همشهری آنلاین: گزارش‌های خبری شاید برای لحظه‌ای فردی را تکان دهند و او را شاد و یا غمگین سازند، اما هرگز نتوانسته‌اند احساس واقعی موقعیتی که گزارش از آن تهیه شده را در فرد ایجاد کنند، کاستی که رویکردی به نام خبرنگاری فراگیر می‌تواند آن را جبران کند.

خبرنگاری

براساس گزارش BBC، خبرنگاري فراگير رويكردي است كه مي‌تواند با بهره‌گرفتن از واقعيت مجازي،‌ مخاطب را در موقعيتي قرار دهد كه گزارش از آن تهيه شده‌است.

رويداد‌هاي خبري همواره تحت تاثير بعد مسافت قرار دارند و همين دوري نسبت به مخاطب مي‌تواند از بار احساسي آنها كاسته و ميزان درك حقيقي مخاطب از رويداد‌ها را كاهش دهند و به اين شكل از شدت اهميت آنها نيز كاسته خواهد‌شد. اما تلفيق تكنولوژي واقعيت مجازي با خبرنگاري مي‌تواند اثرگذاري روي مخاطبان را با ايجاد حسي مشابه حس حضور در صحنه وقوع خبر، افزايش دهد.

ناني دلاپنا محقق مدرسه خبرنگاري آننبرگ دانشگاه كاليفرنياي جنوبي با تركيب خبرنگاري سنتي با تكنولوژي بازي‌ فراگير رايانه‌اي قصد دارد گونه‌اي جديد از خبرنگاري را براي تاثيرگذاري بيشتر روي مخاطب خلق كند. وي و تيمش صدا و تصوير گزارش مورد نظر را ضبط كرده و سپس با تلفيق اين اطلاعات، صحنه گزارش را به صورت بصري بازسازي مي‌كنند.

سپس مخاطب عينك واقعيت مجازي به چشم خواهد زد،‌ ابزاري كه مي‌تواند موقعيت مخاطب را در اتاق رديابي كرده و حركات آنها را در راستاي صحنه‌هايي كه در برابر چشم مي‌بينند،‌ ترجمه كند. براي مثال در مستندي درباره سوريه، دلاپنا مخاطب را در ميان خياباني قرار داده‌است كه در آن بمبي منفجر مي‌شود،‌به اين شكل مخاطب مي‌تواند ترسي كه در اثر اين انفجار بر محيط القا مي شود را كاملا احساس كند. پس از آن مخاطب به منطقه سكونت آوارگان برده مي‌شوند تا از نزديك وضعيت آنها را به صورت مجازي مشاهده كند.

دلاپنا مي‌گويد مخاطبان نسبت به اين نوع گزارش‌هاي واقعيت مجازي واكنش‌هاي شگفت‌انگيزي نشان داده‌اند و برخي از آنها به شدت احساساتي شده‌اند.

به گفته وي اين تكنولوژي حضوري دوگانه را در مخاطب ايجاد مي‌كند، او از سويي مي‌داند كه در موقعيت گزارش اصلي قرار ندارد و از سويي ديگر به واسطه آنچا چشمانش مي‌بينند و به مغزش القا مي‌كنند، احساس مي‌كند كه در آن موقعيت قرار دارد. اين تجربه‌اي بسيار دروني است كه تمام بدن در آن دخيلند، تجربه‌اي كه با تجربه شنيدن اخبار در راديو و ديدن آن در تلويزيون بسيار متفاوت است.

کد خبر 270413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha