همشهری آنلاین: حداقل ۱۷ روز از تکدر خاطر رئیس جمهور بابت افزایش قیمت خودرو می‌گذرد و همچنان عکس‌العملی از سوی شورای رقابت، مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازنگری در قیمت خودرو مشاهده نمی‌شود و موضوع به انتقادات دستگاه‌ها از عملکرد یکدیگر ختم شده و تنها خبرهای برگزاری جلسات میان خودروسازان با شورای رقابت، مجلس با وزیر صنعت، رئیس شورای رقابت با مجلس و مشتریان با فروشندگان منتشر می‌شود و در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

خودرو

مهر نوشت: 17 روز پیش بود که سخنگوی دولت خبر از تکدر خاطر رئیس جمهور بابت افزایش قیمت خودرو داد. همین تکدر خاطر کافی بود تا همه مسئولانی که به نوعی در قیمت گذاری خودرو نقش دارند، مکدر شده و این حس خود را به مردم منتقل کنند، در حالیکه هنوز هیچ اتفاق مهمی در رابطه با بازنگری در قیمت خودرو رخ نداده است و تنها اقداماتی که پس از این تکدر خاطرها در این زمینه انجام شده، برگزاری جلسات مختلف میان بخش های مختلف است.

خودروسازان با شورای رقابت جلسه می گذارند، شورای رقابت با مجلس وارد مذاکره می شود، وزیر صنعت، معدن و تجارت به رسانه ها انتقاد می کند که اطلاعات غلط به رئیس جمهور می دهند، مردم با فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو مشورت می کنند که برای خرید خودرو چه زمانی وارد بازار شوند و در نهایت، مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد مذاکره می شود تا به نوعی بتواند قیمت خودرو در کشور را تغییر دهد.

این در حالی است که حداقل در مورد قیمت خودرو، هیچگونه ثبات در تصمیم گیری میان مسئولان مشاهده نمی شود؛ در حالیکه وعده اصلی دولت این بود که با بخشنامه ها و تصمیمات پی در پی فضای اقتصادی را ناامن نکند و ثبات در تصمیم گیری را سرلوحه تمامی کارهای خود قرار دهد؛ اما حداقل در بازار خودرو نمی توان ردپایی از این ثبات و امنیت در فضای اقتصادی دید و مردم تنها قربانیان این گونه تصمیمات و اظهارنظرها هستند.

حال هم بعد از کش و قوس های فراوان، مجلس می خواهد وارد قیمت گذاری خودرو شود و آنگونه که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید، اگر شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت خودرو تصمیم گیری نکنند و قیمت را کاهش ندهند، مجلس خود وارد قیمت گذاری می شود و در واقع، این اختیار را از این دو ارگان سلب خواهد کرد.

اما هرچقدر که موضوع قیمت گذاری خودرو و شکاف سلیقه ای میان مسئولان بیشتر می شود، مردم نیز در بازار متضررتر می شوند، در واقع این سردرگمی به بازار منتقل می شود که قیمت خودرو وضعیت مشخصی ندارد و بنابراین باید فعلا در خلا تصمیم گیری بمانند، در حالیکه البته همین فضای غیرشفاف نیز محلی برای مانور دلالان و کاسبانی می شود که از آب گل آلوده ماهی می گیرند.

نکته حائز اهمیت در این میان آن است که نمایندگان مجلس، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسات شورای رقابت حضور دارند و به طور قطع، اگر تصمیمی نیز در این شورا اتخاذ شده باشد، حتما با نظر آنها بوده است، در حالیکه هم اکنون با اعلام اینکه رئیس جمهور از این قیمت ها راضی نیست، دومینوی ابراز تکدرخاطر از قیمت خودرو به راه افتاده است و باز هم مردم معطل و معلق در بین این گونه مسائل در اقتصاد ایران مانده اند.

قیمت انواع خودروها در بازار و نمایندگی

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو رانا در بازار آزاد 33 میلیون تومان و در نمایندگی های مجاز خودروسازان 32 میلیون تومان، پارس دوگانه سوز در نمایندگی 28 میلیون و 280 هزار تومان و در بازار آزاد 37.5 میلیون تومان، پارس جدید در بازار آزاد 38.5 میلیون تومان و در نمایندگی 34 میلیون و 880 هزار تومان، پژو 405 دوگانه سوز در نمایندگی 30 میلیون و 170 هزار تومان و در بازار آزاد 32 میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی 206 تیپ 5 نیز در بازار آزاد 38 میلیون تومان و در نمایندگی 34 میلیون و 140 هزار تومان، پژو 206 صندوقدار V8 در نمایندگی 34 میلیون و 650 هزار تومان و در بازار آزاد 38 میلیون و 500 هزار تومان، هر خودروی 206 صندوقدار مدل V9 در نمایندگی 39.5 میلیون تومان و در بازارآزاد 50 میلیون تومان است.

هر دستگاه خودرو 207 اتومات نیز در نمایندگی 45.5 میلیون تومان و در بازار آزاد 56 میلیون تومان، پژو 207 معمولی در نمایندگی 38.5 میلیون تومان و در بازار آزاد 46 میلیون تومان، هر خودروی تندر 90 در نمایندگی 35 میلیون تومان و در بازار آزاد 39.7 میلیون تومان است.

هر دستگاه سمند ال ایکس در نمایندگی 29.5 میلیون تومان و در بازار آزاد 30 میلیون تومان، هر دستگاه تیبا در نمایندگی 24 میلیون و 200 هزار تومان و در بازار آزاد 24 میلیون تومان، هر پراید اس ایکس 111 نیز در بازار آزاد 20 میلیون و 700 هزار تومان و در نمایندگی 20 میلیون و 400 هزار تومان است.

کد خبر 266987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha