همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با درگذشت یک تبعه ایرانی که ۲۷ ماه قبل بر اساس درخواست دولت آمریکا در فیلیپین بازداشت شد و جان باخت ضمن ابراز همدردی به تشریح روند این اتفاق پرداخت.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با درگذشت یک تبعه ایرانی که ماه قبل بر اساس درخواست دولت آمریکا در فیلیپین بازداشت و روز دوشنبه هفته جاری جان باخت، ضمن ابراز همدردی با خانواده وی اظهار داشت: مرحوم پرویز خاکی که از بیست و هفتم ماه پیش و در پی درخواست دولت آمریکا از فیلیپین، توسط مقامات قضایی این کشور دستگیر و در بازداشت به سر می برد، به دلایل نامعلوم و در اثر شرایط نامساعد در یکی از بازداشتگاه‌های شهر مانیل درگذشت.

به گزارش مهر، وی افزود: بر اساس اطلاعات واصله، دولت آمریکا با اتهامات واهی از مقامات قضایی فیلیپین درخواست استرداد این شهروند ایرانی را نموده و آنان را به شدت تحت فشار قرار داد و وزارت امور خارجه بلافاصله و پس از آگاهی از بازداشت تبعه ایرانی، با انجام اقدامات لازم و از جمله استخدام وکلای مجرب از استرداد وی به آمریکا جلوگیری کرد و طی 27 ماه گذشته که مراحل رسیدگی قضایی این پرونده در جریان بود، تاکید بر موضوع سلامتی و نحوه نگهداری مرحوم پرویز خاکی در بازداشتگاه ، در کنار سایر پیگیریهای قضایی، از مهمترین اقدامات بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان ادامه داد: در چارچوب حمایت از اتباع ایرانی بویژه ایرانیان در بند، موضوع مرحوم پرویز خاکی در دستور کار بخش‌های مختلف ذیربط قرار داشته و از کانال‌های دیپلماتیک این موضوع را پیگیری می‌کردند که متاسفانه پیش از به نتیجه رسیدن این اقدامات، از درگذشت نامبرده در زندان مطلع شدند.

افخم در پایان خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا که همواره برای تامین منافع غیرمشروع خود کشورهای دیگر را با شعار نقض حقوق بشر تحت فشار قرار می‌دهد این بار نیز بی‌اعتناء به مبانی و اصول حقوق بشر ، با اتهامات واهی زمینه ساز بازداشت تبعه ایرانی در فیلیپین گردید که متاسفانه این شهروند ایرانی در غربت دار فانی را وداع گفت. وزارت امور خارجه در تماس با مقامات کشور فیلیپین موضوع چگونگی در گذشت مرحوم خاکی را پیگیری می‌کند.

کد خبر 269448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha