شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان از گذشته‌های دور تا‌به‌حال زوایای مختلفی از زندگی پنگوئن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما صدای جیغ‌ و فریاد‌های آنها تنها در حد ابتدایی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌بود.

پنگوئن

براساس گزارش BBC، اكنون محققان ايتاليايي با مطالعه روي 48 پنگوئن آفريقايي دريافته‌اند اين پرندگان از 6 نوع فرياد مشخص و مجزا برخوردارند و مي‌توانند اين صداها را از يكديگر تشخيص دهند و از آنها در زمان‌هاي مناسب براي فراخواندن يكديگر استفاده كنند.

محققان دانشگاه تورين براي انجام اين تحقيق صدها فايل صوتي از صداي پنگوئن‌ها را جمع‌آوري، دسته‌بندي، و تجزيه و تحليل كردند. اين اصوات از كلوني متشكل از 48 پنگوئن در باغ‌وحش تورينوي ايتاليا جمع‌آوري شده‌بود،‌گروهي متشكل از 15 پنگوئن نر و 17 ماده، هشت پنگوئن نوپا و هشت جوجه پنگوئن.

نتايج اين بررسي‌ها نشان دادن پنگوئن‌ها از چهار نوع خاص آوا برخوردارند، آواي تماسي، آواي پرخاشگري، آواي جذب جفت و آوازي كه جفت‌ها در لانه‌هاي خود آن را هم‌خواني مي‌كنند. همچنين جوجه‌ پنگوئن‌ها نيز دو نوع آواي مخصوص به‌خود را دارند.

اين آواها به‌كمك بخشي از گلوي اين پرندگان توليد مي‌شود كه Syrinx نام دارد، بخشي متفاوت از حنجره پستانداران كه در حقيقت زير ناي قرار گرفته‌است. اين عضو از دو بخش تشكيل شده‌است، مجموعه‌اي مجزا از ماهيچه‌ها و غشايي كه چپ و راست عضو را احاطه كرده‌است. اين به‌آن معني است كه بسياري از پرندگان، از جمله پنگوئن‌هاي آفريقايي مي‌توانند در آن واحد دو نوع صداي متفاوت از خود ايجاد كنند.

محققان مي‌گويند از آنجايي كه اين گروه از پنگوئن‌ها، در حصر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، ممكن است تمامي آواهايي كه از قابليت ايجاد آنها برخوردارند را از خود ايجاد نكرده باشند و هنوز بخشي از زبان اين پرندگان محرمانه ميان خودشان حفظ شده‌باشد.

کد خبر 267416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha