر میزان کلسترو ل LDL می‌افزاید و از مقدار کلسترول HDL می‌کاهد. بالا‌بودن میزان کلسترول LDL عامل خطرساز اصلی بیماری قلب است. در صورتی ‌که میزان LDL بسیار بالا باشد با‌ گذشت‌ زمان، سبب تصلب سرخ‌رگ‌ها می‌شود. این‌ حالت عبارتست از انباشت خطرناک رسوبات چربی بر دیواره‌ سرخ‌رگ‌ها. این رسوبات که در اصطلاح پلاک نامیده می‌شوند، سبب کاهش جریان‌ خون در سرخ‌رگ می‌شوند.

خسرونیا گفت: در صورتی‌ که این عارضه در سرخ‌رگ‌های خونرسان به قلب ایجاد شود، بیمار دچار درد قفسه‌ سینه می‌شود. در صورتی‌ که پلاک‌ها از هم گسسته یا پاره شوند، لخته‌ خون ایجاد می‌شود و ممکن‌ است جریان خون را مسدود‌ کند. اگر جریان خون ‌بخشی از قلب متوقف شود، حمله‌ قلبی رخ می‌دهد و در صورتی‌ که جریان خون بخشی از مغز متوقف شود، استروک حاصل می شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: در صورت مصرف زیاد غذاهای آماده و خارج از منزل، افراد باید بدانند که در برخی اماکن و بویژه رستوران‌ها هنوز هم ازچربی ترانس برای سرخ کردن استفاده می‌شود. باید مصرف چربی ترانس تا حد امکان محدود شود. میزان مصرفی چربی ترانس باید کمتر از یک درصد کل کالری مصرفی روزانه باشد.

کد خبر 271521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha