همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب وزارت نیرو گفت: ایجاد روچاله‌ها و شکاف‌های عظیم در نقاط مختلف کشور نشانگر فریادهای آب و از بین رفتن مدنیت است.

به گزارش ايرنا، سید محمدعلی مصطفوی روز شنبه گفت: آب موضوعی نیست که تنها متولی آن وزارت نیرو باشد بلکه یک موضوع چند پروتکلی است.

باید به اهمیت این موضوع توجه کرد زیرا جایگزینی برای آب وجود ندارد و زندگی با آب آغاز شده و بدون آن پایان می‌یابد.

این مسئول وزارت نیرو خاطر نشان کرد: 85 درصد کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و تنها 15 درصد در منطقه معتدل قرار دارد و این در حالی است که عمده جمعیت کشور در مناطق خشک و نیمه خشک متمرکز شده است.

بی‌توجهی به سهم مناطق خشک و نیمه‌خشک که وابستگی به آب زیرزمینی دارد در جریان آب‌های سطحی نیز اثرگذار است و به دلیل افت آب‌های زیرزمینی نه تنها تغذیه نمی‌شوند بکه بخشی از آب را هم می‌مکند.

وی گفت: آب‌های زیرزمینی شرایط سخت و سنگین و بحرانی را تجربه مي‌کند و فریاد آب به اشکال مختلف بلند شده و این که تصور شود دریای عظیمی از آب زیرزمین وجود دارد، درست نیست.

بیشترین افت آب‌های زیرزمینی در دشت‌های کشور است مثلا استان خراسان رضوی به دلیل حضور مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) با بحران آب مواجه است و بیشترین بحران آب مخزنی زیرزمینی در 16 سال گذشته در این استان به وقوع پیوسته است.

مصطفوی یادآور شد که استان‌های کرمان و فارس و حتی تهران نیز با پدیده‌های کاهش بسیار بالا و غیراستاندارد آب زیرزمینی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: فروچاله‌های بوجود آمده در استان همدان زیرساخت‌ها را تهدید می‌کند و شکاف‌های عظیم نشانگر رفتار ناشایست انسان‌ها با منابع زیرزمینی است که با تداوم این روند مدنیت نیز از بین خواهد رفت.

به گفته این مسئول در وزارت نیرو، برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی در طول 40 سال گذشته 50 درصد کاهش منفی در کیفیت آب زیرزمینی بوجود آورده و در شرایط فعلی به بیش از شش هزار روستای کشور با تانکر آبرسانی می‌شود، ضمن آن که در حال حاضر 12 کلانشهر کشور نیز با مشکل تامین آب شرب روبه‌رو هستند.

مصطفوی با بیان این که بیش از 90 درصد آب زیرزمینی کشور در بخش کشاورزی که هم اکنون به طور سنتی اداره می‌گردد، به مصرف می‌رسد و متاسفانه فعالان کشاورزی کشور از شرایط نامطلوب منابع آبی کشور مطلع نبوده و برای آب ارزشی قائل نیستند.

به خاطر کم‌توجهی به ارزش منابع آبی متاسفانه به تجهیز اراضی کم‌تر از پنج هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری توجه نمی‌کنیم.

به گفته مصطفوی، اجرای سیاست‌های الگوی مصرف تنها توسط وزارت نیرو عملی نیست چرا که بخش شرب، کشاورزی و صنعت متولیانی دارد که باید این موضوع مورد توجه مسئولان آن بخش‌ها قرار گیرد.

وی با بیان این که در واردات کالاها و مواد اولیه مصرفی مورد نیاز در سایر بخش‌ها باید میزان و استاندارد مصرف آب مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید از ورود محصولاتی که دارای مصرف بالای آب هستند، جلوگیری شود و از بهره‌گیری از بذوری که در عمل‌آوری، آب زیادی مصرف می‌کنند پرهیز کنیم و آن را زیر کشت نبریم.

تا زمانی که باور نکنیم در منطقه کم‌آبی قرار داریم با رفتاری که امروز در بخش مصرف داریم خطر جدی ما را تهدید می‌کند و امروز وقت آن است که همه مردم و مسئولین نگاه و رفتار خود را نسبت به مصرف و مدیریت منابع آب تغییر دهند.

مصطفوی تصریح کرد: تا زمانی که آگاهی حاصل نشود و باور بوجود نیاید و الگو به یقین تبدیل نشود نسخه‌های تدوین شده متخصصین در این بخش اجرایی نخواهد شد.

کد خبر 267434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha