چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیبریا روز سه‌شنبه ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) اعلام کرد که ۱۷ بیمار مبتلا به ابولا را که در حمله‌ای به کلینیک‌شان گریخته بودند، یافته و در همین حال سازمان جهانی بهداشت از افزایش شمار کشته‌شدگان ناشی از این شیوع به ظاهر توقف‌ناپذیر این بیماری خبر داده است.

ٍebola

به گزارش خبرگزاری فرانسه لویس براون، رئیس وزارت اطلاعات لیبریا از بازگرداندن بیماران مبتلا به ابولا که روز شنبه پس از حمله جوانان چماق به دست به یک مرکز پزشکی و غارت آن در ر زاغه‌ای در مونرویا گریخته بودند، خبر داد.

ناپدید شدن این بیماران باعث بروز وحشت از تحقق یک سناریوی کابوس‌‌گونه شده بود که در آن افراد با بیماری بسیار واگیردار در شهری سرگردانند که جنازه‌های دفن‌نشده در خیابان‌های آن رها شده‌اند،

براون گفت: «همه ۱۷ بیمار گریخته از مرکز درمان ابولا پیدا شده اند.»

آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که بیشترین میزان اوج‌گیری اخیر در موارد مرگ و میر ناشی از ابولا در لیبریا با ۵۳ مورد مرگ رخ داده است، سهم کشورهای سیرالئون و گینه به ترتیب ۱۷ و ۱۴ مورد مرگ و میر بوده است.

در سخنان براون بارقه‌ای از امیدواری هم وجود داشت و به گفته او هشت نفر از کارکنان پزشکی از جمله دو پزشک که داروی تجربی ساخت آمریکا به نام ZMapp را دریافت کرده بودند، به خوبی به درمان پاسخ داده‌اند.

در مجموع سازمان جهانی بهداشت شمار کلی موارد ثابت‌شده، احتمالی و مشکوک عفونت با ابولا را را از هنگام شروع شیوع این بیماری در اوائل امسال ۲۲۲۴۰ مورد اعلام کرد و به این ترتیب شیوع اخیر ابولا مرگبارترین شیوع این بیماری از هنگام کشف آن در کشور سابق زئیر در دهه ۱۹۷۰ است.

شیوع اخیر بیماری از گینه شروع شد و بعد به سه کشور دیگر منطقه گسترش یافت که از قبل نیز سرویس‌های بهداشت ناکافی و توان‌فرسوده  آنها در حال مقابله با بیماری‌های رایج مرگبار دیگری مانند مالاریا بودند.

گینه تا به حال ۵۴۳ مورد ابتلا و ۳۴۹ مورد مرگ، سیرالئون ۸۴۸ مورد ابتلا و ۳۶۵ مورد مرگ و لیبریا ۸۳۴ مورد ابتلا و ۴۶۶ مورد مرگ گزارش کرده است.

نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا نیز ۱۵ مورد ابتلا به ابولا و چهار مرگ ناشی از آن را داشته است.

تلاش‌ها برای مهار کردن انتشار بیماری در غرب آفریقا به مانع بی‌اعتمادی مردم محلی به پزشکان خارجی، و ترس از اینکه امدادگران ممکن است عفونت را به آنها منتقل کنند.

نالو، یکی از بیمارانی که این هفته در یک کلینیک ابولا در سیرالئون تحت درمان قرار گرفته است، گفت: »در ابتدا مردم فکر می‌کردند که هنگامی به اینجا آورده شوند، همه خون‌شان را بیرون می‌کشند و به این علت خواهند مرد.»

ابولا در مونرویا پایتخت لیبریا نیز باعث وحشت‌زدگی و خشونت غیرمنطقی شده است.

روز شنبه جوانان به یک مرکز پزشکی در زاغه وست‌پوینت حمله کردند و باعث شدند که ۱۷ بیمار ابولا از ترس جان‌شان بگریزند.

در عین حال سخنگوی سازمان جهانی بهداشت فدلا چایب یادآور شد که «نشانه‌های امیدبخشی» از نیجریه و گینه مشاهده می‌شود که اقدامات پیشگیری شروع به تاثیرگذاری کرده است.

او گفت: «نشانه امیدوارکننده در این کشورها تنها یک زنجیره شناخته شده انتقال وجود دارد. این وضعیت خبر خوبی شمرده می‌شود.»

همه موارد شیوع ابولا در نیجریه نیز به یک فرد خارجی واحد- یک فرد لیبریایی- آمریکایی- که در اواخر ماه جولای در لاگوس در گذشت، می‌رسد. همه مبتلایان بعدی به ابولا در نیجریه با این مرد تماس مستقیم داشتند.

چایب گفت همه اقدامات انجام شده بوسیله مقامات نیجریه تاثیر مثبتی داشته است، و افزود گینه نیز در مهار بیماری پیشرفت داشته است.

کمک‌های غذایی به مناطق قرنطینه

آخرین روزهای یک فرد مبتلا به ابولا می‌تواند بسیار هولناک باشد، دردهای عضلانی شدید، استفراغ، اسهال و خونریزی که در نهایت به از کارافتادن اندام‌های حیاتی می‌انجامد.

علاج یا واکسنی برای این بیمار در حال حاضر در دسترس نیست و بیماری از طریق تماس نزدیک با مایعات بدنی منتقل می‌شود، بنابراین بیماران باید ایزوله شوند.

سازمان جهانی بهداشت با توجه به وسعت بحران ناشی از بیماری اجازه کاربرد درمان‌های عمدتا آزمایش‌نشده- از جمله داروی ZMapp و واکسن VSV-EBOV ساخت کانادا را داده است؛ هیچکدام از این دو دارو قبلا به طور گسترده بر روی انسان‌ها آزمایش نشده‌اند و اثرات جانبی آنها بر روی انسان‌ها نامعلوم است.

کشورها درگیر شیوع ابولا در نبود واکسن موثر در نواحی دچار عفونت مناطق قرنطینه برپا کرده‌اند.

چایب گفت حدود یک میلیون نفر در این مناطق قرنطینه زندگی می‌کنند و افزود گرچه این کار به مهار انتقال بیماری کمک کرده است، ساکنان این مناطق در به دست آوردن نیازهای پایه مانند غذا، آب، دفع بهداشتی فاضلاب با مشکل مواجهند.

سازمان جهانی بهداشت در حال همکاری با برنامه غذای جهانی است تا غذا و سایر ملزومات غیرپزشکی به طور مرتب به این مناطق فرستاده شود.

مرز‌های باز

هنوز سازمان جهانی بهداشت در این کشورها محدودیت برای سفرهای هوایی بین‌المللی اعلام نکرده است، اما یک کارگروه با خطوط هوایی بین‌المللی و گروه‌های توریستی ایجاد کرده است تا برای مهار انتشار بیماری تلاش نند، و چندین کشور در غرب آفریقا مرزهای خود با کشورهای مبتلا به ابولا را بسته‌آند.

در روز سه‌شنبه مقامات پزشکی در اسپانیا نیز اعلام کردند که مردی که از سیرالئون به این کشور بازگشته بود پس از اینکه تب‌دار بودنش کشف شده است، ایزوله شده است.

کد خبر 269405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha