دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

محمد باریکانی: موضوع تشدید فعالیت حفاران غیرمجاز و توقف مقابله با بازار زیرزمینی خرید و فروش اشیای تاریخی در کشور موجب شد تا فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی دیروز و در واکنش به این گزارش‌ها از مردم بخواهد که مراقب کلاهبرداری‌های پیامکی با متن خرید و فروش آثار تاریخی باشند و فریب سودجویان را نخورند.

عتیقه

محمد كربلايي همچنين با تأكيد بر اينكه خريد و فروش اشياي تاريخي جرم است، پيامك‌هاي حاوي متن خريد و فروش اشياي تاريخي را از روش‌هاي كلاهبرداري خواند.

هشدار؛ ‌كلاهبرداري ميراثي با پيامك‌هاي مخابراتي

به گفته فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي، پيامك‌هاي حاوي متن آگهي فروش اموال تاريخي، فرهنگي و همچنين صفحات فضاي مجازي با موضوع خريدوفروش آثار تاريخي سال‌هاي قبل نيز مشكلات زيادي براي هموطنان ايجاد كرد. فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي همچنين از مردم خواسته است كه با حفظ هوشياري كامل، فريب افراد سودجو را نخورند و در دام اين كلاهبرداري‌ها گرفتار نشوند. او همچنين برقراري ارتباط يا هرگونه اقدام مربوط به خريدوفروش آثار تاريخي را جرم دانست. به گفته او، در بيشتر موارد، اشياي مورد معامله فاقد ارزش تاريخي بوده و جاعلان اشياي تاريخي با سوءاستفاده از عدم‌آگاهي افراد، اشياي تقلبي را با قيمت گزاف به فروش رسانده‌اند.

گزارش‌هايي كه به نتيجه رسيد

پيگيري‌هاي همشهري و گزارش‌هاي دوستداران ميراث فرهنگي همچنين مشخص كرد كه شبكه‌اي از باندهاي تبهكاري با موضوع فروش اشياي تاريخي تقلبي در استان‌هاي مختلف كشور شكل گرفته كه با سوءاستفاده از علاقه مخاطبان اشياي تاريخي اقدام به فعاليت تبهكارانه كرده‌اند.

اين گزارش‌ها همچنين مشخص كرد كه فعاليت حفاران غيرمجاز در محوطه‌هاي تاريخي كشور به اندازه‌اي افزايش داشت كه حتي برخي دوستداران ميراث فرهنگي به همشهري اطلاع دادند كه در استان لرستان هيچ گورستان تاريخي براي حفاري‌هاي باستان‌شناسي برجاي نمانده است. اما در تهران براساس اطلاعات خبرنگار همشهري روند برخورد با بازار زيرزميني خريد و فروش اشياي عتيقه از 3ماه گذشته متوقف شده بود تا جايي كه حتي اين احتمال را تشديد كرد كه برخي باندهاي خريد و فروش اشياي تاريخي اقدام به قاچاق اين اشيا از مسيرهاي ديگر كنند.

اطلاعات جزئي‌تر از پروسه قاچاق اشياي تاريخي همچنين مشخص كرد كه برخلاف تصور عمومي قاچاق اشياي تاريخي كشور از مرزهاي هوايي، اين اشيا با استفاده از مرزهاي زميني از كشور خارج مي‌شوند.

مشاركت مردمي در جلوگيري از غارت آثار تاريخي

اگرچه پس از انتشار نخستين گزارش‌ها از 3ماه توقف روند برخورد با بازار زيرزميني اشياي تاريخي، سرهنگ محمد كربلايي اعلام كرد كه كشفيات يگان حفاظت ميراث فرهنگي حتي بيشتر هم شده و خبرها مبني بر توقف روند مقابله صحت ندارد، اما اشاره‌اي به كشفيات 3ماه گذشته يگان حفاظت ميراث فرهنگي نداشت. او همچنين گفت كه حفاري غيرمجاز در كشور به يگان حفاظت ميراث فرهنگي گزارش نشده است.

فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي اكنون با اعلام يك شماره تلفن از دوستداران ميراث فرهنگي و هموطنان خواسته است تا هرگونه جرم عليه مواريث تاريخي و فرهنگي كشور را به‌صورت شبانه روزي به يگان حفاظت ميراث فرهنگي گزارش كنند تا آنطور كه او گفته است براساس آنچه در دستور كار اين يگان قرار گرفته با غارتگران آثار تاريخي كشور و سوداگران اشياي تاريخي برخورد جدي شود.

کد خبر 267127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha