چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که تنش میان روسیه و دولت اوکراین در میدان جنگ شرق این کشور و رویارویی دیپلماتیک و تجاری میان روسیه با غرب بر سر اوکراین، هر روز شدید‌تر می‌شود، ولادیمیر پوتین مذاکره با رئیس‌جمهور اوکراین را آغاز کرد.

پوتین

مذاكراتي كه دور اول آن سه‌شنبه‌شب به‌مدت 2 ساعت پشت درهاي بسته در مينسك پايتخت بلاروس برگزار شد و دور دوم آن امروز انجام مي‌شود. سه‌شنبه‌شب، پوتين و پوروشنكو ابتدا در حضور كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با هم ديدار كردند. بعد مذاكرات دوجانبه ميان رهبران روسيه و اوكراين پشت درهاي بسته آغاز شد و 2 ساعت به طول انجاميد. اين نخستين مذاكرات مستقيم رهبران 2 كشور از زمان شروع بحران اوكراين است.

پوروشنكو پيش از شروع اين مذاكره گفت: بايد اين گفت‌وگوها نقشه راهي براي پايان دادن سريع به درگيري‌ها ميان جدايي‌طلبان شرق و ارتش اوكراين به‌دست بدهد. پوتين هم گفت كه مسكو در اين زمينه همكاري مي‌كند اما تهيه طرح آتش‌بس براي آنچه در داخل خاك اوكراين مي‌گذرد، كار روسيه نيست. او با اين سخنان به‌طور تلويحي بار ديگر بر عدم‌مداخله روسيه در تحولات اوكراين تأكيد كرد. پوتين گفت كه دولت كيف خودش بايد بحران پيش آمده در شرق اين كشور را حل كند.

اين ديدار در حالي صورت مي‌گيرد كه ساعاتي قبل از شروع مذاكره، دولت اوكراين از حضور نظاميان روسيه در شرق اوكراين خبر داد. دولت روسيه حضور نظاميان روسيه در شرق اوكراين را اتفاقي خواند و هرگونه مداخله آنها در درگيري ميان جدايي‌طلبان با ارتش اوكراين را رد كرده‌است.

همزمان نخست‌وزير اوكراين  به اروپا درباره اقدامات تلافي‌جويانه روسيه در زمينه صادرات گاز هشدار داد و گفت، كشورهاي اروپايي بايد خود را براي زمستاني سرد آماده كنند. روسيه از طريق خاك اوكراين به اروپا گاز صادر مي‌كند. چانه‌زني درباره قيمت عبور اين گاز و همچنين فروش آن، همواره از مسائل مورد بحث ميان مسكو و كيف بوده‌است. قيمت گاز، اكنون يكي از موضوعات اصلي مورد مذاكره ميان پوتين و پوروشنكو است.

با توجه به نزديك‌بودن پاييز، كشورهاي اروپايي هم با نگراني اين مذاكرات را دنبال مي‌كنند. اروپا يك چهارم گاز مورد نياز خود را از روسيه تأمين مي‌كند. وابستگي بعضي كشورهاي اروپايي به گاز روسيه بيشتر است. مثلا يونان 60درصد از گاز مورد نيازش را از روسيه مي‌خرد. از زمان آغاز درگيري‌ها در شرق اوكراين، حدود ۲۰۰۰ نفر كشته شده‌اند. جدايي‌طلبان شرق اوكراين خواستار خودمختاري و حتي استقلال از دولت مركزي هستند. اوكراين روسيه را به حمايت از آنها متهم مي‌كند.

کد خبر 270217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha