مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

عباس ثابتی راد: با راه‌اندازی کارخانه هاضم در محدوده شمال شرق تهران، در حال حاضر ۲مگاوات برق به‌صورت آزمایشی وارد شبکه سراسری برق کشور می‌شود.

تولید برق

اين ميزان توليد برق از پسماند شهر تهران توان روشنايي 2هزار لامپ 100وات را داراست.شهرداري تهران با ساخت اين كارخانه توانسته است نخستين گام جدي و بزرگ را در كشور براي تبديل پسماند به انرژي برق به روش نوين بردارد.معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر روزانه بين 200تا 300تن از زباله‌هاي پايتخت به مجموعه هاضم در شرق تهران منتقل مي‌شود و از اين ميزان زباله 2مگاوات برق توليد مي‌شود كه به‌طور نسبي براي روشنايي يك شهرك 500واحدي مي‌توان از آن استفاده كرد.

مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه تنها 3درصد از زباله‌هاي پايتخت در كارخانه هاضم تبديل به برق مي‌شود، گفت: البته هم‌اكنون با ساخت كارخانه زباله‌سوز (رجكت‌سوز) در كهريزك تلاش داريم تا ميزان توليد برق از زباله در پايتخت را افزايش دهيم.به گفته وي، ساخت كارخانه هاضم در كشور گامي نو در عرصه تبديل پسماند به انرژي بوده كه اين دانش فني به همت مديريت شهري وارد كشور شده و هم‌اكنون مورد توجه بسياري از مديران شهري شهرهاي بزرگ است.

عبداللهي همچنين با بيان اينكه در حال حاضر سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور با حساسيت ويژه مراحل تكميل اين كارخانه را در دست بررسي دارد، تصريح كرد: اين سازمان پس از ارزيابي و بررسي استانداردهاي زيست‌محيطي و تأييد اين شيوه استحصال انرژي از زباله مجوز احداث چنين كارخانه‌اي را در ساير استان‌هاي كشور نيز صادر خواهد كرد.

به گفته وي، در حال حاضر درخواست‌هاي متعددي از استان‌هاي گيلان، مازندران و يزد براي احداث و بهره‌برداري از چنين كارخانه‌اي مطرح شده است كه منتظر ثبت مراحل استانداردسازي و تأييد سازمان محيط‌زيست براي احداث چنين كارخانه‌اي هستيم.
بسياري از شهرهاي توسعه‌يافته كشورهاي جهان با احداث كارخانه‌هاي كوچك و محلي در نواحي شهرهاي بزرگ تلاش دارند تا پسماند محلات را در همان مبدأ توليد ساماندهي كرده و آن‌را تبديل به انرژي كنند. اين روزها توجه به چنين روش‌هايي مي‌تواند داراي اهميت باشد.

معاون شهردار تهران در اين‌باره با اشاره به اينكه هنوز زيرساخت‌هاي زيست‌محيطي و استانداردهاي گوناگون براي احداث چنين كارخانه‌هاي كوچكي در محلات تهران فراهم نيست، اظهار داشت: در حال حاضر امكان چنين طرحي در شهر تهران وجود ندارد اما با راه‌اندازي و توليد برق توسط كارخانه زباله‌سوز كهريزك و بررسي ابعاد زيست‌محيطي آن، مي‌توان در آينده راه‌حل‌هاي ديگري را براي پايتخت به‌كار گرفت.

معاون شهردار تهران با اشاره به اين راه‌حل‌ها افزود: يكي از روش‌هايي كه در دست مطالعه است و توسط چندين مشاور نيز پيشنهاد شده، احداث 5 ايستگاه مياني پسماند در مناطق مختلف پايتخت است.به گفته عبداللهي، اين ايستگاه‌ها در 5نقطه شهر احداث شده و تلاش بر آن است تا به‌صورت كامل كار ساماندهي زباله اعم از توليد انرژي يا اقدامات ديگر در آنها انجام شود.
معاون شهردار تهران اظهار داشت: تلاش داريم تا با بهره‌وري بيشتر ساماندهي طلاي كثيف را در سال‌جاري نهادينه كنيم و از اين راه براي مديريت شهري درآمدي پايدار به‌وجود آوريم.

هزينه كم و بازدهي بالا

در حال حاضر ساخت يك نيروگاه برق 700مگاواتي بيش از يك ميليارد دلار هزينه دارد. اين در حالي است كه با توليد برق از زباله‌هاي پايتخت و توسعه اين اقدام علاوه بر اينكه نيازي به ساخت نيروگاه‌هاي برق جديد نيست، بلكه مي‌توان با تكيه بر روش‌هاي نوين مشكلات زيست‌محيطي ناشي از دفن زباله كه سال‌ها در جنوب تهران باعث بروز مشكلات زيست‌محيطي بسياري شده‌است را براي هميشه از بين برد.

کد خبر 268991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha