همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضاییه از اتخاذ برخی سیاست‌ها و تصمیمات جدید و تغییرات در برخی مدیریت‌های قوه قضاییه طی روزهای آینده خبر داد.

اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای  در نشست خبری خود، به تمدید دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره به دستگاه قضایی عنایت ویژه‌ای داشته اند و قوه قضاییه اهتمام جدی خواهد داشت تا آنچه را که مدنظر رهبری بوده و هست و در حکم اخیر نیز بر آن تاکید کرده‌اند، محقق شود.

وی گفت: قوه قضاییه و ریاست دستگاه قضا تلاش دارند در این دوره اقدامات جدی‌تری را در جهت رضایتمندی مردم، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، پیشگیری از برخورد جرم و برخورد با مفاسد به اشکال مختلف انجام دهد.

دادستان کل کشور تاکید کرد: بطور طبیعی ممکن است در روزهای آینده برخی سیاست‌ها و تصمیمات جدید اتخاذ و تغییراتی در برخی مدیریت‌های دستگاه قضایی ایجاد شود که تفصیل آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

توزیع شبنامه علیه رئیس جمهوری در مجلس

محسنی اژه‌ای درمورد توزیع شبنامه علیه رئیس جمهوری در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چنانچه به صورت مستقیم و غیرمستقیم نسبت به مقاماتی که در قانون پیش‌بینی شده و یکی از آنها رئیس جمهوری است، توهین شود، مدعی العموم وارد شده و پیگیری می‌کند.

تلاش دادگاه برای تسریع در صدور حکم پرونده «م.ر»

سخنگوی دستگاه قضا درمورد پرونده «م.ر» و اینکه گفته می‌شود حدود یک ماه آینده وضعیت این پرونده مشخص خواهد شد، گفت: زمان صدور رای را نمی‌دانم از کجا نقل می‌کنید، اما چون دادگاهی شده حکم صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمان صدور رای مشخص نیست، گفت: هفته گذشته که با قاضی پرونده سخن می‌گفتم، او گفت تلاش دارد هرچه زودتر رای را صادر کند.

دادستان کل کشور در باره جلسه علنی و غیرعلنی دادگاه برخی شخصیت‌هایی که مردم نسبت به دادگاه آنها حساس هستند، گفت: نمی‌توانم غیر از قانون حرفی بزنم و قانون سه مصداق را برای برگزاری غیرعلنی محاکم مشخص کرده که تشخیص آن بر عهده قاضی است و نمی‌توانم نظر شخصی بدهم.

تعیین نشدن تاریخ محاکمه مدیران عامل سه بانک متهم در فساد کلان بانکی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه به رغم اظهارنظر‌های مختلف مسئولان دستگاه قضایی مبنی بر برگزاری محاکمه مدیران عامل سه بانک متهم در فساد سه هزار میلیاردی در آینده نزدیک، آیا تاریخ برگزاری دادگاه این متهمان مشخص شده است یا نه، گفت : متاسفانه تاریخ دادگاه هنوز تعیین نشده است و یکی از دلایلی که موجب به تاخیر افتادن برگزاری این دادگاه شده، تغییر قاضی پرونده بود.

 آخرین وضعیت ورمی کمپوست

محسنی اژه ای در باره آخرین وضعیت پرونده ورمی کمپوست گفت: کلاهبرداری یک جنبه عمومی و غیرعمومی دارد که این پرونده هر دو جنبه را دارا است و ضمن پیگیری شکات خصوصی، دادستانی هم پیگیر است.

 آخرین وضعیت پرونده دادستان سابق

سخنگوی قوه قضاییه درمورد آخرین وضعیت پرونده دادستان سابق تهران نیز گفت: همانطور که پیشتر گفته بودم، یک بخش از این پرونده در دیوان عالی کشور است و هنوز نهایی نشده و بخشی دیگر نیز در دادسرا است که هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.

پرونده ستار بهشتی مشمول زمان نشد

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه پرونده‌های مهم مانند پرونده «ستار بهشتی» و «زهرا کاظمی» را مشمول مرور زمان می‌کند تا حکم سبک‌تری صادر شود، گفت: پرونده مرگ ستار بهشتی به هیچوجه مشمول مرور زمان نشد، هر چند که مشمول مرور زمان نیز شرایطی دارد.

وی تاکید کرد: این پرونده با جدیت، وسواس و گرفتن نظریات مختلف از پزشکی قانونی رسیدگی شد و کسانی که متهم بودند هم محکوم شدند.

 آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای «ایران 140»

وی همچنین درمورد پرونده سقوط هواپیمای «ایران - 140» و اینکه اگر در دولت قبل عقبه‌ای داشته باشد رسیدگی خواهد شد یا نه، گفت: پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است و بطور قطع اگر تشخیص داده شود چه کسی مقصر است بررسی می‌شود.

 بورسیه‌های غیرقانونی

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضایی با کسانی که از طریق استفاده از بورسیه‌های غیر قانونی، حق بیت‌المال را تضییع کرده‌اند برخورد خواهد کرد یا نه، گفت: باید ماهیت قضیه روشن شود و تا زمانیکه ماهیت قضیه روشن نباشد، نمی‌توان اظهار نظر کرد.

 مشمولان عفو

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در فهرست مشمولان عفو به مناسبت عید فطر، 19 نفر از محکومان فساد مالی وجود داشته‌اند که مشمول عفو نشده‌اند، گفت: عفوها به دو شکل معیاری و مصداقی است. در عفوهای معیاری استثنائاتی وجود دارد و هر کس مستثنی باشد، عفو شامل حالش نمی‌شود.

تفهیم اتهام رییس سابق بانک صادرات

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینکه رئیس سابق بانک صادرات عنوان کرده که اتهاماتش تفهیم نشده، گفت: چنین چیزی ممکن نیست، زیرا تا زمانیکه اتهامی تفهیم نشود و از متهم یا وکیل وی دفاع گرفته نشود، دادسرا کیفرخواست صادر نمی‌کند.

اعزام هیات‌های مختلف به برخی کشورها برای بررسی دارایی‌های زنجانی

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود هیاتی از ایران برای بررسی آن بخش از پرونده بابک زنجانی که «رضا ضراب » در آن متهم است به ترکیه اعزام شده‌اند، گفت: تاکنون هیات‌های مختلفی مرکب از بانک مرکزی ، دولت و قوه قضاییه برای پیگیری دارایی‌های بابک زنجانی که مدعی است در برخی کشورها اموالی دارد، اعزام شده و تاکنون نیز چندین سفر انجام داده‌اند.

 اتهام اصلی «ح.ب.د» مالی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره یک متهم بانکی کشور که در نفت جی، اتهامی متوجه اوست و قرار بازداشتش از دادسرای اصفهان صادر شده، گفت: این فرد پرونده‌ای داشته که قبلا حکم صادر، قطعی و اجرا شد. محسنی اژه‌ای افزود: وی پرونده‌های مفتوح دیگری در تهران نیز داشته که در حال رسیدگی است. وی خاطرنشان کرد: بازرسی در گزارشی برای احضار این فرد در تهران به اصفهان نیابت داده بود. سخنگوی دستگاه قضا گفت: در این گزارش نوشته بودند که در صورت عدم حضور، این فرد را جلب کنند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: قبل از آنکه نیابت به تهران بیاید، پرونده‌ای در دادسرای انتظامی قضات مفتوح بود، اما وقفه‌ای در نیابت به وجود نیامد. وی در مورد اتهام این فرد گفت: اتهامش اجمالا مساله مالی است و بیش از این درباره اتهام او چیزی نمی‌توانم بگویم.

درباره انتشار فهرست بورسیه‌ها

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انتشار فهرست بورسیه‌ها گفت: اگر سند طبقه‌بندی شده باشد، حق انتشار ندارند و چنانچه به کسی از این طریق لطمه‌ای وارد شود، در صورت شکایت، رسیدگی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران واشنگتن پست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته شده اتهام خبرنگاران واشنگتن پست جاسوسی است، افزود: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و اکنون از نظر قانونی برای بیان مشخصات متهم، جزییات پرونده و اتهامات محذوریت داریم.

وی ادامه داد: البته قاضی اتهام را به متهم تفهیم می‌کند و همانطور که پیشتر اعلام کرده بودم، سه نفر در این ارتباط بازداشت هستند و علت بازداشت مساله مالی نیست، بلکه مساله امنیتی است.

 آخرین وضعیت پرونده کرسنت

محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده کرسنت گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و اعمال ماده 18 شده و در مرحله رسیدگی به اعمال ماده 18 قرار دارد.

اعدام محکومان مواد مخدر ارتباطی با تمدید ریاست قوه قضاییه ندارد

دادستان کل کشور در پاس به سوال دیگری مبنی بر اینکه حدود 10 نفر از محکومان مواد مخدر که قرار بود پیشتر اعدام شوند طی روزهای اخیر اعدام شده‌اند و اینکه آیا ارتباطی بین به تعویق افتادن اعدام این افراد با تمدید ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه وجود دارد گفت: این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و بطور قطع احکام کسانی که قطعی شود، اجرا خواهد شد.

دستگیری یک باند جاعل با جعل مهر 50 دستگاه مختلف

محسنی اژه‌ای در خصوص جعل عنوان نیز گفت: متاسفانه برخی افراد با جعل عنوان برای مردم و دستگاه قضایی زحمت ایجاد می‌کنند، بطوریکه اواخر هفته گذشته یک باند جاعل که بیش از 50 مهر جعلی از دستگاه‌های مختلف درست کرده بود، دستگیر شدند.

دادستان کل کشور افزود: اعضای این باند با مهرهای جعلی برای نهادهای مختلف نامه می فرستادند یا به صورت حضوری مراجعه و کلاهبرداری می‌کردند. وی از همه دستگاه‌ها و مردم خواست نسبت به افرادی که تحت عناوین مختلف مراجعه می‌کنند یا نامه‌هایی را ارائه می‌دهند، تامل بیشتری داشته باشند.

دستگیری باند موادمخدر با 915 کیلوگرم هروئین

محسنی اژه‌ای به موضوع مواد مخدر و مضرات گرفتاری‌های آن اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از جرائم، فرع بر مواد مخدر هستند، بطوریکه تعداد زیادی از زندانیان به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع مواد مخدر ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه با نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی هماهنگی تنگاتنگی در خصوص مبارزه با مواد مخدر دارد، افزود: اداره کل اطلاعات استان اصفهان و دادستان این استان، روی چند مورد مرتبط با مواد مخدر کار می‌کردند که در نهایت اعضای این باند شناسایی و هفته گذشته یک باند مواد مخدر متلاشی و 915 کیلوگرم هروئین به همراه چند قبضه اسلحه گرم کشف شد.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: بطور قطع دستگاه قضایی بدون هیچگونه اغماضی نسبت به این گونه موارد برخورد می کند و در صورت اثبات، مجازات اشد، یعنی اعدام برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه در هفته‌ای اخیر چندین اجرای مجازات شدید را در خصوص افرادی که حکم آنها قطعی شده بود، داشتیم.

بازداشت مستقیم هفت نفر و بیشتر در پرونده بابک زنجانی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالي مبنی بر بازداشت یک نفر دیگر در پرونده بابک زنجانی گفت: در نشست خبری قبلی گفته‌ام که پنج نفر در رابطه با این پرونده بازداشت هستند و از آن زمان تاکنون بازداشتی‌های مستقیم به هفت نفر و بیشتر افزایش پیدا کرده‌اند. وی ادامه داد: یک مدیر سابق نفتی که اکنون نیز یک مقام مسئول است و چند نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند. سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: برخی از این افراد، ارتباطی مستقیم با موضوع پول نداشته‌اند.

پرونده بانک صادرات و ملی هنوز در دادگاه است

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده بانک صادرات و ملی گفت: این دو بانک هنوز محاکمه نشده‌اند و پرونده آنها در دادگاه است.

پرونده ستاد سوخت

وی در مورد آخرین وضعیت پرونده ستاد سوخت و آزاد شدن افرادی در این پرونده گفت: هر وقت تحقیقات یک پرونده به مرحله‌ای برسد که نیاز به بازداشت متهم نباشد، متهم آزاد می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این پرونده اکنون نیز چند بازداشتی دارد و همچنان پرونده در جریان است.

محسنی اژه‌ای درمورد اقدامات شهرداری در سد معبر و استفاده از پنجه بوکس و به قتل رسیدن یک کارگر ابراز بی‌اطلاعی کرد.

تغییر و تحول مسئولان قضایی بزودی اعلام می‌شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تغییر و تحول مسئولان قضایی گفت: در دوره جدید با توجه به اینکه رئیس قوه قضاییه بر آن است تا اقدامات شتاب بیشتری داشته باشد، بطور طبیعی تغییراتی را شاهد خواهیم بود. وی افزود: جابجایی برخی مدیران که با نظر ریاست قوه قضاییه صورت می‌گیرد، بزودی اعلام می‌شود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: شایعاتی البته وجود دارد که در بسیاری از آنها، تصمیم جدی گرفته نشده است.

دولت در مقام اعتراض به رای دادگاه پرونده کرسنت است

سخنگوی قوه قضاییه درمورد اظهارات وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران مبنی بر اینکه دولت نسبت به رای دادگاه پرونده کرسنت حق واخواهی دارد، گفت: طبیعی است که دولت در مقام اعتراض به این حکم است. محسنی اژه ای ادامه داد: همانطور که وزير دادگستري گفته، این اعتراض اجرا خواهد شد. وی درمورد این پرونده گفت: اقداماتی درباره پرونده کرسنت انجام شده و در دستگاه قضا در حال رسیدگی است.

سخنگوی دستگاه قضا از درخواست اعمال ماده 18 برای این پرونده خبر داد و افزود: دیوان عالی کشور در حال رسیدگی برای اعمال ماده 18 است.

دستگاه قضایی اگر لازم باشد وارد موضوع روغن پالم می‌شود

دادستان کل کشور در مورد تخلف برخی شرکت‌های لبنی در استفاده از روغن پالم گفت: موضوع سلامت بحث بسیار مهمی است و وزارت ذیربط نیز به این موضوع وارد شده است. به گفته محسنی اژه‌ای، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از لحاظ کارشناسی باید نظر بدهد. وی خاطرنشان کرد: مواردی که از مراجع رسمی یا مراجع دیگر به دادستان تهران برسد، دادستان تهران به عنوان مدعی العموم وارد می‌شود.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد اگر لازم باشد دستگاه قضا نیز وارد می‌شود و مطمئن باشید قوه قضاییه در این زمینه جدی خواهد بود.

کد خبر 269246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha