جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

جوسازی رسانه‌ای پیرامون اجرایی شدن طرح تکریم مقام زن و خانواده در شهرداری تهران که رسانه‌های بیگانه آن را طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران نامیده‌اند به قدری گسترده شد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را هم در دام انداخت، چنانچه هفته گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به مدیریت شهری تهران درخواست کرد تا جداسازی فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد در شهرداری تهران لغو شود.

زنان

جالب اينجاست كه آنچه كه از آن به نام بخشنامه تفكيك جنسيتي نام برده مي‌شود اصلا وجود ندارد.اين در حالي است كه طرح تكريم مقام زن و خانواده در شهرداري تهران مستند به‌صورتجلسه ستاد صيانت دستگاه‌هاي اجرايي در وزارت كشور است كه صراحتا به موضوع عدم‌به كارگيري منشي زن براي مديران مرد اشاره مي‌كند.

دليل قانوني ديگر براي اجراي اين طرح، مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در سال66 است كه از 27سال قبل اجرايي نشده است. با اين حال قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در نامه خود به مديريت شهري پايتخت اعلام كرده است كه اين بخشنامه خلاف كنوانسيون‌هاي بين‌المللي كار ازجمله كنوانسيون عدم‌تبعيض در اشتغال و حرفه است. اين نامه با شماره ٧٥٤٨٧ به تاريخ ١٤تير٩٣ و با امضاي محمدتقي حسيني قائم‌مقام وزير كار در امور بين‌الملل به شهرداري و شوراي شهر تهران ارسال شده است.

قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حالي خواستار پرهيز از ايجاد حساسيت‌هاي ناخواسته بين‌المللي درباره اجراي طرح تكريم مقام زن و خانواده در شهرداري شده است كه حتي خود به‌طور روشن از اين طرح خبر نداشته و در انتهاي نامه خواسته است تا شهردار تهران دستور دهد نسخه‌اي از بخشنامه يادشده به اين وزارتخانه ارسال شود.

بازتاب اين نامه و تناقض آن با مصوبه وزارت كشور در رسانه‌ها آنقدر منفي بود كه روابط عمومي اين وزارتخانه بلافاصله مجبور شد درخصوص اين نامه توضيح دهد. در توضيح اين وزارتخانه ذكر شد كه نامه مذكور صرفاً بر الزام از عدم‌ممانعت زنان از احراز برخي از مشاغل تأكيد داشته است و نفياً و اثباتاً اشاره‌اي به تفكيك جنسيتي نداشته است.

قائم‌مقام وزارتخانه تعاون در نامه خود در حالي به مسئله ممانعت زنان از احراز برخي مشاغل تأكيد كرده است كه اقدام صورت گرفته در شهرداري در راستاي حذف زنان تعريف نمي‌شود چراكه هم‌اكنون در شهرداري تهران بانواني در مشاغل گوناگون و حتي رده‌هاي مديريتي اين نهاد مشغول به‌كار هستند.

طبق آخرين آمار ارائه شده از مجموع 59هزار كارمند شاغل در شهرداري تهران 9هزارو700 نفر زن هستند كه 10درصد پست‌هاي مديريتي در اين مجموعه نيز دراختيار بانوان است. حركت شهرداري تهران در زمينه سالم‌سازي محيط كاري اين سازمان و جداسازي محيط كاري زنان و مردان با واكنش‌هاي مختلفي نيز روبه‌رو شده است. اين در حالي است كه بيشتر مردم، نمايندگان مجلس و خود بانوان شاغل در شهرداري تهران اين اقدام شهرداري تهران را اقدامي انساني، اسلامي و مطابق با قوانين اجتماعي و عرفي مي‌دانند.

وزارت رفاه دايه مهربان‌تر از مادر شده است

يكي از نمايندگان مجلس درباره موضوعات مطرح شده گفت: طرح كردن مغايرت كنوانسيون‌هاي بين‌المللي با طرح تكريم زنان دلسوزي مهربان‌تر از مادر است. حسين مظفر كه نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي است با اشاره به نامه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به شهرداري تهران درخصوص مغايرت طرح تكريم بانوان با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي گفت: كنوانسيون‌هاي بين‌المللي تا زماني ارزش دارند كه با آرمان‌ها و معيارهاي ملي يك كشور مغايرتي نداشته باشند. وي افزود: در موقع بررسي و تصويب اين كنوانسيون‌ها نيز نكته فوق در آن درج مي‌شود. نماينده مردم تهران در مجلس افرادي كه نامه يادشده را به شهرداري تهران نوشته‌اند دايه‌هاي مهربان‌تر از مادري دانست كه بايد در مقابل اقدام خود توضيح دهند. مظفر گفت: درخصوص طرح شهرداري تهران نيز به هيچ عنوان تفكيك جنسيتي مطرح نشده است بلكه تلاش در جهت سالم‌سازي محيط كار براي بانوان بوده است.

در همين ارتباط نيز مهدي چمران گفت: مسئله ارتقاي جايگاه زنان در اداره‌ها هيچ ربطي به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي كار و حقوق بشر ندارد چراكه اساسا در اين مسئله نه تبعيضي در ميان است و نه مشكلاتي را در رده شغلي بانوان به‌وجود مي‌آورد. وي كه رياست شوراي‌عالي استان‌ها را نيز برعهده دارد به همشهري گفت: ارتقاي جايگاه زنان در مشاغل و گاهي جداسازي آنها براي مناسب‌سازي‌ محل كارشان از مصوبات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي هم است و تكريم بانوان و در كل تكريم خانواده را درپي دارد. در واقع اين يك نوع ساماندهي به‌حساب مي‌آيد كه به نفع زنان و حفظ بنيان خانواده است.

محيط سالم كاري ايجاد شود

محمدجواد كوليوند نايب‌رئيس كميسيون شورا و امور داخلي مجلس هم در اين‌باره گفت: ما در بخش حكومتي يكسري قوانين و در شرع نيز يكسري قوانين داريم كه در هر دو زمينه بايد فضا را براي محيط سالم كاري مهيا كنيم. كوليوند خاطرنشان كرد: اگر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اين اقدام اخير شهرداري را مورد هجمه قرار داده است اشتباه كرده است.

كبري خزعلي رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان هم روز گذشته در گفت‌وگو با فارس گفت: سالم‌سازي‌ فضاي كار براي زنان قانوني است كه 27سال بر زمين مانده بود و مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در سال66 است. وي با تقدير از اين اقدام گفت: اين اقدام در حقيقت عملي كردن يكي از قوانين بر زمين مانده نظام جمهوري اسلامي ايران است كه 27سال از تصويب آن مي‌گذرد و تأكيد آن قانون اجرا در دانشگاه‌ها بوده است. پيش از اين معصومه آباد نيز به‌عنوان يكي از اعضاي شوراي شهر تهران از تهيه طوماري از سوي بانوان شاغل در شهرداري تهران براي ارتقاي محيط اداري براي بانوان خبر داده بود.

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران در گفت‌وگو با همشهري نيز با تأكيد بر اين موضوع كه اگر فضاهاي كاري مختلط نباشد كار كردن براي خانم‌ها راحت‌تر است، گفت: در اين‌صورت راندمان كاري هم بالا مي‌رود. مصوبه اخير شهرداري تهران از سوي وزارت كشور به تمامي سازمان‌ها و ادارات ابلاغ شده كه آقايان مدير، مسئول دفتر خود را تا جايي كه امكان دارد، خانم درنظر نگيرند. آباد اضافه كرد: نمي‌دانم كجاي اين موضوع عيب و ايراد دارد مصوبه‌اي ابلاغ شده و شهرداري اجرا كرده است و نه كسي اخراج شده نه كسي توبيخ شده بلكه جايگاه زنان در شهرداري ارتقا پيدا كرده است.

همچنين مجتبي شاكري، عضو ديگر شوراي اسلامي شهر تهران هم اعتقاد دارد كه اقدام شهرداري نه‌تنها تحقير نيست بلكه تكريم زنان است و اخراج از محيط كار اصلاً مطرح نيست. به گفته وي اين چه منطقي است و چرا برخي بي‌جهت اهانت مي‌كنند، اينكه مي‌گويند منشي يك مدير خانم نباشد چه ايرادي دارد، آن خانم بايد تا پاسي از شب در محل كار بماند و با مدير مربوطه برنامه‌هايش را هماهنگ كند و ديگر نمي‌تواند به خانه و خانواده برسد، وقتي مي‌توانيم شرايط بهتري براي آن خانم ايجاد كنيم چرا نكنيم.

فاطمه دانشور به‌عنوان يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر نيز با بيان اين نكته كه هيچ دستوري درخصوص تفكيك جنسيتي در شهرداري تهران ابلاغ نشده است، به فارس گفته بود: متأسفانه برداشت غلطي از اقدام اخير شده است. وي تصريح كرد: هم‌اكنون در شهرداري شاهد هستيم كه برخي از مديران و شهرداران از ساعت 5صبح تا 12شب در محل كار خود حضور دارند و به همين دليل قاليباف شهردار تهران بخشنامه‌اي را درخصوص عدم‌استفاده مديران و شهرداران از منشي و دفتردار خانم ابلاغ كرد. دانشور خاطرنشان كرد:

در دين ما نيز بر رعايت موازين اخلاقي و شرعي تأكيدات بسياري شده است و همه دستگاه‌ها نيز خوشبختانه در سال‌هاي اخير اين موضوع را رعايت كرده‌اند كه ازجمله اين دستگاه‌ها را مي‌توان شهرداري معرفي كرد.عبدالحسين مختاباد نيز كه عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران است درباره ارتقاي كيفيت شرايط كاري زنان در شهرداري تهران به رسانه‌ها گفته بود: تعداد قابل توجهي از زنان در مجموعه شهرداري در رده‌هاي مختلف مشغول به‌كار هستند و در اين سال‌ها تلاش‌هاي خوبي براي ارتقاي جايگاه زنان صورت گرفته است.

مختاباد با بيان اينكه در بعضي از مديريت‌ها در مجموعه شهرداري تهران كار اداري تا پاسي از شب به طول مي‌كشد، افزوده بود: قطعا خانم‌ها نمي‌توانند تا ديروقت در ادارات مشغول به فعاليت باشند. به اعتقاد مختاباد اين تصميم خوب است و بايد شغل‌هايي به بانوان داده شود كه محدوده كاري آن در ساعات اداري باشد تا بانوان بتوانند به خوبي در خانواده خود نيز به ايفاي وظايف بپردازند.

شهرداري هيچ بخشنامه‌اي براي تفكيك جنسيتي ندارد

شهرداري تهران نيز روز گذشته در مقام پاسخگويي به قائم‌مقام وزير تعان، كار و رفاه اجتماعي برآمد. در اين جوابيه به بازتاب‌هاي بين‌المللي اين نامه در رسانه‌هاي معاند اشاره شده و آمده است: به ادعاي وزارت كار و تحليل مكتوبه اين وزارتخانه تكريم مقام زن و تحكيم بنيان خانواده در ايران اسلامي بايد با كنوانسيون‌هاي جهاني هماهنگ باشد كه اين خود جز بي‌غيرتي ديني، چيز ديگري نيست. در ادامه اين جوابيه آمده است: مديريت شهري در مقابل منابع انساني مسئول و دغدغه‌اي جدي درخصوص مطالبات رفاهي، معيشتي و حوزه خانواده آنها دارد.

بي‌ترديد نقش بانوان در عرصه خانواده و جامعه ممتاز و برجسته است. بانوان فرهيخته، مسئوليت‌پذير و منضبط در بخش‌هاي گوناگون معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري نقش‌آفريني مي‌كنند. شهرداري تهران هيچ‌گونه دستورا‌لعمل و يا بخشنامه‌اي مبني بر تفكيك جنسيتي و امثال آن درخصوص نيروي انساني نداشته و ندارد. در بخش ديگري از اين جوابيه با اشاره به جايگاه و اهميت خانواده در فرهنگ كشور اينطور آمده است:

مديريت شهري با اهميت دادن به بنيان خانواده و تكريم منزلت آنها براساس ارزش‌هاي ديني، انقلابي، مصوبات ابلاغي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و وزارت كشور و همچنين در پاسخ به مطالبات بحق بانوان و براساس وظيفه‌اي كه نظام جمهوري اسلامي ايران برعهده آن گذاشته نسبت به تكريم منزلت و رفاه آنان كوشيده است و برخلاف ادعاهاي واهي برخي از رسانه‌هاي مغرض داخلي و رسانه‌هاي بيگانه هيچ‌كدام از بانوان شاغل در شهرداري نه‌تنها اخراج نشده‌اند بلكه ارتقاي شغلي نيز يافته‌اند.

کد خبر 267372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha