همشهری آنلاین: مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا از حمله گرازهای وحشی به مزارع و باغات حاشیه رودخانه ارس خبر داد.

گراز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌ شرقی، رضا عباسی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: روستاهای حاشیه رودخانه ارس سهم زیادی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی در این شهرستان دارند، اما وجود جمعیت انبوه گرازهای وحشی در منطقه باعث شده تولید کشاورزان همواره با خسارت یا حمله و دستبرد این حیوان مواجه شود.

وی اضافه کرد: گرازهای وحشی علاوه بر اینکه بخش زیادی از تولیدات کشاورزی منطقه را از بین می‌برند، به دلیل ویژگی‌های فیزیکی خود از جمله نداشتن توانایی در چرخاندن گردن و محدودیت حرکت فقط در یک مسیر مستقیم، گیاهان موجود در مزارع را به صورت گسترده ای نابود می‌کنند.

وی افزود: هر ساله حدود 30 تا 50 درصد محصولات کشاورزی مناطق حاشیه رودخانه ارس به خصوص در محدوده بخش سیه رود و روستاهای مرازاد، دوزال، کردشت، میسن و قولان بر اثر حمله گرازهای وحشی از بین می‌رود.

عباسی با بیان اینکه در برخی اوقات حمله گرازهای وحشی می‌تواند باعث آسیب دیدگی شدید و حتی مرگ اهالی شود، ادامه داد: وزن این حیوان در حالت بلوغ بین 150 تا 250 کیلوگرم است و از نظر فیزیکی بسیار قوی بوده و زمانی که به مزارع هجوم می‌برد زمین کشاورزی و گیاهان را به شدت تخریب می‌کند.

وی افزود: کارشناسان کشاورزی حفر کانال و همچنین استفاده از دستگاه‌های جدید دفع حیوانات وحشی را راه‌حل مناسبی می‌دانند، این درحالی است که این اقدامات هزینه زیادی در بردارد که از توان کشاورزان خارج است با این حال کشاورزان راضی به نابودی کامل گرازهای وحشی نیستند، اما انتظارشان این است که مقامات مسئول آنها را برای کنترل جمعیت این حیوان حمایت کنند.

 

کد خبر 268017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha