همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون سرپرست تیم مذاکره کننده ۱+۵ پیش از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی در بروکسل درباره مذاکرات هسته‌ای مذاکره کردند.

دیدار ظریف و اشتون درباره مذاکرات هسته ای ایران

به گزارش ایرنا، طرفین در این دیدار با ارزیابی روند مذاکرات، درباره نحوه پیگیری مذاکرات جامع برای دستیابی به توافق جامع گفت و گو کردند.

در دیدار ظریف و اشتون در بروکسل، زمان دقیق دور بعدی مذاکرات ایران و ١+٥ در نیویورک تعیین می شود.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در صفحه توییتر خود نوشت: کاترین اشتون امروز در آغاز دیدار خود با وزیر امور خارجه ایران ورود محمدجواد ظریف را که به منظور گفت و گو در زمینه هسته ای به بروکسل سفر کرده است، خوش آمد گفت.

ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح روز دوشنبه به منظور دیدار دو جانبه با کاترین اشتون و گفت وگو در باره مذاکرات هسته ای ایران وارد بروکسل شد.

مذاکرات اشتون و ظریف بعد از ملاقات جاری در هنگام صرف نهار هم ادامه یافت.

مایکل مان سخنگوی اشتون یادآور شد: هنوز تاریخ مذاکرات هسته ای در نیویورک مشخص نشده است.

ظریف را در این سفر، «مجید تخت روانچی» و «سید عباس عراقچی» معاونان اروپا و آمریکا و حقوقی و بین المللی و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همراهی می کنند.

این گفت و گوها، نخستین دیدار و گفت و گوی ظریف و اشتون پس از مذاکرات وین ٦ در روزهای 11 تا 28 تیرماه (دوم تا ١٩ جولای) است که طرفین به دلیل دست نیافتن به توافق نهایی به دلیل اختلافات بر سر مسایلی چون میزان غنی سازی اورانیوم ایران، مذاکرات جامع و نیز توافق اولیه ژنو می باشد.

ظریف پس از بروکسل عازم دو کشور اروپایی دیگر یعنی لوکزامبورگ و ایتالیا شده و در ایتالیا با خانم فدریکا موگرینی وزیر خارجه فعلی و جانشین اشتون دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

همزمان، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه روزهای سه شنبه و چهارشنبه را در جمهوری چک بسر خواهد برد تا با مقامات این کشور درباره روابط دو جانبه و مسایل بین المللی گفت و گو کند.

ظریف با رییس شورای اروپا در بروکسل دیدار کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنين روز دوشنبه با ˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپا دیدار و در مورد روابط ایران و این اتحادیه و همچنین تحولات منطقه رایزنی کرد.

به گزارش منابع خبری، ظریف بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: امروز با مقام های اتحادیه اروپا و بلژیک گفت و گو کردیم؛ جلسه اول ما در مورد موضوعات عمومی و منافع کلی ایران و اتحادیه اروپا، موضوع هسته ای و افراطی گری و تروریسم در منطقه بود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: آنها همچنین در مورد شرایط اروپا، نگرانی ها و امکان همکاری دو طرف در خصوص این موضوعات بحث کردند.

وی یادآور شد که امروز دیدارهای دیگری از جمله با ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد پیشرفت در خصوص مذاکرات هسته ای و با مقام های بلژیکی دارد.

ششمین دور گفت و گوهای ایران و شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان 19 ژوئیه ( 28 تیر) پس از نشست خبری مشترک ظریف و اشتون و با انتشار بیانیه مشترک آنها در تایید تمدید مذاکرات، انجام شد.

ایران و گروه 1+5 در جریان این مذاکرات که در وین برگزار شده بود، مهلت شش ماهه توافق مقدماتی ژنو را تا 24 نوامبر( 3 آذر) تمدید کردند. هدف، دستیابی به یک توافق جامع و رفع تحریم ها علیه ایران است. از زمان تمدید مهلت مذاکرات تاکنون، یک دور مذاکره دوجانبه میان معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا در ژنو برگزار شده است.

کد خبر 270665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha