شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهل‌و‌هفتمین شماره‌ی ماهنامه‌ی داستان همشهری با آثاری از کامبیز درم‌بخش، سپینود ناجیان، محمدحسن شهسواری، حامد اسماعیلیون، نسیبه فضل‌اللهی، نادین گوردیمر، کورت وُنه‌گات جونیور، تونی موریسون، ریچارد فورد، ارما بومبک، مرید برغوثی، لیدیا دیویس، ویلیام ایروین منتشر شد.

چهل‌و‌هفتمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری

بخش درباره زندگی این شماره با بر ساحلِ رود اُردن آغاز می‌شود. روایتِ مرید برغوثی، شاعر فلسطینی از آوارگان این سرزمین. در روایت دوم با عنوان همراه شادی سپینود ناجیان از تلاش‌ها و دلواپسی‌ها برای برنامه‌ریزی کارهای ریز و درشت جشن عروسی برادرش می‌گوید. روایت قلعه رودخان نوشته‌ی حامد اسماعیلیون، خاطره‌ی تجربه‌ی حس رهایی در سفر و لمس کرانه‌های تازه در دل طبیعت، طی سفری دانشجویی است. آخرین مطلب این بخش سکونتگاه، روایت ریچارد فورد از کار در یک هتل به همراه پدربزرگش در دوران کودکی است.

بخش داستان شماره‌ی تیرماه چهار داستان دارد. همزن نوشته‌ی نسیبه فضل‌اللهی، پدر واقعی نوشته‌ی معین فرخی، عیب و ایرادهای من نوشته‌ی لیدیا دیویس و چند وجب خاک نوشته‌ی نادین گوردیمر.

روایت‌های داستانی این شماره به دیوانه‌ها و دنیای دیوانگی اختصاص دارد. تیمارِ بیمار مجموعه نامه‌هایی از دادخواهی به مجلس‌اند که یا ادعای دیوانگی کسی را مطرح کرده‌اند یا طرحِ دادخواهی‌اند از جانب کسی که دیوانه‌اش خوانده‌اند. آرامسایشگاه دست‌نوشته‌های چند بیمار بستری در تیمارستان است که به کوشش دکتر میرسپاسی جمع‌آوری شده‌اند. آخرین مطلب این بخش با عنوان نظر پاک خطاپوش مجموعه عکسی از اولین عکس‌های آلبوم‌های خانوادگی در ایران است که جنون سوژه‌هایشان را بروز می‌دهند.

آغازگر روایت‌های مستند این شماره روایتی از تجربه‌ی زندگی در همسایگی جنگ در نخستین روزها و ماه‌های حمله‌ی عراق به ایران است. روایت دوم سیزده قاب از مادرها و دخترها در کشورهای مختلف دنیاست که عکاسان رویترز ثبت کرده‌اند. آخرین مطلب این بخش، به باجه سه خاطرات یک معاون شعبه بانک از هشت سال کارمندیِ بانک است.

بخش درباره‌ داستان این شماره سه مطلب دارد. ویلیام ایروین در مطلبی با عنوان خواندن با چشمان بسته درباره‌ی کتاب‌های صوتی و جایگاه آنها در دنیای امروز می‌گوید. مطلب بعدی نُت‌خوانی کتاب‌ها گفت‌و‌گوی متیو روبری با تونی موریسون، برنده‌ی نوبل ادبیات 1993، درباره‌ی کتاب‌های صوتی‌اش است. آخرین مطلب این بخش کلمه ناموس نویسنده است قسمت سوم از سرفصل آموزشیِ دنباله‌داری با عنوان کارگاه رمان است، که محمدحسن شهسواری در آن تجربیات خود را از نوشتن رمان و تدریس آن در کارگاه‌های متعدد با مخاطبان علاقمند به نویسندگی در میان می‌گذارد.

در بخش پایان خوش علاوه بر داستان‌های دیدنیِ کامبیز درم‌بخش و مسابقه داستان یک‌خطی سه مطلب دنباله‌دار هستند که اولین قسمت‌شان در شماره‌ی تیرماه چاپ شده بودند. بوی اسطخودوس، عطر اکالیپتوس قسمت سوم چهارپایه، نوشته‌ی زهرا درمان و امیرحسین هاشمی، به ادامۀ این ازدواج توجه فرمایید از ارما بومبکِ طنزپرداز با ترجمه‌ی احسان لطفی و دکتر سراغ نداری نامه‌های کورت ونه‌گات گزیده‌ای است از نامه‌های این نویسنده که بیش از شصت سال پیش نوشته شده‌اند و از دریچه‌ی نثر و نگاه طنازانه‌ی او، دوره‌ها و جنبه‌های مختلف زندگی‌اش را مرور می‌کنند.

هدیه‌ی ویژه‌ی این شماره‌ی داستان برای سفرهای تابستانی داستان همراه سه است. داستان همراه سه لوح فشرده‌ی صوتی از مجموعه دوازده داستان کوتاه ترجمه است که پیش از این در مجله چاپ شده‌ و با صدای گویندگان حرفه‌ای خوانده و ضبط شده‌اند.

شماره‌ی شهریور ماهنامه‌ی داستان همشهری در 246 صفحه و با قیمت 6000 تومان در تهران و شهرستان‌ها منتشر شده است.

کد خبر 269611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha