دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
۰ نفر

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ۳ اقدام فرابورس را برای تعادل قیمت اوراق تسهیلات مسکن اعلام کرد.

بورس

به گزارش همشهري، در تازه‌ترين واكنش، رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران با اعلام اينكه شيوع اخباري مبني بر افزايش سقف وام مسكن بار ديگر منجر به افزايش قيمت اين اوراق شده است، تأكيد كرد: بارها از طريق فرابورس، بانك مسكن و همچنين وزارت راه و شهرسازي اعلام شده كه موضوعاتي كه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود هيچ‌كدام به تسهيلات مسكن ارتباط ندارد، اما با اين حال عده‌اي با تصور اينكه سقف وام افزايش خواهد يافت، به اين بازار هجوم آورده‌اند و تقاضا بار ديگر افزايش يافته است.

رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران از صفر بودن شاخص سفته بازي يا معاملات مازاد در اين بازار خبر داد و تصريح كرد: بانك مسكن در هر‌ماه 400ميليارد تومان اوراق عرضه مي‌كند اما تقاضا در بازار 600ميليارد تومان است و همين فاصله 200ميليارد توماني ميان عرضه و تقاضا منجر به افزايش قيمت‌ها شده است بنابراين نمي‌توان آن را ناشي از سفته‌بازي دانست.

وي در بخش ديگري از سخنان خود از طراحي مدل‌هاي جديد سپرده‌پذيري براي ارائه اوراق تسهيلات در بانك مسكن و نهايي‌شدن اين مدل‌ها در آينده‌اي نزديك خبر داد و گفت: تقويت بخش عرضه عملي‌ترين راهكاري است كه بايد از جنبه‌هاي مختلف به آن انديشيد و ابلاغ مجوز سازمان بورس به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي سپرده‌‌گذاري در بانك مسكن و دريافت اوراق حق تقدم تسهيلات اين بانك اقدامي در همين راستا بوده است تا از اين طريق منابع بانك مسكن تجهيز شود و توان اين بانك براي عرضه اوراق بيشتر در بازار تسهيلات مسكن افزايش يابد.

وي همچنين انتشار مستقيم اوراق تسهيلات مسكن «تسه» به پشتوانه مطالبات بانك مسكن را يكي ديگر از تصميمات گرفته شده براي ايجاد تعادل در قيمت اوراق تسهيلات مسكن عنوان كرد و افزود: اين طرح با پيگيري‌هاي فرابورس ايران پس از بررسي‌هاي بانك مسكن و با هماهنگي بانك مركزي و سازمان بورس به‌زودي اجرايي خواهد شد.توكلي راه‌اندازي صندوقي با درآمد ثابت به‌منظور بازارگرداني اوراق تسهيلات مسكن را راهكاري ديگر به‌منظور ايجاد تعادل در اين بازار دانست و توضيح داد: اين صندوق قرار است با سود تضمين شده ضمن تجهيز منابع خود از طريق جمع‌آوري سرمايه‌هاي سرمايه‌گذاران، در بانك مسكن سپرده‌گذاري كرده و امتياز تسهيلات مسكن ناشي از اين سپرده‌گذاري را در بازار فرابورس عرضه كند، ضمن اينكه با تحديد دامنه نوسان و همچنين بازارگرداني اوراق، به ايجاد و حفظ تعادل در اين بازار كمك خواهد كرد.

  • عوامل رشد قيمت وام مسكن

مديرعامل كارگزاري بانك مسكن هم گفت: افزايش قيمت اوراق تسهيلات مسكن «تسه» در چند‌ماه اخير دليل بورسي ندارد و حتي شائبه سفته بازي در اين اوراق در بورس نزديك به صفر است. محمدرضا كفاش درباره عوامل مؤثر در افزايش قيمت اوراق تسهيلات مسكن در 7‌ماه اخير گفت: يك عامل مشترك در كاهش و افت قيمت سهام، شاخص كل بورس و افزايش چند برابري اين اوراق وجود داشت و آن تصميم بازار پول براي افزايش سود سپرده‌هاي بانكي بود. كفاش ابراز داشت: افزايش قيمت سپرده‌هاي بانكي و رقابت بانك‌ها براي جذب سپرده‌هاي مردمي، 2اتفاقي بود كه به‌طور همزمان هم بر بازار سرمايه و هم تسه‌ها تأثير گذاشت.

مديرعامل كارگزاري بانك مسكن توضيح داد: افزايش سود سپرده‌هاي بانكي از يك طرف منجر به خروج بخشي از سرمايه‌هاي مردم از بازار سرمايه با هدف كسب سود سالانه 25درصدي بدون ريسك از بازار پول شد و از طرفي بخشي از مشتريان بانك مسكن كه سرمايه‌هاي‌شان را در سپرده‌هاي ممتاز بانك مسكن سپرده‌گذاري شده بود، به‌دليل سپرده‌گذاري در حساب‌هاي جذاب‌تر از بانك مسكن خارج شد.

  • تقاضا براي وام مسكن دوبرابر شده است

مديرعامل كارگزاري بانك پارسيان هم گفت: متعادل نبودن عرضه و تقاضا در اين اوراق و رشد ميزان تقاضا از سوي مردم براي خريد خانه، مهم‌ترين عامل رشد قيمت اين اوراق است. مديرعامل كارگزاري بانك پارسيان در اين بين با اشاره به دارندگان حساب سپرده ممتاز بانك مسكن افزود: اين تفكر اشتباه است كه برخي تصور دارند كه دارندگان حساب سپرده ممتازي كه بانك مسكن راه‌اندازي كرده‌ تماما به افراد حقيقي تعلق دارد، افراد حقوقي نيز دارنده اين حساب هستند و اغلب آنها انبوه‌سازاني هستند كه براي فروش واحدهاي خود از مزيت‌هاي اين اوراق استفاده مي‌كنند.

عنايت توضيح داد: انبوه‌سازان واحدهاي خود را با وام براي فروش آگهي مي‌كنند به اين ترتيب اين اوراق را در بازار عرضه نمي‌كنند و هنگام واگذاري واحدها، اوراق را به خريدار براي اخذ وام به فروش مي‌رسانند اين اقدام سفته بازي نام ندارد و صرفا براي خانه دار شدن خريداران درنظر گرفته مي‌شود.

وي درخصوص ديگر اشخاص حقوقي مصرف‌كننده اين اوراق تصريح كرد: سياست هيأت مديره‌هاي برخي از شركت‌هاي حقوقي، اين است كه اين اوراق را براي واگذاري به پرسنل خود خريداري مي‌كنند و به اين ترتيب پرسنل خود را خانه‌دار مي‌كنند پس اين نيز سفته بازي تلقي نمي‌شود و راهي براي خانه‌دار‌شدن قشر كارمند محسوب مي‌شود.

عنايت افزود: دليل ديگر رشد قيمت اين اوراق، افزايش سقف اين وام‌ها تا 35ميليون تومان است به اين دليل كه سابق بر اين افراد براي دريافت وام 20ميليون توماني نياز به خريد 40ورقه از اوراق تسهيلات مسكن را داشتند اما در حال حاضر براي دريافت وام به 70ورقه از اوراق تسهيلات مسكن نياز دارند و به اين ترتيب ميزان تقاضا براي خريد اوراق دوبرابر شده است.

کد خبر 269982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha