بیش از ۱۰۰ هنرمند اسپانیایی که در میان آنها نام‌هایی آشنا چون زوج سینمایی خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز و پدرو آلمودوار سرشناس‌ترین فیلمساز این کشور اروپایی هم به چشم می‌خورد، با امضا کردن دادخواست «بیانیه فرهنگ در برابر نسل‌کشی فلسطینی‌ها» در شبکه‌های اجتماعی از رژیم کودک‌کش صهیونیستی به‌شدت انتقاد کردند و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شدند.

رژیم کودک‌کش زیر تازیانه انتقاد هنرمندان سرشناس

 

نسل‌كشي شرم‌آور صهيونيست‌ها

به گزارش همشهري، اين اتفاق چند روز پس از آن رخ داد كه بازيگر برنده اسكار فيلم سينمايي «جايي براي پيرمردها نيست» در نامه‌اي سرگشاده به‌شدت به جنايت‌هاي رژيم اسرائيل تاخت و سكوت‌كنندگان در قبال اين نسل‌كشي آشكار را به باد انتقاد گرفت. باردم 45ساله در اين بيانيه ضمن بيان اينكه «اين يك اشغال و جنگ نابودگر عليه مردم بي‌دفاع است»، رفتار كشورهاي غربي را در قبال اين نسل‌كشي غيرقابل درك و توجيه و شرم‌آور توصيف كرده بود.

بيانيه هنرمندان اسپانيايي در واقع متن تلطيف‌شده نامه باردم است كه بازيگران، فيلمسازان، نويسندگان و موسيقي‌دانان اسپانيايي در آن از دولت اين كشور و اعضاي اتحاديه اروپا خواسته‌اند بمباران مردم غيرنظامي فلسطين در نوار غزه از طريق هوا و زمين و دريا را محكوم كنند. آنها خواهان بازگشتن اسرائيل به مرزهاي سال ۱۹۶۷ و برداشتن محاصره غزه شده و اعلام كرده‌اند طرف‌هاي درگير براي رسيدن به صلح عادلانه و پايدار بايد پاي ميز گفت‌وگو بنشينند.

در بخشي از نامه تند بازيگر بين‌المللي سينماي اسپانيا در روزنامه ال دياريو در حمايت از مردم مظلوم فلسطين آمده بود: من اين وحشيگري مدرن را نمي‌فهمم. آنچه امروز اتفاق مي‌افتد وحشيانه‌تر و غيرقابل دفاع‌تر از تمام اتفاق‌هاي هراس‌انگيزي است كه يهوديان در گذشته‌هاي دور تجربه كرده‌اند.

پاسخ به فشار صهيونيست‌ها

گشوده شدن فوري گذرگاه‌هاي مرزي و برقرار شدن رفت‌وآمد مردم، تيم‌هاي پزشكي و توزيع داروها و مواد غذايي از ديگر خواسته‌هاي بيش از 100هنرمند اسپانيايي است. نكته جالب اينكه حمايت باردم و كروز از مردم مظلوم فلسطين و محكوم كردن جنايت‌هاي رژيم اسرائيل فشارهاي گروه‌هاي طرفدار صهيونيستي را بر آنها افزايش داد. اين دو بازيگر سرشناس هم ناچار شدند در دفاع از خود چند جمله در تفاوت يهود و صهيونيسم بگويند.

باردم گفت: من دوستان يهودي زيادي دارم و پسر من هم در بيمارستان يهودي به دنيا آمده است. يهودي بودن مترادف با پشتيباني از چنين قتل عامي نيست. اين يك ادعاي پوچ و شبيه آن است كه هر آلماني را با نازيسم پيوند دهيم. كروز هم با ارسال متني به روزنامه يو اس‌اي تودي منظور خود را چنين توضيح داد: من كارشناس اين موضوع پيچيده نيستم و صرفا براي برقراري صلح و آرامش و پايان قتل عام كودكان بيگناه دعا مي‌كنم.

حمايت هنرمندان از پايان كودك‌كشي

هنرمندان مطرح ديگر كشورها هم به آنچه اين روزها در غزه مي‌گذرد واكنش نشان دادند. ازجمله يك خواننده سرشناس آمريكايي كه خشم خود را از سكوت جامعه جهاني نسبت به كشتار در غزه ابراز داشت و نوشت: من از كرامت انساني و احترام به آن و از صلح دفاع مي‌كنم. جنگ را تمام كنيد! ميا فارو در توئيتر خود از اعتراض به خشونت اسرائيل در غزه پشتيباني كرد و جان كيوساك در صفحه توئيتر خود نوشت: بمباران غيرنظاميان دفاع مشروع از خود نيست.

آه مادران كودكان معصوم!

پرويز تناولي با نوشتن نامه‌اي از شهر ونكوور كانادا به جمع هنرمندان ايراني حامي مردم مظلوم غزه و محكوم‌كننده جنايات صهيونيست‌ها پيوست. در بخشي از نامه او آمده است: صحنه‌هاي خوف‌انگيز جنگ نابرابر غزه و اسرائيل اين روزها پشت هر انساني را به لرزه مي‌اندازد. كشتن كودكان و زنان بي‌پناه توسط ارتش مجهز و بي‌رحم اسرائيل و سكوت قدرت‌هاي بزرگ و گاه جملات مردم‌فريب آنها با عناويني چون دفاع از خود چنان مسخره مي‌نمايد كه خريداري جز خودشان ندارد. چگونه است كه اين قدرت‌ها كه دم از انسان‌دوستي هم مي‌زنند، مي‌توانند شب را صبح كنند و چگونه است هم‌دينان اين قوم بي‌پناه مهر سكوت بر لب زده‌اند. شايد روزي برسد كه آه مادران اين كودكان معصوم دامن مسببان را بگيرد و بلايي آسماني بر سرشان فرود آورد.

کد خبر 267390

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha