شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

پس از چند سال وقفه بالاخره اطلاعات مربوط به فهرست پذیرش شرکت‌های بورس منتشر شد، این اطلاعات نشان می‌دهد، میزان تقاضای موجود در اقتصاد ایران از سوی بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به بورس چقدر است.

بورس

به گزارش همشهري، تيغ تيز انتقاد‌ها نسبت به نحوه خصوصي‌سازي‌ در چند سال گذشته گلوگاه سازمان خصوصي‌سازي‌ را بسته و مانع از عرضه سهام شركت‌هاي جديد مي‌شود. اين در حالي است كه از زمان خداحافظي غلامرضا حيدري كردزنگنه از سازمان خصوصي‌سازي‌، روند عرضه و فروش سهام شركت‌هاي جديد در بورس هم متوقف شده، در چنين شرايطي سيستم بازاريابي بورس تهران نيز براي شناسايي بورس به فعالان اقتصادي چندان درست عمل نكرده است. همه اين ماجراها موجب شد ظرف 6سال آينده سرعت پذيرش شركت‌هاي جديد در بورس كند شود.

اگرچه اطلاعات شفافي در مورد اينكه از تعداد هزاران شركتي كه قابليت ورود به بورس را دارند در دست نيست اما برخي گمانه زني‌ها حكايت از آن دارد كه دست‌كم 2500شركت در بانك مركزي ليست شده‌اند كه قابليت ورود به بورس يا فرابورس را دارند. بر اين اساس به‌نظر مي‌رسد با توجه به اينكه دولت براي افزايش نقش بازار سرمايه در تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي تأكيد دارد، روند ورود شركت‌هاي جديد به بورس بايد شتاب بيشتري بگيرد.

در حال حاضر مجموع شركت‌هايي كه در بورس تهران پذيرفته شده‌اند به 350بنگاه اقتصادي رسيده است كه گفته مي‌شود مجموع آنها مي‌تواند دست‌كم به هزار شركت برسد. در بسياري از بورس‌هاي توسعه يافته بيش از هزاران شركت عضو بورس‌ها هستند. اين كار از يك سو منجر به شفافيت ساختار اقتصادي كشور‌ها و از سوي ديگر كاهش رانت و فساد اقتصادي مي‌شود، چرا كه شركت‌هاي بورس موظف به انتشار گزارش‌هاي دوره‌اي هستند.

ورود شركت‌هاي تازه به بورس

اطلاعات جديد ارائه شده از سوي بورس تهران نشان مي‌دهد در حال حاضر 7شركت درخواست پذيرش‌شان را به بورس ارائه كرده‌اند و در صف ورود به بازار سهام هستند البته اين به‌معناي آن نيست كه اين شركت‌ها قطعا وارد بورس خواهند شد. براساس قوانين و آيين‌نامه‌هاي داخلي بورس تهران همه شركت‌هاي متقاضي ورود به بورس بايد استاندارد‌هاي ورود به اين بازار متشكل را رعايت و گزارش‌هاي مورد نياز را ارائه كنند. اگر پروسه تكميل مدارك شركت‌ها ظرف 6‌ماه انجام نشود پذيرش اوراق بهادار در بورس تهران لغو مي‌شود و شركت مذكور بايد دوباره درخواست خود را به بورس ارائه كند.

براساس اين اطلاعات در حال حاضر 7شركت پالايش نفت جي، سرمايه‌گذاري توسعه معين ملت، مهندسي و ساختمان صنايع نفت، پتروشيمي مبين، توسعه سرمايه و صنعت غدير، سيمان ساوه و فولاد كاوه جنوب كيش در حال تكميل مدارك خود براي ورود به بورس هستند. به‌نظر مي‌رسد از ميان اين شركت‌ها مراحل ورود به بورس شركت‌هايي نظير پالايش نفت جي و پتروشيمي مبين سريع‌تر ازشركت‌هاي ديگر انجام شود.

کد خبر 269710

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha