همشهری آنلاین: کتاب مجموعه‌ مقالات «نظریه انتقادی از مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن» اثر داگلاس کلنر با ترجمه محمدمهدی وحیدی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

review

به گزارش خبرنگار مهر، داگلاس کِلِنر متولد سال 1943 در آمریکا و دانش‌آموخته رشته فلسفه در دانشگاه کلمبیاست. او که در دوران دانشجویی متمایل به جریان چپ جدید سیاسی بود، بعدها در ادامه تحصیلاتش در دانشگاه توبگن آلمان، با آثار نظریه‌پردازان نئومارکسیست مشهور آشنا شد. در همین ایام رابطه فلسفه با تجربه زندگی فردی برای وی روشن، و علاقه او به مکتب فرانکفورت تقویت شد.

کلنر را به لحاظ گرایش نظری‌اش در زمره نسل سوم نظریه‌پردازان انتقادگر پیرو سنت نظری مکتب مزبور می‌دانند. اما او، در آرای خود به این مکتب محدود نمانده و رویکردی تجدیدنظر طلبانه داشته است. نکته قابل تامل درباره این اندیشمند، برای اهل تحقیق و مطالعه در علوم ارتباطات این است که کلنر از نخستین نظریه‌پردازان حوزه «نقد سواد رسانه‌ای» و به‌طور کلی از پیشگامان نظریه‌پردازی در فرهنگ رسانه است. کلنر کتاب‌های زیادی در این حوزه دارد که یکی از جدیدترین آن‌ها نمایش رسانه‌ای درباره تبلیغات سیاسی در رسانه به ویژه درباره جنگ آمریکا علیه عراق است.

4 مقاله‌ای که در کتاب «نظریه انتقادی از مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن» چاپ شده‌اند، توسط مترجم انتخاب شده‌اند و چکیده‌ای از بن‌مایه‌های اصلی تفکر انتقادی داگلاس کلنر هستند؛ تفکری که به زعم وی متشکل از نظرهای انتقادی مکاتب گوناگون است و ماهیتی ترکیبی دارد. مقاله اول، ورودیه‌ای به دیدگاه نظریه انتقادی است و به طور کلی تاریخچه و سیر آن را بررسی می‌کند. مقاله دوم با نگاهی جزئی‌تر،‌ به رویکرد انتقادی در تلویزیون پرداخته است. مقاله سوم با طرح دیدگاهی ترکیبی، نگرش جدید در مطالعات صنعت رسانه را بررسی کرده و چهارمین مقاله هم به نقد بازنمایی رسانه‌ها از جنگ عراق می‌پردازد. اسامی مقالات چاپ شده در این کتاب به این ترتیب است:

«نظریه انتقادی»، «رویکردهای انتقادی به تلویزیون: از مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن»، «صنایع رسانه‌ای و مطالعات رسانه‌ای/ فرهنگی: رابطه‌ای ترکیبی» و «تبلیغات سیاسی و نمایش رسانه‌ای در جنگ علیه عراق: نقدی بر شبکه‌های سخن پراکنی ایالات متحده».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

به علاوه، ایدئولوگ‌های درون دولت بوش می‌‌خواستند به سیاست حملات پیشگیرانه مشروعیت ببخشند و حمله‌ای موفق به عراق می‌توانست برای شروع و عادی‌سازی این سیاست مناسب باشد. عده‌ای از همان جنگ‌طلبان یک‌جانبه‌گرای طراح «نظم نوین جهانی»‌، در دوران بوش پدر،‌ که می‌خواستند ایالات متحده را به قدرت نظامی حاکم و پلیس جهان تبدیل کنند (Kellner 2003a)، در دوره زمامداری بوش [پسر] طرح سلطه جهانی ایالات متحده را در سر می‌پروراندند. افزایش کنترل بر منابع نفتی جهان، برای مدیران پیشین شرکت‌های نفتی، که در دولت بوش به سمت‌های کلیدی رسیده بودند، پاداشی وسوسه‌برانگیز محسوب می‌شد. و سرانجام، شاید با در نظر گرفتن اینکه جورج دبلیو. بوش دوست دارد کار ناتمام پدرش را به نتیجه برساند و هم‌زمان بر «شَر» بشورد تا خود را در جنگ صلیبی با عراق مظهر «خیر» جا بزند، ماجرای عقده ادیپ به ذهن بیاید...

این کتاب با 130 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 5 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

کد خبر 267233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha