همشهری آنلاین: رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، درباره چرایی معرفی محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم، گفت: «به نظرم در فرصت کمی که رئیس جمهور برای انتخاب سرپرست برای وزارت علوم داشت، کسی را آماده‌تر از آقای نجفی پیدا نکرد و این انتخاب را در مرحله سرپرستی، لجبازی با مجلس قلمداد نمی‌کنم».

به گزارش مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل درباره جلسه استیضاح رضا فرجي‌دانا وزير سابق علوم، گفت: وزیر سابق علوم، تحقيقات و فناوري اگر به دغدغه نمایندگان بیشتر توجه می‌کرد، استیضاح قابل پیشگیری بود. نمایندگان 9 ماه قبل با رویکرد خوبی به فرجی‌دانا رأی اعتماد دادند ولی اتفاقاتی افتاد که کار به استیضاح کشید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، مهمترین دغدغه نمایندگان را حفظ ثبات و آرامش در دانشگاه‌ها خواند و یادآور شد: عده‌ای نشانی غلطی از دلیل استیضاح ارائه و مسئله بورسیه‌ها را مطرح کردند که این به راستی نشانی غلط بود. دلیل اصلی استیضاح بازگشت فضای ناآرام به دانشگاه‌ها با ورود دانشجویان ستاره‌دار، اساتید مسئله‌دار و مواردی از این دست بود که در جلسه استیضاح مطرح شد. شخصا متاسفم که استاد با تجربه و شخصیت محترمی چون دکتر فرجی‌دانا به دلیل عملکرد خود از ادامه مسیر باز ماند.

وی افزود: جلسه استیضاح، بسیار جدی بود. موافقان و مخالفان با جدیت و قاطعیت از مواضع خود دفاع کردند اما فضای مجلس به رفتارهای غیرمنطقی آلوده نشد و بی احترامی به طرفین، موافقان، مخالفان و حتی وزیر نشد. رئیس مجلس نیز جز 2-3 جمله آخر خود قبل از رأی‌گیری که با اعتراض عده‌ای مواجه شد، جلسه را خوب اداره کرد.

نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی به بررسی جهت‌های مختلف استیضاح پرداخت و یادآور شد: این جلسه، نخست نشان داد که اختلافات بین اصولگرایان مجلس شامل فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان، ریشه‌ای و عمیق نیست و بر سر مواضع اصولی خود تردید ندارند. دوم اینکه به هیچ وجه استیضاح را نباید مخالفت با دولت آقای روحانی قلمداد کنیم چراکه رویکرد اصولگرایان مجلس، کمک به دولت است. نکته بسیار مهم دیگر نیز اینکه رئیس جمهور عکس‌العمل بسیار منطقی پس از اعلام نتیجه استیضاح از خود نشان داد که ماحصل تجربه خوب پارلمانی وی بود.

حداد عادل درباره پیام استیضاح فرجي‌دانا به جامعه نیز گفت: این استیضاح نشان داد که مجلس بر اصول خود استوار بوده و همچنین به مسئله فتنه حساس است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره معرفی محمدعلي نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم گفت: به نظرم در فرصت کمی که رئیس جمهور برای انتخاب سرپرست برای وزارت علوم داشت کسی را آماده‌تر از آقای نجفی پیدا نکرد و این انتخاب را در مرحله سرپرستی، لجبازی با مجلس قلمداد نمی‌کنم.

وی افزود: امیدوارم رئیس جمهور انتخاب درستی برای معرفی وزیر داشته باشد و ملاک ما نیز برای رای اعتماد به وزیر، عمل به شعار خود آقای روحانی یا همان اعتدال است. وزیر علوم باید در عمل به شعار اعتدال پایبند باشد. همانطور که آقای روحانی در گردهمایی استانداران خود در ابتدای کار دولت، اعتدال را استفاده از نیروهای مومن، لایق، انقلابی و از هر دو جناح دانستند مجلس نیز کمک خواهد کرد تا وزیر پیشنهادی رئیس جمهور اگر واقعا پیرو گفتمان اعتدال است، انتخاب شود.

حداد عادل درباره تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس نیز گفت: فراکسیون اعتدال چه تابلو برای خود نصب کند، چه نکند، وجود داشته و با اعلام موجودیت آن، اتفاقی در صحن مجلس رخ نخواهد داد.

وی درباره اشتراکات فراکسیون اصولگرایان و رهروان گفت: در خیلی از امور، وحدت داریم که عمده آنها پایبندی به اصول انقلاب، توجه به اقتصاد و مقوله اقتصاد مقاومتی و لزوم همکاری با دولت و عدم تضعیف آن است. موارد اختلافی نیز بسیار کمتر از اشتراکات است. اما استیضاح وزیر علوم نشان داد قبل از اینکه تعلقات ما جناحی باشد، اصولی و انقلابی است.

کد خبر 269726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha