همشهری آنلاین: خانه هفت‌طبقه‌ای با طراحی منحصر به فرد که معماران در تهران آن را طراحی کرده‌اند، مشخصه‌‌ای دارد که احتمالا به خصوصیت خانه‌های آینده بدل خواهد شد؛ اتاق‌های این خانه را می‌توان چرخاند.

به نوشته دیلی میل«خانه شریفی‌ها» در محله دروس تهران بدون این قابلیت هم ظاهری بسیار گیرا دارد- این خانه دارای سالن ورزشی و استخر شنا هم هست، اما آنچه باعث غیرعادی شدن آن می‌شود، امکان چرخاندن اتاق‌های خارجی‌اش است که هم باعث ایجاد فضا می‌شود و هم آن را با فصل‌های متفاوت سازگار می‌کند.

فشار دادن یک دکمه کافی است تا سه اتاق خارجی این خانه- اتاق صبحانه، اتاق پذیرایی و اتاق کار- به سمت بیرون بچرخند و مشرف به خیابان شوند و به این ترتیب امکان استفاده از نور و فضای تراس را به ساکنان بدهند.

Sharifiha

هر یک از این اتاق‌ها که از بیرون شبیه به جعبه‌های چوبی است، پایه چرخنده خاص خودش را دارد. این اتاق‌ها را در طول فصل زمستان می‌توان به طرف داخل بازگرداند تا خانه گرم بماند، و در ماه‌های داغ تابستان به سمت بیرون باز کرد تا امکان تهویه هوا فراهم شود.

این خانه دو طبقه زیرزمین دارد که سالن ورزشی و سایر تسهیلات تفریحی مانند میز بیلیارد در آنها قرار دارند، طبقه همکف دارای فضا برای پارک کردن ماشین‌ها و محل سکونت سرایدار است. طبقات اول و دوم ساختمان فضای اصلی نشیمن هستند که در آنها آشپزخانه، اتاق نشیمن و حتی محلی برای پیانو وجود دارد، و طبقات سوم و چهارم شامل اتاق های خواب، حمام‌ها و دستشویی‌‌ها و نیز یک آشپزخانه و فضای نشیمن بیشتر هستند.

این خانه را گروه معماران ایرانی Nextoffice طراحی کرده‌آند.

سخنگوی این شرکت گفت: این خانه با نیازهای عملی استفاده‌کنندگان سازگار می‌شود. بر حسب اینکه مهمانی حضور داشته باشد یا نه، اتاق پذیرایی- در طبقه دوم- را می‌توان برای مقاصد متفاوت بازآرایی کرد. همچنین بر حسب تمایل ساکنان می‌توان میزان رسمیت (فرمالیته) ظاهر اتاق‌های کار و اتاق‌های صبحانه را تغییر داد. همچنین این سبک معماری امکان اجرای سناریوهای فصلی یا نوردهی متفاوت را به ساکنان می‌دهد.

به گفته سازندگان، این خانه از معماری خانه‌ سنتی ایرانی الهام گرفته است که به علت تفاوت زیاد دما در فصل‌های گرم و سرد دارای اتاق‌های نشیمن جداگانه تابستانی و زمستانی است.

کد خبر 269909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha