همشهری آنلاین: دومین یادواره شهید سیدکاظم کاظمی با عنوان «نذیر هور» با حضور جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و موسسان سازمان اطلاعات سپاه با رونمایی از کتاب عملکرد و رفتار این شهید در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

سیدکاظم کاظمی

به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه پنج‌شنبه ششم شهریور با حضور امیر سرتیپ احمد وحیدی رئیس مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح‌ و خانواده شهید سیدکاظم کاظمی برگزار شد سردار حسن شیرازی دبیر انجمن سپاس در سخنانی گفت: شهید سیدکاظم کاظمی از پیشکسوتان گمنام عرصه اطلاعات بود و در عین حال که مسئولیت این واحد را در سپاه داشت در شورای فرماندهی سپاه نیز عضو بود و به شهادت رسید. او انصافا گمنام و مظلوم باقی ماند. البته یکی از ویژگی‌های فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز همین گمنامی است.

وی در ادامه یادآور شد: در واحد اطلاعات سپاه یکی از حوزه‌های فعالیت مقابله با گروه‌های مارکسیستی‌، ماتریالیستی و گروه‌های چپ بود. مدیریت و عملکرد شهید کاظمی باعث شد تا این گروه‌ها و حزب توده که به اصطلاح به آنها گروه‌های چپ گفته می‌شد ضربه‌های سختی بخورند و منهدم شوند. همین فعالیت‌ها باعث شد تا برای نخستین بار از سوی امام خمینی(ره) به این عزیزان در سپاه «سرباز گمنام» بگویند. آنچه امروز نیز «سرباز گمنام» می‌نامیم حاصل تلاش و فعالیت‌های سیدکاظم کاظمی است.

سردار شیرازی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: انجمن از سال 86 به بعد در برنامه‌ها‌، یادواره‌ها‌ و مجالس مختلف از خانواده شهدای واحد اطلاعات دعوت به عمل می‌آورد تا به برکت حضور آنها اتحاد و همدلی بیشتری در بین پیشکسوتان اطلاعاتی و امنیتی ایجاد شود. مقدمات این یادواره نیز از زمستان سال گذشته چیده شد.

همچنین در بخش دیگر این مراسم سردار احمد وحیدی رئیس مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح در سخنانی گفت: در سرزمین ما همچنان شهادت روشن و پرنور است و به برکت خون شهدا و شهید‌ نذیر (شهید سیدکاظم کاظمی) همه ما این سعادت را داشته باشیم که به جمع شهدا بپیوندیم و بتوانیم خاطرات و دستاوردهای عظیم آنها را که اکنون در همه جهان تبلور و تجلی یافته است نشان دهیم.

در بخش دیگر این مراسم سردار محمدعلی رحمانی از موسسین سازمان اطلاعات سپاه در سخنانی با اشاره به وضعیت کنونی کشور عراق گفت: 10 سال است که صدام از کشور عراق رفته و نظام جدیدی آغاز شده است. اما اکنون این کشور ناآرام شده است و گروه‌های مختلفی در کشور عراق فعال هستند. وقتی این مسائل را زیر نظر می‌گیریم متوجه می‌شویم که عواملی همچون فقدان واحد اطلاعات‌، شکل نگرفتن ارتش متشکل و اختلاف‌های عمیق بین طوایف از جمله دلایلی است که باعث ظهور و بروز این مساله شده است.

او ادامه داد: با ظهور انقلاب اسلامی افرادی دور هم جمع شده‌اند و سازمان اطلاعات سپاه را پایه‌ریزی کردند تا در مقابل گروه‌های چپ‌، منافقین‌، ارتجاعی و التقاطی بایستند، چرا که آنها در مناطق مختلف کشور مانند کردستان ‌و سیستان و بلوچستان باعث ایجاد ناامنی شده بودند.

سردار رحمانی افزود: آن زمان که این نهاد تشکیل شده بود اعضای گروه‌های چپ احساس می‌کردند ما بی‌تجربه هستیم و از آنجایی که مذهبی بودیم فکرش را نمی‌کردند که کارهای اطلاعاتی داشته باشیم.

او افزود: در سال 60 این گروه‌ها حدود 10 هزار عضو داشتند به گونه‌ای که در خیابان‌های تهران رژه نیز رفتند تا اینکه علیه نظام اعلام مبارزه مسلحانه کردند بنابراین زیر نظر امام خمینی (ره) با این گروه‌ ها برخورد شد. با حضور اعضای واحد اطلاعات سپاه و شهید سیدکاظم کاظمی زیرکانه فعالیت‌های اطلاعاتی انجام شد و توانستیم این گروه‌ها را از بین ببریم.

او درباره خصوصیات شهید سیدکاظم کاظمی گفت: او در انجام کارها مسئولیتی را نمی‌پذیرفت و هرگاه به او مسئولیتی داده می‌شد ابتدا می‌گشت تا شخص دیگری را که از نظر وی بهتر است به ما معرفی کند و اگر چنین شخصی نبود سرپرستی را برعهده می‌گرفت. همچنین در نوع برخورد با این گروه‌ها نیز همیشه به اخلاق پایبند بود. به عنوان مثال حتی در اعتراف گرفتن نیز اخلاق اسلامی را رعایت می‌کرد و می‌گفت اسلام با خشونت‌، زور و خونریزی سازگار نیست.

در بخش دیگر این مراسم دکتر هاشمی از همرزمان شهید سیدکاظم کاظمی گفت: من به مدت سه یا چهار سال در خدمت ایشان بودم. در این مدت ویژگی‌های بارزی را درون ایشان مشاهده می‌کردم که از جمله آنها می‌توان به ترجیح منافع جمعی به فرعی‌، ساده‌زیستی‌، مکانیزم تصمیم‌سازی برای مدیران کشور و ازاداندیشی‌، اخلاق‌مداری و توجه به حمایت از محرومان اشاره کرد.

او توضیح داد: شهید سیدکاظم کاظمی همواره در جلسات اجازه می‌داد تا همه افراد حرف‌هایشان را مطرح کنند و هیچ اعمال قدرتی در کارها انجام نمی‌داد. عمدتا یکی از ویژگی‌های افراد سیاسی این است که می‌خواهند با اعمال نفوذ و با هر روشی به اهداف خود برسند؛ اما شهید کاظمی در حساس‌ترین زمان‌ها نیز به این کار دست نمی‌زد. به عنوان مثال در هنگام اعدام دو تن از سران گروه پیکار می‌خواست تا جایی که می‌شود این سران اعدام نشوند.

در بخش پایانی این مراسم دختر شهید سیدکاظم کاظمی به خوانش متنی درباره پدرش پرداخت. همچنین با حضور سرداران احمد وحیدی‌، محمدعلی رحمانی و دکتر هاشمی‌ از خانواده و والدین شهید کاظم کاظمی تجلیل شد و جلد دوم کتاب «نذیر هور» که به عملکرد و رفتارهای این شهید در واحد اطلاعات سپاه اختصاص دارد‌، رونمایی شد.

کد خبر 270302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha