یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

مهدی تقوی راد: با پایان‌ماه رمضان، خیلی‌ها بار سفر می‌بندند. ۴روز تعطیلی ادارات در فصل تعطیلی مدارس، شاید بهترین فرصت برای سفرهای تابستانی باشد.

در موج سفر غرق نشوید

با هجوم مسافران به جاده‌ها، احتمال به سلامت نرسيدن مسافران بيشتر مي‌شود. براي همين هميشه اين فصل همراه است با هشدار‌هاي مختلف در مورد سفر؛ هشدارهايي كه گاهي به اندازه كافي جدي گرفته نمي‌شوند و سفر به جاي خاطره تبديل به خطر مي‌شود.

جاده‌هاي پرتلفات در خرداد

پزشكي قانوني در آستانه دور جديد سفرها، آمار 3ماهه سوانح جاده‌اي امسال را منتشر كرده تا شايد جدي‌ترين هشدار را به مسافران داده باشد. براساس اين گزارش در 3ماهه نخست امسال 4هزار و 392نفر در حوادث و سوانح جاده‌اي جان خود را از دست داده‌اند. استان‌هاي فارس با 403نفر، تهران با 334و خراسان رضوي با 329 نفر بيشترين كشته را داشته‌اند. كمترين آمار فوت هم مربوط به استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد، اردبيل و خراسان شمالي و بين 42تا 52نفر بوده است.

براساس اين گزارش در حوادث رانندگي 3ماهه اول امسال 2هزار و 845نفر در مسيرهاي برون شهري، يك‌هزار و 150نفر در محورهاي درون شهري، 383نفر در مسيرهاي روستايي و 14نفر در مسيرهايي نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند.

آمار اين كشته‌ها اگر چه در فروردين 6/5درصد و در ارديبهشت 7/6درصد كاهش داشته اما فقط در خرداد امسال يك‌هزار و 564نفر در حوادث رانندگي جان باختند كه اين مساوي با افزايش 6/4درصدي است. همچنين 40/4درصد كشته‌هاي تصادفات امسال رانندگان، 36/8درصد سرنشينان و 21/3درصد نيز عابران پياده بوده‌اند و بيشترين شكل تصادفات هم با 46/2درصد مربوط به برخورد 2وسيله نقليه بوده است.

سفر به شمال

موج دوم سفرهاي تابستاني از ظهر فردا آغاز مي‌شود و با توجه به گرماي هوا، استان‌هاي شمالي پذيراي بيشترين حجم مسافر خواهند بود؛ استان‌هايي كه هرساله بيشترين آمار غرق‌شدگي در آنها به ثبت مي‌رسد.

اين در حالي است كه سازمان هواشناسي هشدار داده با نفوذ جريانات شمالي، براي سواحل درياي خزر ابرناكي، رگبار و رعد وبرق پراكنده و براي نيمه شمالي كشور كاهش دما پيش‌بيني مي‌شود. اين يعني درياي خزر مواج و متلاطم خواهد بود. غرق شدگي در دريا بعد از سوانح جاده‌اي مهم‌ترين عامل مرگ‌ومير مسافران است.

اگر چه مديركل پزشكي قانوني مازندران از كاهش 88درصدي آمار غرق‌شدگي در 4ماه نخست سال نسبت به سال گذشته خبر داده، نمي‌توان اين خبر خوب را به فال نيك گرفت چرا كه هنوز فصل گرما به پايان نرسيده. فقط سال گذشته در 338كيلومتر سواحل استان مازندران 224نفر بر اثر غرق‌شدگي جان خود را از دست دادند؛ افرادي كه به‌دليل شنا در خارج از طرح‌هاي دريا، بدون درنظر گرفتن عمق و وسعت آن، آشنا نبودن به فن شنا، آگاهي نداشتن از تفاوت شنا در دريا و استخر و بي‌توجهي به توصيه‌هاي امدادگران دريا تن به آب زدند و دست آخر بدن بي‌جان آنها به ساحل برگشت. دكتر ناصر چرخ‌ساز، معاون عمليات سازمان امداد و نجات كشور به همشهري مي‌گويد:‌ تمام تلاشمان را كرده‌ايم تا مثل سال گذشته پوشش امداد ساحلي را داشته باشيم.

همچنين ستادي با محوريت امداد و نجات به رياست قائم‌مقام وزير و معاون فرهنگي اجتماعي وزرات كشور براي ساماندهي وضع سواحل تشكيل شده است. اين سازمان نيز بر همين اساس در سواحل و حاشيه درياها مستقر شده است و اكيپ‌ها از 15خرداد كار امدادرساني خود را شروع كرده‌ و تا اول مهر ادامه مي‌دهند. به گفته وي طرح امداد تابستاني حدود 25/5درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته كه تمام پايگاه‌ها اعم از پايگاه‌هاي جاده‌اي و دريايي را شامل مي‌شود اما در مجموع به نسبت سال گذشته تعداد عمليات‌ها 4درصدكاهش داشته است. چرخ‌ساز با اشاره به اينكه به‌علت گسترده بودن نوار ساحلي شمالي امكان استقرار غريق نجات در تمام قسمت‌هاي ساحل وجود ندارد، مي‌گويد:‌ علاوه بر اين در سدها، حوزه‌هاي آبگير و رودها هم كه معمولا شاهد غرق‌شدگي هستيم، غريق نجات مستقر نيست. اين اشاره چرخ‌ساز به كمبود نجات غريق در حالي است كه مسئوليت اصلي تأمين اين افراد با فدراسيون نجات غريق است. حقوق‌هاي ناچيز به ناجيان و پرداخت‌هاي با تأخير سبب كاهش تمايل نيروهاي متخصص بومي به اين كار شده است.

چندي پيش يك نشريه در گزارشي از تغيير شغل اين افراد به مشاغلي مانند اجاره قايق در ساحل و... خبر داده بود. با وجود اين مشكل اصلي بيش از آنكه كمبود ناجي باشد، بي‌توجهي مسافران به هشدارهاي ايمني است. رضا دارياني، يكي از امدادگران درياست كه نزديك به يك دهه است از جان شناگران محافظت مي‌كند. او به همشهري مي‌گويد: توصيه به شنا در طرح سالم‌سازي‌ به اين دليل است كه در اين محل‌ها نجات غريق حضور دارد و احتمال غرق‌شدگي خيلي كم است ولي مردم توجه نمي‌كنند. تصوري كه مردم از طوفان دارند، موج‌هاي بلندي است كه در دريا ايجاد مي‌شود، براي همين وقتي دريا به ظاهر آرام است و پرچم سياه هم در محل‌هاي سالم‌سازي‌ بالاست، باز هم مي‌خواهند شنا كنند. باور كنيد در اين زمان حتي شناگرهاي حرفه‌اي و غريق نجات‌ها هم جرأت شنا كردن در دريا را ندارند اما برخي چون در استخر خوب شنا مي‌كنند در زمان طوفان هم وارد دريا مي‌شوند. تقريبا تمام غرق‌شده‌ها مسافران هستند و اهالي بومي كه خشم دريا را ديده‌اند، بيشتر از دريا مي‌ترسند.

هزار كشته در يك سال

قاتل آرامي كه در نوار ساحلي 712كيلومتري شمال كشور در‌كمين است سال گذشته يك هزار و 63هموطن را به كام مرگ كشيد كه از اين تعداد 540نفر در فصل تابستان جان خود را از دست دادند. براساس آمار پزشكي قانوني، در 3ماه نخست امسال 204نفر بر اثر غرق‌شدگي جان خود را از دست داده‌اند كه اين تعداد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 21/2 درصد كاهش داشته. از اين تعداد 173مرد و بقيه زن بوده‌اند. براساس گزارش پزشكي قانوني كشور، استان خوزستان با 45فوت‌شده در صدر استان‌ها قرار دارد و استان‌هاي مازندران و فارس هر كدام با 14كشته و گيلان با 13كشته استان‌هايي هستند كه بيشترين آمار غرق شدگي را به‌خود اختصاص داده‌اند. اين در حالي است كه سال گذشته در مدت مشابه 259نفر غرق شده‌اند كه خوزستان با 42كشته و مازندران و گيلان به‌ترتيب با 31و 24كشته در صدر استان‌هاي داراي بيشترين غرق‌شدگي هستند.خلاصه همه آمار‌ها اين است؛ شنا در دريا جان مسافران را تهديد مي‌كند.

هشدار پليس

طرح ويژه پليس نيز براي اين دوره از سفر‌ها آغاز شده و تا 5 مهر ادامه خواهد داشت؛ طرحي كه به گفته رئيس پليس راهور ناجا برخورد با سرعت و سبقت غيرمجازرا در دستور كار جدي پليس قرار مي‌دهد. رئيس پليس راهور ناجا با اعلام اينكه همچنان رقم كشته‌ها بالاست و راضي‌كننده نيست، گفت: توصيه مي‌كنيم شهروندان پيش از آغاز سفرها نسبت به انجام معاينه فني و كنترل زمان انقضاي بيمه‌نامه شخص ثالث خود اقدام كنند. اصرار داريم رانندگان هر 2 ساعت يك‌بار حداقل 10دقيقه استراحت كنند و بعد ادامه سفر دهند. مديريت زمان سفر نيز بسيار مهم است كه هموطنان براي بازگشت مشكلي نداشته باشند.

 

کد خبر 267042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha