جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

محمد کرباسی: پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا این روزها چهره‌ای متفاوت پیدا کرده است؛ برخلاف سال‌های گذشته که مردم کالیفرنیا دغدغه‌ای برای مصرف آب نداشتند و دریاچه‌ها مملو از آب بود حالا همه خیابان‌ها را هشدارها درباره کمبود آب و بحران خشکسالی فراگرفته است.

بحران آب

بحران آب اين ايالت بزرگ آمريكا كه زماني مردمش به داشتن منابع وسيع آب خود افتخار مي‌كردند حالا بدترين خشكسالي خود را طي حداقل ۴۰ سال گذشته تجربه مي‌كند. با كمبود آب حالا سرويس‌هاي بهداشتي و حمام‌‌هاي عمومي شهرهاي مختلف كاليفرنيا بسته شده‌اند و با هر نوع هدر دادن آب به‌شدت برخورد مي‌شود. رسانه‌هاي آمريكا با حسرت تصاوير درياچه‌ها و منابع آبي را در گذشته منتشر مي‌كنند كه حالا تقريباً چيزي از آنها باقي نمانده است.

در كاليفرنيا با كمبود شديد مايه حيات حالا «پليس آب» تشكيل شده تا جلوي هدر رفتن آب را بگيرد. براساس قوانيني كه به‌دنبال كمبود شديد آب در اين ايالت تصويب شده كساني كه بيش از اندازه آب را صرف چمن، محوطه‌سازي‌ اطراف خانه و شستن ماشين كنند، روزانه ۵۰۰ دلار جريمه مي‌شوند. جريمه ۵۰۰ دلار در روز پس از آن تصويب شد كه يك تحقيق نشان داد اقدام‌هاي گذشته براي حفظ آب نتوانسته است هدف كاهش ۲۰ درصدي مصرف آب كه فرماندار ايالت كاليفرنيا تعيين كرده بود را برآورده كند.

امسال در‌ماه مه مصرف آب در سراسر ايالت كاليفرنيا يك درصد به نسبت همين‌ماه در سال‌هاي قبل افزايش داشته است. حالا مأموران نظارت بر مصرف آب كه به پليس آب مشهور شده‌اند در محله‌ها و خيابان‌ها گشتزني مي‌كنند تا جلوي هر نوع اتلاف آب را بگيرند. در قدم اول اين پليس‌هاي آب به مردم درباره كم كردن مصرف آب آموزش و هشدار مي‌دهند.

براي جلوگيري از مصرف بيش از اندازه آب مقام‌هاي ايالتي در اقدام ديگري قيمت آب را به‌صورت جدي افزايش داده‌اند. براساس تصميم گرفته شده در كاليفرنيا قيمت آب ۱۰ برابر شده است تا مردم حواس‌شان را بيشتر براي مصرف، جمع كنند. به گفته مقام‌هاي آمريكا 80درصد كاليفرنيا با وضعيت به‌شدت بحراني خشكسالي روبه‌روست كه احتمالاً تا سال ديگر هم ادامه پيدا مي‌كند.

علاوه بر اين بعد از مدرسه ترافيك حالا در آمريكا مدرسه‌هاي آب جاي خودشان را باز كرده‌اند. مدرسه‌هايي كه در آن به مردم به‌ويژه آنهايي كه سابقه مصرف زياد آب را دارند آموزش‌هاي لازم درباره كاهش مصرف آب داده مي‌شود و افراد بايد واحدهايشان را در اين مدرسه يكي پس از ديگري پاس كنند.

  • جنگ جهاني آب

كاليفرنيا تنها يكي از هزاران نمونه كمبود شديد آب در مناطق مختلف جهان است. بحران آب حالا يك مشكل جهاني است. اگر هميشه براي جنگ‌ها و لشكركشي‌ها پاي نفت در ميان بود حالا پيش‌بيني شده در چند سال آينده آب مسئله‌اي خواهد بود كه شايد شديدترين درگيري‌ها در دنيا را رقم بزند. القاعده، حملات تروريستي، نبردهاي فرقه‌اي و ناآرامي‌هاي خياباني را فراموش كنيد؛دهه آينده زمان دشوار جنگ آب است.

در خيابان‌هاي شهرهاي مختلف چين ازجمله پكن اين روزها ديدن عمليات ساخت‌وساز در مقابل خانه‌هاي مسكوني امري عادي شده است. اين ساخت و سازها ربطي به ارگان خاصي ندارد بلكه خود مردم هستند كه با نداشتن آب به جان سنگفرش خيابان‌ها افتاده‌اند تا براي خودشان چاه حفر كنند و به آب برسند.

يكي از ساكنان مناطق بي‌آب پكن در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان گفته است كه كسي از اين آب تصفيه نشده خوشش نمي‌آيد اما پس از ماه‌ها كمبود آب ديگر راهي براي آنها به غيراز كندن زمين باقي نمانده است. مقام‌هاي چين حالا هشدار داده‌اند كه با هر نوع چاه‌كندن غيرقانوني برخورد مي‌كنند و متخلفان تنبيه خواهند شد.

در اسپانيا هم مردم با مشكلات مشابهي دست و پنجه نرم مي‌كنند و خشكسالي امان كشاورزان را بريده است. اسپانيا بزرگ‌ترين توليد‌كننده روغن زيتون در جهان است اما به گزارش وال‌استريت ژورنال اوضاع آب آنقدر در اين كشور بد شده كه امسال توليد روغن زيتون ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.

سازمان ملل متحد گزارش داده كه وضع مصرف آب در جهان اگر همينطور پيش برود تا سال ۲۰۲۵، 2ميليارد و 800 ميليون نفر از مردم جهان در كشورها يا مناطقي زندگي مي‌كنند كه با بحران مطلق كمبود آب مواجه هستند. دوسوم مردم جهان تا ۱۰ سال آينده براي دسترسي به آب سالم دغدغه و دشواري دارند و ديگر آب خوردن برايشان آسان نيست. همين حالا هم اوضاع به هيچ عنوان خوب نيست. 1.2 ميليارد نفر از مردم جهان يا يك پنجم جمعيت دنيا همين حالا در مناطقي زندگي مي‌كنند كه با كمبود جدي آب مواجه هستند و به‌زودي ۵۰۰ ميليون نفر ديگر هم به اين مقدار اضافه مي‌شوند. يك ميليارد نفر از مردم جهان يا از هر ۷ نفر، يك نفر همين حالا به آب آشاميدني سالم دسترسي ندارند.

خاورميانه، شمال آفريقا و جنوب آسيا همه نقاطي هستند كه پيش‌بيني بحران آب درباره آنها هر روز به واقعيت نزديك‌تر مي‌شود. به گزارش گاردين، سازمان‌هاي امنيتي آمريكا در پيش‌بيني‌هاي خود نسبت به‌احتمال درگيري‌هاي گسترده و حتي حملات تروريستي به‌خاطر منابع آب هشدار داده‌اند.

در گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريكا با توجه به كاهش شديد آب در دجله و فرات، ايران، تركيه، عراق و اردن پيش‌بيني شده كه كشورهاي مختلف جهان ازجمله آمريكا طي ۱۰ سال آينده با مشكلات گسترده كمبود آب دست‌و‌پنجه نرم مي‌كنند. كاهش آب مي‌تواند علاوه بر اين با كاهش توليد غذا و انرژي مناطق و دولت‌هاي مختلف را دچار مشكلات جدي كند. به همين‌خاطر گروهي با پيش‌بيني جنگ ميان كشورها پيشنهاد تشكيل نيروهاي كلاه سبز(معادل نيروهاي حافظ صلح كلاه‌آبي سازمان ملل) را داده‌اند تا شايد بتوانند آتش بحران آب را كنترل كنند.

کد خبر 269592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha