مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: واحد سنجش فاصله در ابعاد نجومی، سال نوری است. سال نوری فاصله‌ای است که نور در طول یک سال می‌پیماید.

هر سال نوری، چیزی معادل 10 تریلیادکیلومتر است. مشاهدات و نظریات کیهان‌شناسی در قرن بیستم ما را به این نتیجه رساندند که عالم نامحدود نیست، از یک انفجار بزرگ شکل گرفته و اکنون هم در حال گسترش است.

این نظریات که با آزمایش توسط ماهواره‌های دقیق تقریباً تایید شده‌اند، شعاع عالم را چیزی حدود 8/13میلیارد سال نوری تخمین می‌زنند.

اما در چند روز گذشته، گروهی از کیهان‌شناسان، نتایج رصدهایشان را با استفاده از تلسکوپ عظیم کک بر فراز کوه موناکی در هاوایی (که از جمعه گذشته دیگر عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ نوری را از دست داده‌است!) منتشر کرده‌اند.

آیینه این تلسکوپ 10 متر قطر دارد و به کیهان‌شناسان این امکان را می‌دهد که بررسی‌های عمیقی از اعماق کیهان انجام دهند.

ریچارد الیس، کیهان‌شناس برجسته موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک)، می‌گوید: «تصاویر دریافتی نشان از کشف تعدادی کهکشان می‌دهد که در دورترین فاصله از ما قرار دارند.» فاصله این کهکشان‌ها با توجه به تصاویر به‌دست آمده، چیزی حدود 5/13 میلیارد سال نوری از ماست.

می‌دانید که سریع‌ترین چیز برای انتقال اطلاعات در دنیا نور است و سرعت نور حد بالای سرعت اجسام فیزیکی در دنیاست. اساساً به نظر می‌رسد که دنیا بر این پایه نهاده شده‌است. بنابراین، نور این کهکشان‌ها‌ که اکنون رصد شده‌اند مربوط به حدود 5/13میلیارد سال قبل است.

طبق نظریه مهبانگ (انفجار بزرگ) عمر عالم حدود 8/13میلیارد سال نوری است یعنی این کهکشان‌ها قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی هستند که تاکنون رصد شده‌اند و در نخستین سال‌های پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند.

الیس و دانشجوی دکترایش دن استراک که این کهکشان‌ها را کشف کرده‌اند، روز چهارشنبه در گزارشی به آکادمی پادشاهی دانش‌های انگلستان اعلام کردند که کهکشان‌های رصد شده، قدیمی‌ترین اجسامی هستند که تاکنون در دنیا دیده شده‌اند.

کشف ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که در نخستین لحظات عالم شکل گرفته‌اند، یکی از اهداف کیهان‌شناسان است و به آنها کمک می‌کند تا نظریه‌هایی که مبنای شکل‌گیری کیهان و کائنات را توضیح می‌دهند، آزمایش کرده و توسعه دهند.

کد خبر 26696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز