چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهاد کرد: اتاق فکر محیط زیست و توسعه پایدار در همه استان‌های کشور تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، "معصومه ابتکار" عصر سه شنبه در ادامه سفر یک روزه به کرمان در جمع دانشگاهیان، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد، افزود: اتاق‌های فکر به منظور رصد و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها رکنی از جامعه مدنی هستند که نقش آنها بسیار کلیدی است و دولت تدبیر و امید نیز این نقش را به رسمیت می‌شناسد.

وی تصریح کرد: ما اتاق فکر محیط زیست و توسعه پایدار را در استان‌ها پیشنهاد دادیم که با مسئولیت استانداران شکل بگیرد و همه کنار هم جمع شوند و خلاقانه با موضوعات برخورد شود.

اتاق فکر محیط زیست می‌تواند پشتیبان اقداماتی باشد که برای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست و حل و فصل مشکلاتی که به اقتصاد استان، سلامت شهروندان، طبیعت و گنجینه‌های بسیار با ارزش آن صدمه می‌زند، نیاز است.

وی ادامه داد: با تشکیل اتاق‌های فکر محیط زیست می‌توان شاهد نقش‌آفرینی آحاد جامعه برای بهبود شرایط زندگی و ارتقای وضعیت در شهرهای استان باشیم.

وی با تاکید بر این که توسعه باید پایدار باشد، گفت: مسایل اقتصادی، اشتغال و مسایل دیگر که اکنون گریبانگیر دولت است را نمی توان نادیده بگیریم، اما از تجربه‌های تلخ آسیب‌های محیط زیست نیز نمی‌توانیم بگذریم یا آنکه دوباره آن مسیرهای اشتباه را برویم و این دو باید با هم سازگار شود.

ابتکار گفت: یکی از پیشنهادهای ما برای اجرای این سازگاری و همگرایی تشکیل اتاق فکر با حضور بازیگران اصلی این صحنه یعنی دانشگاهیان است، زیرا این حرکت باید به طور حتم دانش‌بنیان و بر اساس اصول علمی باشد.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی و صنعت‌گران نیز باید در این اتاق فکر حضور داشته باشند زیرا پیش برنده مسایل در زمینه اقتصادی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رکن سوم این مجموعه را سازمان‌های مردم نهاد و فعالان غیر دولتی ذکر کرد که می‌توانند در سیاست‌گذاری‌ها و جلب مشارکت مردم حضور داشته باشند.

وی همچنین از انتقال آب به عنوان موضوعی کلیدی برای استان کرمان نام برد و افزود: اگر ما همت خود را برای حفظ منابع آب زیر زمینی استان و احیای منابع طبیعی گسیل کنیم بزرگ‌ترین گامی است که برداشته می‌شود.

ابتکار اظهار کرد: اصلاح الگوی مصرف به خصوص در بخش کشاورزی کلید اصلی این کار است.

وی گفت: نقاط زیادی در استان کرمان وجود دارد که آب‌های زیر زمینی با فلزات سنگین، آلودگی‌های صنعتی و معدنی آلوده شده است.

  • استاندار کرمان دیدگاه‌های روشنی برای توسعه پایدار دارد

معاون رییس جمهوری بیان کرد: استاندار کرمان دیدگاه‌های روشنی برای توسعه پایدار استان و همگامی توسعه با موازین زیست محیطی دارد.

فضای دولت تدبیر و امید، فضای گفت و شنود و تعامل و پذیرش نقد و دیدگاه‌های مردم و جامعه مدنی و رسانه‌هاست.

یکی از اقدامات مهمی که دولت تدبیر و امید انجام داده حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد یک فضای سالم در محافل علمی و دانشگاهی برای ارایه دیدگاه و شنیدن حرف‌هایی است که مدت‌ها شنیده نمی‌شد و هم اجازه بیان و طرح مسایل نبود.

ابتکار اظهار کرد: خیلی خوشحالیم در یک سال گذشته این تجربه موفق را در تعامل با دانشگاهیان و رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد توانستیم به اجرا بگذاریم و دستاوردهای خوبی نیز در سازمان و استان‌ها داشتیم.

پیشنهادی که سازمان‌ها دادند این بود که عضو برخی کارگروه های تصمیم‌سازی استان باشند و این پیشنهاد بسیار مهم است و این تعامل بسیار می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های منطقی با مشارکت مردم کمک کند.

وی گفت: رویکرد دوم که خیلی اهمیت دارد توجه دولت به محیط زیست است و کشور ما از نظر شاخص‌های محیط زیستی خیلی فراتر از ظرفیت زیستی عمل کرده است و بر اساس یک مطالعه در ایران سه و نیم برابر ظرفیت زیستی ایران به آب و خاک و تنوع زیستی فشار وارد کرده‌ایم.

حقوق نسل‌های آینده با این روند در بخش‌هایی تضییع شده و باید برای این مورد برنامه‌ریزی جدی شود که کشور توجه به محیط زیست را جدی‌تر و علمی‌تر ببیند و این اتفاق افتاده و نگاهی که رئیس جمهور بارها مورد تاکید قرار داده و در مناسبت‌های مختلف به این موضوع پرداخته، همین بوده است.

  • معاون رئیس جمهور و استاندار کرمان تفاهم‌نامه امضا کردند

همچنین دراین سفر یک روزه تفاهم‌نامه تهیه و اجرای برنامه‌های طرح مدیریت مناطق حفاظت شده بین معاون رئیس جمهوری و استاندار کرمان امضا شد.

این تفاهم‌نامه را معصومه ابتکار و علیرضا رزم حسینی عصر سه شنبه در راستای حفاظت از تنوع زیستی کشور و دستیابی به رویکردی همه سونگر، کاربردی و پویا در این بخش امضا کردند.

معاون رئیس جمهوری در آیین امضای این تفاهم‌نامه در استانداری کرمان، گفت: امروز اولین گام را برای همکاری و نظارت استانداران بر اجرای طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده بر می‌داریم.

"معصومه ابتکار" ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست سال‌هاست که مناطق حفاظت شده خود را مطالعه کرده و طرح‌های مدیریتی نیز در این زمینه تهیه شده است و پروژه‌ها طرح‌های تفضیلی و اجرایی دارند.

وی اظهار کرد: کارکرد این مناطق که اصلش حفاظت است در زمینه گردشگری و پژوهش تعریف و مشخص شده که امروز از این فرصت در استان کرمان استفاده و کار این طرح را آغاز کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سومین روز از هفته دولت برای انجام سفری یک روزه به کرمان آمد.

  • ابتکار: سه و نیم برابر ظرفیت زیستی از منابع پایه برداشت می‌شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر سه و نیم برابر ظرفیت زیستی از منابع پایه در حوزه محیط زیست کشور برداشت می‌شود.

معصومه ابتکار عصر سه‌شنبه در ادامه سفر یک روزه به کرمان در جمع مدیران صنعتی و فعالان بخش خصوصی استان کرمان افزود: ظرفیت زیستی حدی است که منابع محیط زیست می‌توانند پس از برداشت از آنها خود را بازسازی کنند و در صورتی که برداشت از این منابع افزایش یابد، منابع نمی‌توانند خود را تجدید کنند و در نهایت نابود می‌شوند.

وی با تاکید بر این که مسایل و مشکلات محیط زیست بسیار زیاد است، ادامه داد: اگر از حد ظرفیت زیستی عبور کنیم، محیط زیست نمی‌تواند خود را بازسازی کند.

  • دولت تدبیر و امید، فعالان اقتصادی را به صحنه آورد

وی گفت: دولت تدبیر و امید فضایی را در کشور ایجاد کرده که آرامش و تدبیر در عرصه اقتصاد سبب شده فعالان این عرصه امیدوار شده و همه به میدان آمده‌اند.

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید از فعالیت اقتصادی و فعالان اقتصادی حمایت می‌کنیم که با جان و دل برای توسعه کشور به صحنه آمده‌اند و دولت باید فضای کسب و کار و زیرساخت‌ها را فراهم کند.

وی گفت: این را نیز قبول داریم که علاقه‌مندان به ایران اسلامی می‌دانند که طبیعت ما تا چه میزان آسیب‌پذیر است.

ابتکار اضافه کرد: در کشور ما ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات محیط زیست و تشویق‌ها و حمایت برای فعالیت‌هایی که بتواند به‌ویژه در بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب تاثیرگذار باشد، وجود دارد.

  • اقتصاد سبز؛ یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید

وی با اشاره به این که بحث‌های اقتصادی و محیط زیست با یکدیگر پیوند اساسی دارند، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های رییس جمهوری، موضوع اقتصاد سبز بوده که همواره مد نظر قرار داشته است.

وی تاکید کرد: دولت به این سمت حرکت کرده که جنگ و گریز بین توسعه و محیط زیست را نمی‌توان ادامه داد و باید توسعه را با محیط زیست همگام کنیم و اکنون نیز در بسیاری از کشورها به این موضوع توجه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه و رشد اقتصادی اگر می‌خواهد به معنای واقعی محقق شود از مرحله برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری باید با توجه به ابعاد اقتصاد سبز حرکت کرد.

وی اظهار کرد: دو مولفه برداشت بی‌رویه از منابع پایه مانند آب و آلودگی را باید از رشد اقتصادی جدا کنیم تا شاهد رشد اقتصادی و توسعه پایدار باشیم.

ابتکار گفت: در زمینه مصرف صحیح انرژی در عرصه‌های نیروگاهی و صنعتی کوتاهی کرده‌ایم و شدت مصرف انرژی در کشور متناسب با محاسبات اقتصادی نیست.

وی افزود: باید دید در هر منطقه کدام فعالیت را بر اساس ظرفیت‌ها می‌توان تعریف کرد و موضوع آمایش باید در تک تک استان‌ها انجام شود.

  • سیاست‌های روشن را دنبال می‌کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که در سطح کشور تلاش می‌کنیم براساس سیاست‌های شفاف و روشن حرکت کنیم، ادامه داد: باید با ضابطه عمل کنیم زیرا معتقدیم که دوگانگی موجب بی‌اعتمادی می‌شود.

وی تاکید کرد: در مسیر توسعه و پیشرفت تنوع طبیعت و جانوری باید همواره مد نظر باشد و به آیندگان نیز توجه کنیم و در این رابطه باید طوری کار کنیم که فرزندان ما امکان دستیابی به مواهب را داشته باشند و نسل بعدی هم بتواند از آن استفاده کند.

  • تقدیر معاون رییس جمهوری از استاندار کرمان

معاون رئیس جمهوری افزود: یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان کرمان، طرح پلیس آب است که طرح این موضوع از سوی استاندار کرمان جای تقدیر از نگاه و درایت ایشان دارد.

وی با تاکید بر این که منابع آب بسیار ارزشمند است، گفت: آب از هر کالای دیگری در کشور ما ارزشمندتر است و چاره‌ای نداریم جر این که از منابع موجود به درستی استفاده کنیم و اجازه ندهیم آلوده شود.

ابتکار افزود: حتما می‌توانیم در این راستا یک طرح اقتصادی نیز تهیه کنیم که سرمایه‌گذاری نیز در این زمینه انجام شود.

وی مناطق حفاظت شده در استان کرمان را زیر 13 درصد ذکر کرد و گفت: این میزان در کشور کم‌تر است و این در حالی است که میانگین جهانی 20 درصد است.

کد خبر 270186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha