همشهری آنلاین: ماجرای آلودگی‌ها در مواد و محصولات مختلف غذایی از سال‌ها پیش شروع شده و گویا نمی‌توان پایانی برای آن متصور شد.

آژیرقرمز وزارت بهداشت این بار برای سبزی‌جات آلوده

پس از طرح آلودگی مواد غذایی نظیر برنج‌ها و گوشت‌های وارداتی، سوسیس و کالباس‌ها به عنوان پای ثابت و همیشگی آلودگی‌های غذایی، شیرخشک‌های چینی، آبلیمو و ... اخیرا وجود روغن پالم در لبنیات پرچرب به اثبات رسید و واکنش وزارت بهداشت را تا مرحله ارایه گزارش به رییس جمهور و تاکید بر شناسایی متخلفان و جلوگیری از ورود محصولات‌شان به بازار به دنبال داشت.

پس از ماجرای "پالم در محصولات پرچرب برخی صنایع لبنی" وزارت بهداشت در اقدامی دیگر که البته جرقه‌های آن از مدتی پیش زده شد، به مبحث آلودگی و باقیمانده سموم در میوه‌ها، سبزی‌جات و صیفی‌جات ورود کرده و قصد دارد تا پایان امسال تصویر دقیقی از این موضوع ارایه دهد.

دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ايسنا، در این باره گفت: در برنامه داریم که تا پایان سال 93 از وضعیت آلودگی و باقیمانده سموم در آن دسته از میوه‌ها، سبزی‌جات و صیفی‌جاتی که در سبد مصرفی مردم به عنوان اقلام اصلی محسوب می‌شوند، تصویر دقیقی به دست آوریم. ضمن حمایت از تولید کنندگان مسئول و دلسوز، در برخورد معدود متخلفینی که در هر قشری ممکن است وجود داشته باشند، جدی هستیم.

وی گفت: در این زمینه با وزارت جهاد کشاورزی نیز به صورت کامل همکاری داریم و به این منظور تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است. این هماهنگی با شهرداری تهران نیز وجود دارد و تفاهم‌نامه مربوطه نیز به امضا رسیده است. تا به این ترتیب اطمینان پیدا کنیم که فرآورده‌های کشاورزی، میوه و سبزی‌جاتی که مردم استفاده می‌کنند، سالم هستند.

دیناروند در این باره افزود: البته این محصولات، فرآورده‌هایی نیستند که بتوانیم تک به تک آنها را کنترل کرده و بعد از آن اجازه مصرف آن داده شود. بنابراین باید به جهتی حرکت کنیم که "تولید" سالم شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با وزارت جهاد کشاورزی این تفاهم وجود دارد که در مناطقی که آلودگی‌ها بالاست، بتوانیم در این مناطق تغییر نوع کشت داده یا نوع سم پاشی و این قبیل موارد را اصلاح کنیم تا به این ترتیب سلامت مردم حفظ شود.

رییس سازمان غذا و دارو در خاتمه درباره انجام اقدام ویژه بررسی وضعیت سلامت میوه، سبزی‌جات و صیفی‌جات در تهران، گفت: از آنجا که تهران از جمعیت بالایی برخوردار است و درصد بالایی از ورودی میوه و سبزی‌جات استان‌های دیگر به تهران مربوط می‌شود، جهت بررسی وضعیت سلامت این محصولات، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران به امضا رسیده و اقداماتی در این زمینه نیز در دست انجام است.

کد خبر 269320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha