چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: داشتن تن‌ و جانی سالم و با نشاط، دست‌کم در وضعیت عادی و معمولی، آرزوی همه‌ی آدم‌هاست.

به جای سلامتی

البته این سلامتی، هم نشانه‌هایی دارد و هم موادی برای تأمین آن لازم است. مثلاً همه می‌دانیم كه بدن ما به ویتامین‌هایی نیاز دارد تا سالم بماند. پوست، مو، استخوان، بدن و... هر یك به ویتامین‌ها و یا املاح و عناصر خاصی بیش‌تر نیاز دارند. من و شما چه‌قدر و چه‌طور به فكر تأمین این نیازها هستیم؟

* * *

۱. پارمیس قرص ویتامین... می‌خورد برای همین موها و ناخن‌های محكمی دارد،  قرار است از داروخانه‌ی نزدیك خانه‌شان برای ما هم بخرد.

مهسا هم می‌گوید كه برادرش باربد،  شب‌های امتحان قرص مخصوصی می‌خورد كه دیگر خوابش نمی‌برد و می‌تواند روی درس تمركز كند!

نازنین‌زهرا هم قرص‌های دیگری به ما معرفی كرده است كه آن‌ها هم برای سلامتی مفیدند. ما همه همكلاسی هستیم.

۲. «مصرف دارو در تهران بیش از دو برابر جمعیت این شهر است.»

این را دكتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفته است.

۳. بعضی‌ها برای چاقی، برای لاغری، برای بیدار ماندن شب امتحان، برای خوابیدن در شب‌های بی‌خوابی، برای محكم شدن ناخن‌ها و موها، به جای غذا و البته برای سرماخوردگی قرص و كپسول می‌خورند...

۴. چندی پیش این خبر در رسانه‌ها منتشر شد که ایران رتبه‌ی دوم مصرف دارو را در جهان داراست و هر ایرانی سالانه حدود ۳۴۰ عدد قرص مصرف می‌کند. و از نظر مصرف سرانه‌ی دارو، ایران پس از چین، دومین کشور پرمصرف دارو در جهان محسوب می‌شود.

۵. می‌گویند جوانان و نوجوانان مهم‌ترین گروهی هستند که به مصرف خودسرانه‌ی داروهای آرام بخش روی می‌آورند. در حالی كه مصرف داروهای اعصاب و آرام بخش، تنها زمانی لازم و مجاز است که بدن برای طبیعی شدن عملکردش، به آن نیاز داشته باشد. این نیاز را هم فقط پزشک تشخیص می‌دهد.

۶. پزشكان تغذیه معتقدند برای بدن، خیلی مفیدتر و كارسازتر  است كه ویتامین‌ها و املاح مورد نیازش را به‌جای مصرف قرص، با خوردن مواد طبیعی تأمین كنیم تا هم سلامتی بدن‌ تضمین شده و هم از ابتلا به بیماری‌های مختلف در امان بمانیم.

۷. اعتیاد به دارو، یعنی بدن فرد به آن دارو نیاز نداشته باشد، اما فرد به مصرف آن عادت کرده باشد و معمولاً در این موارد بعد از مدتی دوز مصرفی قبلی  دیگر برای بدن فرد جوابگو نیست و فرد باید تعداد قرص‌های بیش‌تری بخورد تا احساس آرامش کند.  مصرف خودسرانه‌ی داروهای آرام‌بخش و داروهایی كه گاه دانش‌آموزان برای بیدار ماندن در شب امتحان و یا  افزایش تمركز مصرف می‌كنند، باعث وابستگی و اعتیاد به دارو می‌شود.

۸. عوارض کبدی، کلیوی و مغزی، مرگ‌های ناگهانی ناشی از مشکلات حاد تنفسی، سردرد، تهوع، افزایش فشار و مشکلات قلبی عروقی بخشی از عوارض احتمالی مصرف خودسرانه‌ی داروهای آرام‌بخش است. در برخی موارد این داروها دیگر موجب آرامش نخواهند شد و حتی تحریک‌پذیری را افزایش می‌دهند.
افرادی که خودسرانه داروهای آرام‌بخش مصرف می‌کنند، گاهی دچار هیجانات افراطی، پرخاشگری، اضطراب و رفتارهای مهار گسیخته می‌شوند.

۹. سلامتی ارزشمندتر از این حرف‌هاست، ارزشمندتر از عجله برای داشتن موهای بلند و پرپشت و پوست بدون جوش است.

سلامتی از امتحان هم مهم‌تر است. یادمان باشد گاهی مصرف خودسرانه‌ی برخی داروها تا حدی پیش می‌رود كه پزشكان راهی جز بستری كردن فرد ندارند!

کد خبر 269133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha