چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

«تنگ سرخ» در شهرستان بویراحمد، باعث نابودی ۱۰هکتار از گونه‌های ارزشمند گیاهی این منطقه شد.

آتش سوزی جنگل

 اين درحالي است كه نيمه مرداد‌ماه گذشته مسئولان منابع طبيعي استان كهگيلويه و بوير احمد در جمع خبرنگاران اعزامي به اين استان از نبود تجهيزات آتش‌نشاني به‌ويژه نبود ناوگان هوايي اطفاي حريق گله كرده و از مسئولان كشوري خواسته بودند تا با تجهيز استان به اطفاي حريق هوايي مانع از خسارت جبران ناپذير آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي استان شوند. به گفته مسئولان منابع طبيعي كهگيلويه و بوير احمد، وجود بيش از 470گونه گياهان دارويي، صنعتي و خوراكي در عرصه‌هاي طبيعي استان كهگيلويه و بويراحمد و زمينه توسعه اين گياهان در سطحي به‌وسعت 200هزار هكتار ازجمله قابليت‌هاي استان است كه مي‌تواند تحولي در اشتغال و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان ايجاد كند. آنها مي‌گويند كه هر 5هكتار كشت گياهان دارويي و صنعتي باعث ايجاد يك شغل دائمي مي‌شود.

منطقه تنگ سرخ كه در 25كيلومتري جاده ياسوج به شيراز قرار دارد، يكي از مناطق پايلوت كهگيلويه و بويراحمد در كشت گياهان دارويي است كه گفته مي‌شود حدود 12هزار هكتار از اين منطقه زيركشت گياهان دارويي ازجمله آنغوزه رفته است. آنطور كه در گزارش مهر آمده عصر دوشنبه گذشته آتش‌سوزي در اين منطقه آغاز شد، اما مردم بومي منتظر امدادگران و نيروهاي اطفاي حريق نماندند و آتش را قبل از نيمه‌شب مهار كردند. به گفته يك شاهد عيني، در اين آتش‌سوزي ده‌ها درخت بادام كوهي، كيكم، بنه و... در آتش سوخت.

سجاد دهقان كه خود در مهار آتش شركت داشته است، به مهر گفت: با شروع آتش‌سوزي، بيش از 100نفر از اهالي با بيل و كلنگ و شاخه درختان به كوه زدند و آتشي را كه بنا به گفته دهيار تنگ سرخ يكي از افراد غيربومي به‌طورسهوي روشن كرده بود خاموش كردند.

سعيد نظري، رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بويراحمد با تأكيد براينكه حفاظت از طبيعت بدون مشاركت مردم امكان‌پذير نيست به مهر گفت: منطقه تنگ سرخ يكي از مناطق الگوي منابع طبيعي است و گونه‌هاي گياهي ارزشمندي در اين منطقه وجود دارد و آتش سوزي در اين منطقه دور از انتظار بود. به گفته وي، مردم تنگ‌سرخ سال‌هاست كه دامشان را از منطقه خارج كرده و اقدام به كشت و بهره‌برداري از گياهان دارويي كرده‌اند.

کد خبر 270825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha