همشهری آنلاین: وزیر ورزش و جوانان می‌گوید نتایج بازی‌های آسیایی اینچئون مستقل از مثبت یا منفی بودن به دوره وزارت او مربوط نمی‌شود و باید حاصل کار او را در المپیک ریو دید.

گودرزی وزیر ورزش و امور جوانان

به گزارش ایسنا، محمود گودرزی در گفت و گوی ویژه خبری درباره بحث تخصصی مدیریت در ورزش گفت: اگر به دنبال یک توسعه پایدار در کشور هستیم باید مدیریت بخش‌های مختلف کشور را به متخصصین بدهیم ، این نگاه که تصور کنیم که هر کس به ورزش علاقه‌مند است و ورزش را تماشا میکند و چند فرد ورزشی را میشناسد می‌تواند مدیریت ورزش را در اختیار بگیرد کاملا نادرست است . ورزش یک امر تخصصی است و باید از طریق یک مدیریت تخصصی اداره شود . به طور مثال فردی را با عنوان مدیر عامل یک شرکت خدرو سازی انتخاب کنید که آن فرد هیچ تخصصی درباره مسایل فنی خودرو ندارد و فقط رانندگی با آن خدرو را بلد است او قطعا نمیتواند در مدیریتش موفق باشد.

گودرزی تصریح کرد: در گذشته نگاه کلان یک نگاه تخصصی به ورزش نبوده است . معتقدم دو حوزه است که همه دوست دارند به آن ورود کنند یکی حوزه هنر و دیگری ورزش است. البته حضور افراد غیر متخصص در حوزه هنر محدود‌تر است . زیرا ممکن است افراد از موسیقی لذت ببرند و یا به سینما بروند اما اگر به همان فرد بگویید یک فیلم سینمایی را کارگردانی کند احتمالا بگوید از پس این کار بر نمی‌آید این در حالی است که همه افراد به خود اجازه می‌دهند به راحتی به مقوله ورزش ورود کنند به طوری که اگر به فردی بگویید مربی‌گری یک تیم را قبول کند احتمالا قبول خواهد کرد .یک نوع بد آموزی‌هایی ایجاد شده و بد آموزی‌هایی در جامعه ایجاد شده که این موضوع را گسترش می‌دهد این فرهنگ باید از بین برود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره مدیریت شما در ورزش از افراد متخصص استفاده شده است گفت: اگر تخصص را در حوزه تکنیکال بررسی کنیم باید بگویم این امر نیازمند زمان است تا اثرات خود را نشان دهد در واقع اگر شما مهارت‌های یک مدیر عالی را به سه بخش مهارت‌های ادراکی و مهارتهای انسانی و روابط با مجموعه خود و مهارت‌های تکنیکال تقسیم کنید مدیر لایق باید هر سه بخش را داشته باشد این تئوری اثبات شده است و علمای مدیریت به آن اذعان دارند. باید بگویم در دوره‌های مدیریت بعد از انقلاب مدیریت تکنیکال در مدیران ورزشی وجود نداشته است باز هم تاکید می‌کنم اثرات مدیریت تکنیکال نیازمند چهار یا پنج سال زمان است تا خودش را به نمایش بگذارد، کما اینکه وقتی از من درباره قهرمانی‌ها و یا نتایج ضعیف تیم‌ها سوال می‌شود میگویم کسب موفقیت و یا عدم نتیجه‌گیری تیم‌ها مربوط به دوره مدیریت من نمی‌شود اگر موفقیتی بوده است مربوط به دوره مدیریت قبلی است.

گودرزی در پاسخ به این سوال که اگر در بازی‌های آسیایی مقام پنجم یا ششم را کسب کنیم باید این شکست را به پای شما بنویسیم گفت: خیر این نتایج خیلی ارتباطی به مجموعه مدیریت فعلی ندارد مدیران فعلی باید از اساس برنامه‌ها را بررسی کنند و ساختارها و برنامه‌های مجددی را برای آینده تصویب کنند. کارنامه من را باید در المپیک ریو دید اگر در بازی‌های آسیایی بتوانیم مرتبه چهارمی گذشته را ارتقا دهیم باز هم این موفقیت را مربوط به دوره مدیریتی خودم نمی‌دانم اگر موفقیتی باشد مربوط به برنامه‌ریزی مدیران قبلی است. در حال حاضر ما به دنبال پشتیبانی لوجستیکی تیم‌ها هستیم.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر بیشتر وقت ما صرف برنامه‌های کلان می‌شود و نمی‌توانیم روی کار‌های فنی کار کنیم بهتر است بتوانیم بیشتر وقت خودمان را به حوزه ورزش اختصاص دهیم البته معاونانی که با من در وزارت خانه همکاری می‌کنند افراد آشنا با ورزش و در حوزه کاری خودشان متخصص هستند.

گودرزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌ای که برای توسعه ورزش به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود اشاره کرد و گفت : به دنبال این هستیم تا برنامه‌هایی که مد نظر داشتیم را یک به یک اجرا کنیم. البته مسائل تنش‌زایی در ورزش وجود دارد و ما هم در ابتدا به دنبال حل این تنش‌ها بودیم معتقدم در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شد در ابتدای کار وزارت با مشکل مالی روبه رو بودیم بر همین اساس به دنبال جذب اسپانسر بودیم. من از اصحاب رسانه گله‌مندم زیرا در گذشته اکثر هزینه‌هایی که برای تیم های ورزشی انجام می‌شد از جیب خزانه دولت برداشته می‌شد اما حال که هزینه‌ها را از طریق اسپانسر پرداخت میکنیم هیچ گونه بازتابی در رسانه‌ها ندارد.

وی ادامه داد: در ابتدا که پست وزارت را قبول کردم متوجه شدم بر اساس قانون دولت نمی‌تواند در بخش ورزش حرفه‌ای هزینه کند. در نتیجه با توجه به فشارهایی که از سوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وارد می‌شد تصمیم گرفتیم دو اسپانسر برای این باشگاه ‌ا جذب کنیم. در گذشته این باشگاه‌ها از جیب مردم هزینه می‌کردند اما ما با جذب یک حامی مالی این پرداخت پول از سوی دولت را متوقف کردیم در حال حاضر نیز حامیان مالی به طور کامل هزینه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را پرداخت می‌کنند. معتقدم این دو باشگاه پتانسیل زیادی در بحث درآمدزایی دارند.

وی همچنین به تنش‌زدایی در ورزش اشاره کرد و گفت: ورزش با توجه به این كه نفس‌اش رقابتی است چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد اما نباید در این چالش‌ها افراط کنیم. معتقدم خیلی از مسایلی که خود را چالش نشان می‌دهند چالش نیستند و نباید بیش از اندازه به آنها بپردازیم.

گودرزی افزود: ورزش مقوله پرجاذبه‌ای است و عموما کسانی در این جاذبه قرار می‌گیرند که ورزشی نیستند به ورزش می‌آیند تا منزلتی برای خود ایجاد کنند و بعد هم بروند . مگر قهرمان ملی نیاز به معروفیت دارد تا بخواهد هر روز با رسانه‌ها صحبت کند. وزیر ورزش و جوانان همچنین گفت: زمانی که کار را شروع کردم متوجه شدم انتخابات زیادی در فدراسیون‌ها به تعویق افتاده بود به‌طور مثال 14 ماه از موعد انتخابات کمیته ملی المپیک گذشته بود و این مسئله به یک مقوله پرچالش در کشور تبدیل شده بود به‌طوری که هر آن امکان داشت کمیته‌های المپیک تعلیق شود. به دنبال این بودیم که در یک محیط آرام و دموکراتیک انتخابات را برگزار کنیم .البته مشکلاتی هم مثل ترجمه بعضی از بند‌های اساس‌نامه و تدوین آیین‌نامه من‌در‌آوردی که طبق آن گروهي نمی‌توانستند وارد انتخابات شوند وجود داشت. البته در آن زمان افرادی هم بدشان نمی‌آمد از این داستان سوء استفاده کرده و دولت را متهم به دخالت در امور ورزشی کنند.

وی اضافه کرد: به زعم همه اهالی ورزش و رسانه، انتخابات کمیته ملی المپیک دموکراتیک‌ترین انتخاباتی بود که برگزار شده است. البته خیلی‌ها تلاش کردند تا ما را درگیر مهندسی انتخابات کنند اما ما در‌گیر این جریان نشدیم.

گوودرزی به فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شدند اشاره کرد و گفت : حدود 17 فدراسیون با سرپرست اداره می‌شدند مطمئنا مدیران قبلی از برگزاری انتخابات آزاد واهمه داشتند اما ما واهمه‌ای نداشتیم و مقابل زیاده خواهی‌ها ایستادگی کردیم .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره مدیریت شما از مدیران سفارش شده هم استفاده می‌شود اظهار کرد : من استفاده از این مدیران را بسیار کم کرده‌ام و سعی کرده‌ام با این مسئله بسیار جدی مقابله کنم . من باور ندارم افراد غیر متخصص به ورزش ورود کنند. به طور مثال فوتبال باید به وسلیه فوتبالی‌ها اداره شود و یا کشتی باید از طریق اهل فن‌اش اداره شود چه ایرادی دارد مدیریت کشتی را به رسول خادم بدهیم ؟ و یا چه ایرادی دارد که معاونت وزارت ورزش را به امیررضا خادم بدهیم ؟ اینها از متخصصان ورزش هستند. بعضی‌ها می‌گویند افراد سیاسی می‌توانند به ورزش پول بیاورند این پول را ار بیت‌المال می‌آورند. کسی که مدیر عامل یک مجتمع صنعتی است و پول به ورزش می‌آورد این پول را که از جیبش هزینه نمی‌کند بلکه از دولت دریافت کرده و در ورزش هزینه می‌کند.

وزیر ورزش همچنین گفت: ما به دنبال تدوین آیین نامه‌ای هستیم که در آینده به قانون تبدیل خواهد شد. قانونی به نام قانون نظام ورزشی. این سازمان باید از حریم مدیریت ورزشی سیانت کند و اجازه ورود سیاسیون به ورزش را ندهد. البته به دنبال تغییر شرایط فرهنگی ورزش نیز هستیم تا خود ورزشی‌ها هم اجازه ندهند سیاسیون به ورزش وارد شوند. من اجازه نمی‌دهم در هیچ انتخاباتی تبانی صورت بگیرد و نتیجه انتخابات از طریق مهندسی ویژه از قبل مشخص شود. انتخابات بايد در یک محیط آزاد و سالم برگزار شود . البته ممکن است مدیر بعدی که بر سر ورزش کشور بیاید این آیین نامه‌ها را لغو کند. و میدانیم این مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور نامه ای به دکتر روحانی ارسال کرد و من را به عنوان قانون گراترین وزیر انتخاب کرد این به این دلیل است که معتقدم قانون باید در تمام ارتباطات مدیریتی اعمال شود. باید قانون به درستی تفسیر شود. درباره قانون دو شغله ها دو تفسیر وجود دارد. سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید ریاست فدراسیون‌ها شغل است و نمایندگان مجلس نمی‌توانند رئیس فدراسیون شوند اما خود نمایندگان می‌گویند ریاست فدراسیون شغل محصوب نمی‌شود و ما می‌توانیم ورود کنیم. حال تکلیف ما چیست؟ کسی نمی‌داند. مجلس مرجع قانون‌گذار است و یک نوع تفسیر از قانون دارد و سازمان بازرسی کل کشور هم مرجع ناظر است و یک نوع دیگر تفسیر از قانون دارد. پس حتما تفسیر ما از قانون اشتباه است؟!

گودرزی در ادامه به برنامه‌هایش اشاره کرد و گفت: ایجاد توازن در ورزش قهرمانی و همگانی، بازنگری آیین‌نامه‌های فدراسیون‌ها، اختصاص 10 درصد بودجه فدراسیون‌ها به ورزش همگانی، حل معارضین ورزشگاه‌ها که اسنادی دارند و 4 هزار میلیارد تومان وزارت را بدهکار کردند و در برخی موارد حساب‌هایمان مسدود شد، تلاش برای باز کردن این حساب‌ها از برنامه‌های ما است. تلاش برای تخصیص اعتبارات فدراسیو‌ن‌ها و کاهش بدهی‌ آنها، تشکیل‌ کارگروه‌های تخصصی و تقویت کرسی‌های بین‌المللی برنامه‌هایی است که در تلاشیم انجام دهیم. در زمینه بین‌المللی تفاهم‌نامه‌ای با آذربایجان، عراق، پاکستان و فلسطین امضا کردیم در برخی موارد هم با فدراسیون‌های بین‌المللی کشتی و چوگان جلساتی داشتیم و توانستیم چوگان را به نام ایران ثبت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که شما با رسانه‌ها دوست هستید، اظهار کرد: بله. احساس می‌کنم آنها باید نقد کنند اما از دروغ‌هایی رنج می‌برم که از قول من می‌نویسند و رسانه‌های دیگر آنها را مبنا قرار می‌دهند مطالبی را می‌نویسند و نسخه ما را می‌پیچند. امیدوارم اولویت اول برای مردم ورزش باشد و به عنوان فرهنگ در خانواده‌ها قرار بگیرد و مردم به جای تماشای ورزش، ورزش کنند.

کد خبر 270324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha