پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوی بدن طبیعی است ولی گاهی ممکن است این بو ناخوشایند باشد. برخی مواد غذایی در افزایش و کاهش این بو موثرند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

غذاهایی که بوی عرق را زیاد می‌کنند

متخصصان معتقدند عوامل متعددی می‌توانند در تعریق بیش از حد و افزایش بوی عرق بدن نقش داشته باشند که مصرف برخی مواد غذایی از جمله آن‌هاست.

متخصصان تغذیه و سلامت می‌گویند: مصرف بیش از حد غذاهای تند به افزایش سطح گوگرد در بدن منجر می‌شود که این ماده باید از طریق پوست و یا از راه بازدم از بدن دفع شود و همین امر تعریق را تشدید می‌کند. به این ترتیب توصیه می‌شود که در مصرف غذاهای تند حاوی سیر و پیاز حد تعادل را نگه دارید.

به علاوه مصرف بیش از حد شکلات، چای و قهوه باعث افزایش تعریق می‌شود چرا که 10 درصد از این مواد پس از مصرف در بدن فرآوری نشده و به تعریق زیاد منجر می‌شود و بوی عرق را نیز تشدید می‌کند.

مصرف هله‌هوله‌ها و تنقلات ناسالم نیز باعث تجمع سلول‌های چربی در بدن می‌شود و این امر یکی از دلایل اصلی افزایش تعریق و بوی عرق است. به علاوه مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شکر، نمک و روغن هیدروژنه هستند، توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این‌ها مصرف زیاد مواد لبنی که سرشار از پروتئین هستند منجر به آزاد شدن سولفید هیدروژن و ماده دیگری موسوم به «متیل مرکاپتان» در بدن می‌شود و این دو ترکیب نیز به نوبه خود بوی عرق را تشدید می‌کنند.

سیگار و سایر محصولات دخانی نیز از عوامل مهم تشدیدکننده بوی نامطبوع عرق هستند.

رفع بوی بدن با روش‌های طبیعی

بوی بد بدن می‌تواند به دایره اجتماعی و فعالیت‌های فرد آسیب برساند و در محافل اجتماعی برای او مشکل‌ساز شود. اگرچه استفاده از دئودورانت‌ها برای مبارزه با این مشکل روشی مناسب است، ولی به دلیل ایجاد خارش، حساسیت و تغییر رنگ پوست، بهتر است در استفاده از آن‌ها کمی تجدیدنظر شود و به جای استفاده از مواد شیمیایی، بوی بدن با درمان‌های طبیعی برطرف گردد که همه آن‌ها به راحتی در خانه در دسترس هستند. این روش‌ها عبارتند از:

* نوشیدن مقادیر زیادی آب

* علاوه بر نوشیدن یک لیوان آب به صورت ناشتا در صبح، مصرف 500 میلی‌گرم جوانه گندم در کاهش بوی بدن مۆثر است کلروفیل موجود در جوانه از بوی بد بدن پیشگیری می‌کند.

* مصرف سبزیجات خام مانند هویج، خیار، گوجه‌فرنگی، کلم، تربچه، کاهو و ... این سبزیجات به علت این که مقادیر جزئی ترکیبات آمینی دارند، در رفع بوی بد بدن موثرند.

* نوشیدن آب هویج به همراه تخم بادیان رومی که به صورت ادویه استفاده می‌شود و یا برگ نعناع برای غلبه بر بوی بد بدن موثر است.

* مصرف میوه‌های کم کولین همچون سیب، توت‌فرنگی، گلابی، پرتقال، انگور، آناناس، موز، زغال‌اخته و هندوانه

* نوشیدن یک لیوان آب تربچه قرمز به صورت روزانه

* نوشیدن یک فنجان آب گوجه‌فرنگی در صبح که غنی از آنتی‌اکسیدان است، تولید عرق را در بدن تنظیم و از تعریق اضافی بدن خودداری می‌کند.

* نوشیدن مخلوط انگور، نمک دریایی و آب لیمو نیز بسیار مناسب است، قبل از رفتن به حمام می‌توانید بدن خود را به آرامی با این مخلوط ماساژ دهید.

همه این‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر این که کمتر نگران بوی بد بدن خود باشید، مقداری از پول خود را نیز پس‌انداز کنید؛ چرا که دیگر مجبور نیستید مبالغ زیادی را صرف خرید اسپری و ضد عرق‌ها کنید.

منابع: ایسنا - دنیای سلامت

کد خبر 270062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha