جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

مخاطرات سفر‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای در ایران درحالی روبه افزایش است که در حدود ۳۱۲ طرح عمرانی ملی در حوزه راه و حمل‌ونقل به‌صورت نیمه کاره وجود دارد.

تهران شمال

كارشناسان معتقدند اتمام اين طرح‌ها مي‌تواند خطرهاي سفر در ايران را تا حد زيادي كاهش دهد اما مسائل و محدوديت‌هاي مالي عملا باعث شده اين طرح‌ها سال‌ها به‌صورت نيمه‌كاره باقي بمانند و با شرايط ركودي فعلي هم نمي‌توان اميد زيادي به بازشدن بخت اين طرح‌ها داشت.

طرح‌هاي نيمه‌تمام عمراني با توجه به ميل بالاي مسئولان به كلنگ‌زني در سال‌هاي گذشته تا حدي افزايش يافته است كه در بخش راه و شهرسازي به‌عنوان اصلي‌ترين مجري پروژه‌هاي عمراني، 510طرح نيمه‌تمام روي هم تلنبار شده است. از اين تعداد  312 طرح مربوط به بخش راه و حمل‌ونقل است كه همچنان به سرانجام نرسيده است.

طبق برآوردهاي وزارت راه و شهرسازي اجراي طرح‌هاي نيمه‌تمام در بخش راه و شهرسازي با نرخ‌هاي سال92 به 150هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. اين ميزان طرح در بخش راه در حالي روي زمين مانده است كه مجموع بودجه عمراني تخصيص يافته در سال92 به 12هزار ميليارد تومان رسيده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي در اظهارنظري نسبت به كلنگ‌زني‌هاي بيش از حد انتقاد كرده و اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام را نيازمند 400هزار ميليارد تومان اعتبار دانسته است.

در شرايط فعلي وضعيت استفاده از فاينانس خارجي براي پروژه‌ها به‌دليل وجود تحريم‌هاي بين‌المللي نيز چندان مساعد نيست. از سوي ديگر بدحسابي دولت در عدم‌پرداخت مطالبات پيمانكاران داخلي موجب شده تا بخش خصوصي داخلي نيز توان سرمايه‌گذاري و مشاركت در پروژه‌ها را از دست بدهد. دولت پيش‌بيني كرده است كه در برنامه خروج از ركود با انتظار اوراق صكوك، 20هزار ميليارد تومان از بدهي پيمانكاران را بپردازد تا شايد اين بخش امكان فعاليت جديد را پيدا كند.

312طرح نيمه تمام در بخش‌هاي جاده‌اي، ريلي و هوايي قرار دارند كه تكميل آن مي‌تواند، مخاطرات سفر را كاهش دهد. تلفات 21هزار نفري در حوادث جاده‌اي در كنار حوادثي كه در بخش ريلي و هوايي رخ مي‌دهد، نياز به تكميل اين طرح‌ها براي افزايش ايمني حمل‌ونقل را بيشتر نمايان ساخته است.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازي برنامه اولويت دولت تكميل طرح‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالاي 80درصد و همچنين پيشبرد طرح‌هاي خاص ازجمله طرح‌هاي حائز اهميت حياتي نگهداري و ايمن‌سازي شبكه‌ها، طرح تكميل و توسعه فرودگاه امام‌خميني، طرح آزادراه تهران - شمال و... است. تكميل فرودگاه امام، امكان جابه‌جايي فرودگاه مهرآباد را فراهم خواهد ساخت و مخاطرات اين بخش را كاهش مي‌دهد. در بخش راه نيز، تكميل طرح‌هايي نظير آزادراه تهران- شمال و يا حتي اتمام طرح‌هاي تعريض در جاده هراز و فيروزكوه مي‌تواند به كاهش تلفات جاده‌اي و ازبين‌رفتن ترافيك جاده‌اي در اين بخش منجر شود. با وجود اين اما سقف زماني براي تكميل اين طرح‌ها دائما تغيير مي‌كند و دوره زماني طولاني‌تري براي آن درنظر گرفته مي‌شود.

کد خبر 269595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha