همشهری آنلاین: هشتمین مورد آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و ارتفاعات منطقه مهارلو که به‌عنوان هفتمین منطقه برتر گردشگری کشور، معرفی شده، از بعدازظهر روز دوشنبه ۱۳ مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

جنگل آتش سوزی

مهدی باقری یک عضو شورای اسلامی مهارلو در گفت و گو با ایسنا، گفت: آتش‌سوزی از حوالی ساعت 14 بعد ازظهر دیروز ( 12 مرداد) آغاز شده و به‌دلیل نبود امکانات اطفاء حریق، همکاری نکردن دستگاه‌های مختلف، وزش باد شدید و پوشش وسیع گیاهی منطقه، بر وسعت و شدت آن افزوده شده است.

وی افزود: هم‌اینک دامنه آتش در یک خط به‌ طول حدود 3 کیلومتر در حال پیشروی به سمت شهرستان‌های سروستان و کوار است و بر سرراه خود هم گیاهان مختلف و بعضا کمیاب عرصه‌های طبیعی و هم درختان انجیر موجود در باغ‌های منطقه را می‌سوزاند و پیش‌ می‌رود.

باقری با ابراز تاسف از همکاری نکردن دستگاه‌های مختلف برای پیشگیری از بروز چنین رخدادهایی، گفت: این هشتمین بار است که این منطقه دچار آتش‌سوزی می‌شود و در هفتمین مورد سه روز منطقه در آتش سوخت و در نهایت با کمک مردم محلی مهار شد.

این عضو شورای اسلامی مهارلو با بیان اینکه شورا طی ماه‌های گذشته با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی و افزایش پوشش گیاهی، به سراغ دوایر مختلف دولتی و مسئولان برای ایجاد هماهنگی و انجام اقدامات پیشگیرانه رفته است، گفت: ما که از بیشتر مسئولان ناامید شده‌ایم شاید انعکاس اخبار برای مسئولان ارشد استان تلنگری باشد.

وی با یادآوری اینکه مهارلو به‌واسطه جاذبه‌های گردشگری طبیعی همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران مختلف بوده است، گفت: می‌توان مدعی بود که نیمی از آتش‌سوزی‌ها سهوی و نیمی هم عمدی بوده است اما همه این موارد قابل پیشگیری است، اگر توان و همت را به‌کار ببندیم.

این عضو شورای مهارلو با اشاره به اینکه آتش‌سوزی اخیر در شهرستان مرودشت با استفاده از بالگرد و با همراهی مسئولان منطقه، خیلی سریع مهار شد، گفت: متاسفانه بعد از گذشت چهارساعت از آغاز آتش‌سوزی تنها تعداد معدودی از مسئولان محلی در صحنه حاضر بودند.

باقری تصریح کرد: دامنه و شدت آتش‌سوزی به‌قدری است که علی‌رغم حضور گسترده مردم محلی، مهار آتش از عهده ما خارج شده و همت مسئولان و استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری را طلب می‌کند.

عضو شورای اسلامی مهارلو گفت: آماری که اعلام شده در 7 آتش‌سوزی گذشته حدود 900 هزار تا یک میلیون هکتار از اراضی این منطقه سوخته اما وقتی بررسی می‌شود، این عدد به حدود 2 میلیون هکتار هم می‌رسد.

باقری گفت: حدود 20 درصد از کل منطقه‌ای که اکنون در آتش‌می‌سوزد عرصه‌های طبیعی و 80 درصد باغ‌های انجیر است.

کد خبر 267881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha