گروهی از کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) که به درخواست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به ایران سفر کرده‌اند، پس از ۱۰روز اقامت در ایران و بازدید از جنگل‌های گیلان، مازندران، فارس، ایلام، لرستان و کرمانشاه از نزدیک با مسائل و مشکلات دامنگیر بلوط‌های زاگرس و شمشادهای شمال آشنا شده و نتیجه مشاهدات خود را در این‌باره اعلام کردند.

جنگل

به گزارش مهر،پروفسورمولينا كه سرپرستي گروه فائو در بازديد از جنگل‌ها را برعهده داشت، گفت: در بازديد از جنگل‌هاي 4استان زاگرسي معلوم شد كه سابقه بيماري درختان به سال ۲۰۰۹ برمي‌گردد و يك ميليون و ۴۰۰ هزار هكتار از جنگل‌ها آلوده و مبتلا به بيماري زغالي هستند و سازمان جنگل‌ها با تهيه دستورالعمل اجرايي و بهداشتي ۶۴ هزار هكتار از درختان آلوده را قطع كرده است. به گفته وي، وضعيت ايجاد شده در جنگل‌هاي زاگرسي طبيعي نيست و آنچه اتفاق افتاده ساخته دست بشر است. وي گفت: چراي بي‌رويه دام، بهره‌برداري از جنگل‌ها براي توليد زغال و سوخت، وجود ريزگردهاي دوره‌اي، تبديل اراضي جنگلي به اراضي كشاورزي، شخم زير اشكوب براي خودكفايي در توليد گندم و عبور خط لوله گاز، نفت و آب ازجمله عواملي هستند كه تأثيرات منفي روي جنگل‌ها داشته است.

مديريت چراي دام، بهره‌برداري اصولي، ارزيابي مستمر ظرفيت مراتع، ممنوعيت كشاورزي در اراضي با شيب بيش از 5درصد، غني‌سازي‌ جنگل‌ها با كاشت درختان بلوط و ساير درختان سازگار با محيط زاگرس از مهم‌ترين راهكارهايي است كه مولينا براي نجات جنگل‌هاي كشور توصيه كرد. او رها كردن جنگل به حال خود را جايز ندانست و افزود: قرق‌كردن جنگل‌ها راه‌حل خوبي نيست زيرا اگر اين مشكلات حل شود، مشكلات ديگري از راه مي‌رسد.

خانم شيروما، رئيس بخش گياه‌پزشكي فائو هم درباره جنگل‌هاي گيلان و مازندران گفت:58هزار هكتار از جنگل‌هاي شمال گرفتار خشكيدگي شمشاد هستند عامل بيماري نوعي پاتوژن و يك بيماري مهاجم است كه تنها در جنگل‌هاي انگليس، آمريكا و نيوزيلند يافت شده است. وي گفت: براي مديريت بيماري 3اقدام پيشگيري، درمان و احيا نياز است. پيشگيري براي مناطقي است كه هنوز بيماري در آن سرايت نكرده و درمان براي مناطقي است كه تازه به اين بيماري مبتلا شده و احيا براي منطقه‌اي است كه تحت‌تأثير بيماري قرار دارد.

کد خبر 269911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha