شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

به‌طور متوسط ۱۰درصد جمعیت شهرها را معلولان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل تأمین امکانات لازم و مناسب‌سازی معابر برای تردد این قشر از جامعه در شهر و همچنین توجه به نحوه طراحی بوستان‌ها و فضاهای تفریحی - فرهنگی همواره مورد تأکید حامیان معلولان بوده است.

همين موضوع باعث شده تا اخيرا مديران شهري نسبت به گذشته اهميت بيشتري به اين موضوع در اجراي پروژه‌ها بدهند تا جايي كه احداث پايانه حمل‌ونقل شهري ويژه معلولان، برخورداري معلولان از حق معافيت در پرداخت بهاي بليت مترو و اتوبوس، مناسب‌سازي مترو و بي‌آر تي براي استفاده معلولان و حذف دستك‌ها در ورودي پياده‌روها در دستور كار قرار گرفته است. عضو حقوقدان شوراي شهر تهران نيز اين رويكرد را از اقدامات ارزشمند مديريت شهري و حاصل همت شهردار تهران دانست. علي صابري در اين رابطه گفت: خون شهروندان سالم از شهروندان معلول رنگين‌تر نيست و مسئولان بايد به همان اندازه كه به حرف‌هاي افراد سالم توجه مي‌كنند، به درد دل افراد معلول گوش كنند. وي اعلام كرد كه به همين منظور شوراي اسلامي شهر تهران در مورد تمام موضوعات ازجمله موضوع معلولان، قبل از هر اقدام قائل به انجام كار كارشناسي است.

صابري كه عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران است به مسئله آسيب‌پذيري معلولان در جامعه اشاره كرد و تصادفات رانندگي را يكي از اصلي‌ترين دلايل انواع معلوليت‌ها در ايران برشمرد. وي افزود: بايد تلاش كنيم تا مفهوم «شهري براي همه» را براي همه مردم و مسئولان جا بيندازيم و براي نمونه، اگر يك پارك مي‌سازيم بايد همه شهروندان ازجمله معلولان بتوانند از آن استفاده كنند. شهري كه صابري از آن ياد كرد در جهان به شهر دسترس‌پذير معروف شده است كه در آن تمام شهروندان ازجمله سالمندان، كودكان و معلولان، امكان استفاده از تجهيزات شهر را دارند.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه جمعيت كشورمان به سمت سالمندي در حال حركت است و كهنسالان محكوم به نوعي از معلوليت هستند، اظهار كرد: بايد ايستگاه‌هاي اتوبوس و اتوبوس‌هايي كه خريداري مي‌شوند، براي معلولان نيز قابل استفاده باشند و تمامي ايستگاه‌هاي مترو به آسانسور مجهز شوند. به اعتقاد صابري تأمين ايمني افراد سالم نبايد به قيمت ايجاد مانع بر سر راه افراد معلول تمام شود و بر همين اساس اينكه در ورودي پياده‌را‌ه‌ها، دستك‌هايي براي ممانعت از ورود موتورسيكلت‌ نصب مي‌شود تا ايمني شهروندان سالم تأمين شود، از تردد شهروندان معلول با ويلچر در پياده‌رو جلوگيري مي‌كند. وي با تأكيد بر اينكه در موضوعات كارشناسي در حوزه معلولان از گذشته دچار نوعي سردرگمي تاريخي هستيم، اضافه كرد: ستاد مناسب‌سازي شهر تهران تشكيلات مهمي است كه بايد هر چه زودتر احيا شده و جلسات اين ستاد هر چه سريع‌تر تشكيل شود. بخشي ديگر از سخنان عضو حقوقدان شوراي شهر تهران به اين نكته اشاره داشت كه شركت واحد از اول مهر نسبت به ارائه سرويس رايگان به دانش‌آموزان 54مدرسه استثنايي تهران در مسير خانه و مدرسه اقدام مي‌كند.

کد خبر 270375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha