سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

محمدجواد آرین‌منش: مجلس نهم به خواست تعدادی از نمایندگان تصمیم به استیضاح نخستین وزیر دولت گرفته است.

مجلس

اين استيضاح درحالي است كه دولت يازدهم در يك سالگي عمر خود به‌سر مي‌برد و از طرف ديگر مجلس نهم نيز تا پايان دوره خود بيش از يك سال و نيم ديگر در تعامل با دولت زمان دارد. استيضاح اگرچه به‌عنوان‌شان نظارتي مجلس در برابر دولت امري عادي محسوب مي‌شود اما در مورد اخير پاي دولت و مجلس را به مناقشه افشاگري در موضوع رانت بورسيه‌هاي تحصيلي در دولت قبل و ضعف دستگاه‌هاي نظارتي در اين خصوص باز كرد. به‌عنوان بخشي از نتيجه مطرح شدن اينگونه اختلافات در سطح رسانه‌ها اعتماد مردم نسبت به مسئولان و قواي سه‌گانه آسيب مي‌بيند و موجب شكاف و انشقاق ميان آنان مي‌شود.

دستگاه‌هاي نظارتي در كشور ما اگر وظايف خودشان را به درستي انجام بدهند و به موقع گزارش خودشان را درخصوص تخلفات احتمالي به مردم ارائه دهند زمينه رشد افشاگري‌هاي بي‌مورد فراهم نمي‌شود. با شفافيت در انجام وظايف قواي سه‌گانه بداخلاقي‌هاي سياسي نيز كاهش مي‌يابد.

اگر نمايندگان مجلس مصالح ملي را بر منافع گروهي، سلايق فردي و مسائل منطقه‌اي ترجيح بدهند و در چارچوب قانون به وظيفه خود همچون موضوع استيضاح عمل كنند نتيجه آن رضايت عمومي را درپي خواهد داشت. همان‌گونه كه امام‌بزرگوار(ره) درباره استيضاح به نمايندگان توصيه مي‌كند «انتقاد و استيضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامي و طرح مسائل اخلاقي بهتر رفع اختلاف مي‌كند تا با الفاظ نيش‌دار و مقابله كردن با يكديگر.»

نمايندگان و وزير محترم علوم به‌طور حتم اين ملاحظه را در جلسه استيضاح خواهند داشت كه برايند كلي جلسه به نفع مصالح نظام و مردم باشد و آثار و تبعات منفي همچون اتفاقاتي كه در استيضاح وزير كار دولت قبل رخ داد، پيش نيايد. با توجه به اينكه بيش از 2‌ماه موضوع استيضاح وزير علوم در ميان برخي نمايندگان مجلس مطرح بوده و دوطرف در جلسات كميسيون‌هاي مختلف با يكديگر مباحثه داشته‌اند به‌نظر مي‌رسد جلسه استيضاح از روند منطقي خود فاصله نگيرد. آقاي فرجي‌دانا چهره ناشناخته‌اي براي مجلس نهم نبوده است و ايشان از همين مجلس رأي گرفتند. مسائل براي دوطرف يا حداقل نمايندگان مجلس روشن است و اتفاق غيرمنتظره‌اي نبايد بيفتد. نتيجه استيضاح قطعي نيست و به‌نظر مي‌رسد در حال حاضر شاهد وزن‌كشي موافقان و مخالفان وزير محترم علوم در مجلس هستيم، به همين علت نتيجه بيش از هر چيز بستگي به طرح موضوعات و نحوه دفاعي دارد كه وزير محترم از خود خواهد داشت.

معتقد هستم در طول تاريخ بعد از انقلاب هرگز استيضاح‌ها همه خواسته‌هاي مجلس را تأمين نكرده است. مجلس با بررسي سوابق استيضاح‌ها بايد ببيند رفع مشكلات گاهي با تعامل و گفت‌وگوي ميان مجلس و دولت قابل حصول است.

نماينده سابق مجلس

کد خبر 269391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha