همشهری آنلاین: دکتر احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران پایتخت در گفت‌وگویی مشروح با «تهران سما» با تأکید بر موضوع آمادگی شهر در برابر حوادث و سوانح، ضرورت هم‌افزایی مدیریتی در پیشگیری از وقوع حوادث در تهران را یادآور شد.

دکتر صادقی در خصوص شایعات اخیر که پیرامون وقوع زلزله در تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، گفت: اخیراً پس از زلزله استان ایلام، در برخی شبکه‌های اجتماعی به احتمال وقوع زلزله در تهران اشاره شده که در این خصوص باید بگویم تهران کمپلکسی از مخاطرات مختلف از جمله خطر لرزه‌ای ناشی از وجود گسل‌های فعال است که باید همیشه آماده و منتظر رخداد مهمی در این خصوص باشیم و در این زمینه، آمادگی همه دستگاه‌ها و آحاد مردم ضروری است.

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران پایتخت افزود: مطالب مندرج در سایت‌ها و شبکه های اجتماعی غیررسمی و شایعه است، زیرا زلزله مورموری ایلام هیچ ارتباطی به گسل‌های تهران ندارد.

صادقي با اشاره به ویژگی‌های شهر تهران و نحوه مدیریت بحران در این کلانشهر ادامه داد: تهران طی سال‌های اخیر رشد سریع ونامتوازنی داشته است. به همین دلیل ما امروزه با مجموعه‌ای از مشکلات در این کلانشهر مواجه هستيم، از جمله اینکه بافت‌های فرسوده حجم زیادی از شهر را شامل می‌شود، یا آنکه در حریم مسیل‌ها ساخت‌وساز انجام شده، معابر قدیمی و شبکه شریان‌های حیاتی تا مقداری قدیمی و فرسوده‌اند. در عین حال شهر تهران بر روی بستری لرزه‌خیز قرار دارد و اطراف شهر را گسل‌های قابل توجهی احاطه کرده و همزمان شهر مسائل دیگری چون ترافیک، مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا دارد.

مهمترين محورهاي اظهارات اين مسئول شهري در ادامه آمده است:

* تهران با شهر ایده آل در مدیریت بحران فاصله دارد.

* هنوز آن گونه که باید و شاید فرهنگ ایمنی در شهروندان شکل‌ نگرفته و سازمان‌ها و نهادهای مدیریت شهری نيز چندان سازو کارهای پیشگیری از بحران یا واکنش مناسب را پیش‌بینی نکرده‌اند.

* همه سازمان‌ها اعم از دولتي و عمومي باید سناریوهای مختلف را در برابر مخاطرات محتمل حوادث و سوانح تهیه و سامانه فرماندهی حادثه برای خود تعریف کنند.

* خدماتی مثل برق، گاز ، مخابرات و ... در حال حاضر که بحرانی رخ نداده با کمبودهایی دست به گریبان است و در نتیجه در شرایط بحران نیز مشکلات بیشتر می شود.

* ساخت‌وساز مقاوم بافت‌های شهری و مقاوم‌سازی و تثبیت اشیا در اماکن عمومی و مسکونی، اقدامات اساسی در کاهش ریسک مخاطرات است چراكه عمده تلفات و خسارات ناشی از وقوع زلزله به تخریب ساختمان‌ها و ریزش آوار روی ساکنان آن مربوط می‌شود.

* برخورداری جامعه از تجهیزات امداد و نجات، امکان اسکان اضطراری و موقت، امکانات و تجهیزات درمانی و بهداشتی، ذخیره مواد غذایی و آب، تامین اماکن اسکان مجهز به برق اضطراری، آموزش مردم و ایجاد آمادگی در آنان برای اقدام سریع، صحیح، حرکت فردی و جمعی در نجات و یاری‌رساندن به دیگران، توان پاسخگویی جامعه اعم از شهروندان و مدیریت شهری در برابر زلزله را افزایش می‌دهد.

* زلزله در میان 33 مخاطره تهدیدکننده قابل وقوع در کشور و پایتخت، عمده‌ترین مخاطره به شمار می‌آید.

* تاب آوری شهرها كه به میزان اجرای طرح‌های پیشگیری ، آمادگی و مقابله در برابر سوانح و حوادث باز می‌گردد، مرهون تعامل مدیریت شهری و سازمان های متولی در زمان بحران است

* در 22 منطقه پایگاه مدیریت بحران ايجاد شده و در هر ناحیه هم امکانات و تجهیزات لازم را داریم.

* از دو سال قبل در 374 محله تهران، مدیریت بحران را به مردم آموزش دادیم.

* نقشه مدیریت بحران مناطق و محلات تهران تهیه شده است.

* حدود 800 گروه دوام تشکیل شده که هر گروه 55 نفر هستند و آموزش دیدند که در زمان بحران چگونه اقدام کنند.

* در اماکن مهم  تهران مانند اماکن تجاری و عمومی گروه مدیریت بحران تشکیل شده است.

کد خبر 270678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha