مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا تیمی از دانشمندان و مهندسان را گرد هم آورده‌است تا اولین طرح‌های آزمایشی ساخت وارث تلسکوپ‌های قدرتمندی مانند هابل و جیمز‌وب را ایجاد کنند.

تلسکوپ

براساس گزارش گيزمگ، اين پروژه كه درحال حاضر در فاز تحقيقاتي قرار دارد، درحال ارزيابي ملزومات تكنيكي و مالي براي ايجاد يكي از پيشرفته‌ترين سكوهاي رصد در اعماق فضا به‌سر مي‌برد.

درحال حاضر، هابل پرچمدار بي‌چون‌و‌چراي ناسا در رصد اعماق فضا است كه به هر تصويرش نه‌تنها به دانش بشر مي‌افزايد، بلكه بخشي از زيبايي‌هاي جهان هستي را در تصويري ديدني به‌نمايش مي‌گذارد. با اين‌همه ناسا نمي‌تواند تنها بر افتخارات هابل تكيه كرده و متوقف شود، از اين رو بلافاصله جانشين علمي به‌نام جيمز‌وب را براي هابل ساخت، يكي از بزرگترين و پيشرفته ترين تلسكوپ‌هاي فضايي كه‌ تاكنون ساخته شده‌است.

باوجود اينكه جيمز‌وب از سال 1995 دردست ساخت است، تا سال 2018 به فضا پرتاب نخواهد‌شد،‌ از اين رو ناسا قصد دارد در اين مدت زمان به ساخت تلسكوپي ديگر اقدام كند. از اين رو تيمي از دانشمندان و مهندسان را در مركز پروازهاي فضايي گودارد گرد هم آورده‌است تا نسل بعدي پرچمداران فضايي ناسا را طراحي كنند. اين تلسكوپ كه به اختصار ATLAST ناميده مي‌شود،‌ از سال 2000 مورد مطالعه بوده‌است، اما ساخت جيمز‌وب روند تكميل آن را با تاخير مواجه‌ساخت.

اگرچه اين تلسكوپ هنوز در فاز تحقيقاتي قرار دارد، ATLAST براساس تكنولوژي ساخته‌خواهد شد كه از آن براي ساخت هابل و جيمز‌وب استفاده شده‌است. به گفته ناسا اين تلسكوپ بايد از استقامت بالايي برخوردار باشد زيرا قرار است در مدار 1.5 ميليون كيلومتري از زمين قرار گيرد.

ATLAST به تكنولوژي پيشرفته‌اي نيز مجهز است كه آثار مخرب خورشيد را محدود خواهد كرد. ابعاد آينه اين تلسكوپ نيز به‌خودي خود يكي از عوامل استحكام و ثبات آن خواهد بود. ناسا درحال حاضر درحال بررسي احتمال استفاده از آينه‌اي 10 متري از جنس شيشه يا فيبر كربن است، آينه‌اي كه مي‌تواند ميزان متمركزسازي نور را 17 برابر بيشتر از هابل سازد. ATLAST با كمك چنين آينه‌اي مي‌تواند جزئياتي دقيق را از كهكشان‌هايي در فاصله 10 ميلون سال نوري نمايش دهد.

ناسا در تلاش است در طراحي و ساخت ATLAST از تجربيات اشتباهاتي كه در ديگر ماموريت‌ها انجام داده،‌ براي تضمين استقامت و دوام اين تلسكوپ جديد استفاده كند. اشتباهي كه پس از پرتاب هابل چند ميليارد دلاري، منجر به ناتواني آن در فوكوس روي اجرام كيهاني شد و ناسا را برآن داشت تا با ارسال ماموريت نجات، نقص هابل را تعمير كند.

ناسا مي‌گويد اين تلسكوپ از قابليت كشف حيات در همسايگي كهكشاني زمين برخوردار خواهدبود و خواهد توانست با رديابي نشانه‌هاي شيميايي خاص در اتمسفر سياره‌هاي شبه‌زميني، به كشف اين معماي باستاني كمك كند.

کد خبر 266963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha