سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

محمد جواد ظریف در سومین روز از سفر به عراق به اقلیم کردستان رفت و با مقامات این منطقه دیدار و مذاکره کرد.

سیاست خارجی

سفر وزير امور خارجه به عراق كه جزو طولاني‌ترين سفرهاي منطقه وي محسوب مي‌شود، با هدف كمك و نقش آفريني ايران در وحدت و يكپارچگي اين كشور صورت گرفته است.ديدار وزير خارجه كشورمان از منطقه كردستان از آن جهت حائز اهميت مضاعف است كه اين نخستين سفر رسمي يكي از مقامات دولت يازدهم به منطقه كردستان محسوب مي‌شود.

كشور عراق پس از هجوم تروريست‌هاي «دولت اسلامي عراق و شام» موسوم به «داعش» و چالش سياستمداران اين كشور بر سر قدرت و همچنين طرح ادعاي استقلال از سوي مناطق كردنشين آبستن حوادث است و از اين جهت حضور نماينده ايران در اين كشور و ديدار و رايزني با اكثريت اقليت‌هاي سياسي، قومي و مذهبي بسيار حائز اهميت است.

ظريف در سفر به بغداد با اكثر مقامات سياسي عراقي ازجمله نوري مالكي نخست‌وزير سابق، هوشيار زيباري وزير خارجه، سليم جبوري رئيس پارلمان، فواد معصوم رئيس‌جمهور جديد و حيدرالعبادي نخست‌وزير جديد اين كشور ديدار كرد. او همچنين پس از ديدار با عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي عراق و برخي نمايندگان شيعه و سني مجلس اين كشور عازم نجف اشرف شد و در حاشيه زيارت از حرم علي‌بن ابي طالب(ع) با آيات عظام اين شهر ازجمله آيت‌الله سيستاني ديدار و گفت‌وگو كرد.

ظريف همچنين صبح روز گذشته و پيش از سفر به اربيل، در شهر كربلا حاضر شد و به زيارت حرم مطهر امام حسين(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) رفت. او همچنين در سفر به اقليم كردستان در اربيل با مقامات اين منطقه ازجمله نيچروان بارزاني نخست‌وزير و مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان و در سليمانيه با جلال طالباني رئيس‌جمهور سابق عراق ديدار و گفت‌وگو كرد.

كارشناسان معتقدند وزير خارجه كشورمان همانطور كه پيش‌تر در ديدار با رئيس مجلس اين كشور گفته بود «امنيت عراق، امنيت ايران است و ما دوستدار همه گروه‌هاي سياسي اين كشور هستيم»، تلاش دارد اين موضوع را عملا اثبات كند. سفر 3روزه ظريف به عراق و ديدار شهر به شهر او در حالي است كه ايران مي‌تواند در وحدت گروه‌هاي مختلف و كاهش تنش‌هاي سياسي اين كشور همسايه نقش آفرين باشد. از سوي ديگر حضور وزير خارجه كشورمان در اقليم كردستان كه اين روزها در خط مقدم جنگ با تروريست‌هاي داعش هستند مهم توصيف مي‌شود.

اما «توافق اقليم كردستان با دولت مركزي عراق» و «تأكيد بر مقابله همه جانبه با داعش» 2محور اصلي نشست خبري مشترك ظريف با بارزاني رئيس اقليم كردستان بود. وي همچنين آينده نگري مسئولين مختلف عراق در تقويت وحدت و انسجام ملي و حل وفصل اختلاف نظرات احتمالي در چارچوب قانون اساسي اين كشور را ضروري توصيف كرد.

وزير امور خارجه درخصوص داعش، خطر اين گروه تروريستي براي تمام منطقه را متذكر شد و گفت: « داعش خطري است كه همان اندازه كه عليه مردم كرد عراق است، عليه شيعيان و مردم اهل سنت و گروه‌ها و اقليت‌هاي مذهبي ديگر و مردم منطقه و حتي عليه كساني كه در زماني با داعش مسامحه كرده و از آنها حمايت كردند، است.»

او تأكيد كرد كه ايران در مسير مبارزه با داعش در كنار مردم عراق بوده و خواهد بود. ظريف در بخش ديگري از سخنان خود ضمن حمايت از توافق ميان اقليم كردستان و دولت مركزي عراق ابراز اميدواري كرد كه هر چه زودتر دولت فراگير، كارآمد و سالم عراق تشكيل شود. ظريف براي بار ديگر حضور نظامي ايران در عراق را رد كرد ولي گفت كه با دولت مركزي و اقليم كردستان همكاري نظامي داشته‌ايم. او در واكنش به درخواست مهمات از سوي كردستان تصريح كرد كه كمك به عراق وظيفه عراق است.

در اين نشست خبري مسعود بارزاني اعلام كرد كه پس از حمله داعش بلافاصله ما از همه كشورها درخواست كمك كرديم و جمهوري اسلامي ايران اولين كشوري بود كه كمك‌هايش را در اختيار ما قرار داد.همزمان مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور‌خارجه با اشاره به وضعيت بسيار بد و بحراني مردم شهر آمرلي در شمال عراق كه تحت محاصره و حملات غيرانساني تروريست‌ها قرار دارد، نسبت به بروز يك فاجعه انساني در اين منطقه هشدار داد و خواستار اقدام فوري مجامع بين‌المللي به‌خصوص سازمان ملل شد.

کد خبر 270138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha