جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

فتانه انفرادی : به گفته کارشناسان بهداشتی کشور، دیابت به‌ویژه نوع دو آن، در کشور رو به افزایش است به‌طوری که ۱۸درصد ایرانی‌ها دیابت دارند و به همین دلیل اجرای برنامه‌های کشوری و فراگیر برای پیشگیری از دیابت که برخی از آن به‌عنوان مادر بیماری‌ها یاد می‌کنند، ضروری است.

راه اندازی کانون مبارزه با دیابت توسط شهرداری

به گزارش همشهري، آمار مبتلايان به ديابت رو به افزايش است. سال گذشته در هفته ديابت دكتر علي‌اكبر سياري، معاون بهداشتي وزارت بهداشت اعلام كرد كه حداقل 10ميليون نفر در كشور ديابت يا پيش ديابت دارند و 26ميليون نفر هم در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار دارند.

در عين حال، معاون اجرايي بنياد پيشگيري ديابت ايرانيان هم  اعلام كرد كه آمارهاي ارائه‌شده درخصوص افراد مبتلا به ديابت در كشور واقعي نيست چراكه به استناد غربالگري‌هايي است كه در سال‌هاي گذشته صورت گرفته است. به گفته نيما خسروي، براساس آمارهاي كشوري در حال حاضر بين 7تا 10درصد جمعيت كشور مبتلا به ديابت هستند و اين در حالي است كه غربالگري‌هاي بنياد ديابت رقم حدود 17يا 18درصد را نشان مي‌دهد. او از ديابت به‌عنوان ام‌الامراض نام برد و افزود:

در برخي كشورها ديابت جزو بيماري‌هاي خاص محسوب مي‌شود اما در كشور ما با توجه به اينكه سومين كشور منطقه در ابتلا به ديابت هستيم، اين بيماري جزو بيماري‌هاي خاص محسوب نمي‌شود. بايد تمام پايگاه‌هاي بهداشت غربالگري ديابت را به‌صورت دائمي انجام دهند.

چندي قبل هم دكتر حميدرضا عزيزي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، نسبت به رشد آمار ديابت در كشورهشدار داد و اعلام كرد كه براساس آمارها نُرم متوسط افراد بالاي 40سال كه مبتلا به ديابت هستند 7درصد است اما اين بيماري در ايران به‌گونه‌اي رو به افزايش است كه اكنون بالاي 8درصد از افراد بالاي 40سال كشور، داراي ديابت نوع 2هستند. به گزارش همشهري، ديابت مثل ساير بيماري‌هاي غيرواگير به‌دليل آداب غلط تغذيه‌اي، كم تحركي و چاقي، مصرف غذاهاي آماده و استعمال دخانيات و البته در كنار ميزاني از بحث‌هاي ژنتيك، سلامت و شادابي را از انسان مي‌گيرد و او را آزار مي‌دهد و هزينه‌هاي درماني زيادي را ‌ به فرد بيمار و نظام سلامت كشور تحميل مي‌كند.

دلايل بروز ديابت

دكتر محمد هاشمي، رئيس انجمن پيشگيري و درمان چاقي، 2عامل را علت بروز ديابت ذكر مي‌كند: يكي كاهش ‌ يا توقف توليد انسولين توسط غده لوزالمعده يا پانكراس كه عمدتا در سنين كودكي رخ مي‌دهد و منجر به بروز ديابت نوع يك مي‌شود و ديگري، مقاومت به انسولين كه غالبا در ميانسالي ايجاد مي‌شود و ابتلا به ديابت نوع دوم را در پي دارد. در هردو مورد وراثت نقش تعيين‌كننده‌اي دارد اما در نوع دوم عواملي نظير اضافه وزن و چاقي و نيز نحوه تغذيه و ميزان فعاليت بدني دخالت دارند و با اصلاح آنها مي‌توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد.

توصيه‌هاي تغذيه‌اي لازم

هاشمي به همشهري گفت:براي حفظ تعادل قند خون، رعايت يك رژيم غذايي متنوع ومتعادل توصيه مي‌شود. مصرف فيبرهاي غذايي به‌دليل خاصيت آنها در ثابت نگه‌داشتن قند خون مفيد است. محروميت مطلق از مواد خوراكي وجود ندارد ولي قندهاي ساده به‌دليل اثر سريع در بالا بردن سطح قند خون بايد محدود استفاده شوند. مصرف زياد شيريني‌جات و مواد قندي، همچنين چربي‌ها و خوراكي‌هاي چاق‌كننده، مي‌تواند به بروز ديابت منجر شود چرا كه افراد چاق بيشتر در معرض خطر ابتلا به ديابت هستند. رئيس انجمن پيشگيري و درمان چاقي معتقد است كه مصرف فست‌فود و شيريني در يك رژيم غذايي صحيح جايي ندارند. محدوديت در مصرف اين خوراكي‌ها شامل تمام افراد است ولي افراد ديابتي بايد احتياط بيشتري نسبت به سايرين داشته باشند.

کد خبر 268850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha