همشهری آنلاین: محققان انگلیسی در حال طراحی صندلی خودرو مجهز به حسگرهای هوشمندی هستند که با تشخیص علایم حیاتی بدن، بروز سکته قلبی یا خواب‌آلودگی راننده را تشخیص داده و با توقف به‌موقع خودرو، از بروز تصادف پیشگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، پروژه صندلی هوشمند خودرو محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت (NTU) شامل نصب یک دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) در داخل صندلی برای نظارت مستقیم بر ضربان قلب راننده است.

در این فناوری از مدارات یکپارچه در داخل صندلی موسوم به EPIC استفاده می‌شود؛ این حسگرها اقدام به اندازه‌گیری ضربان قلب، میزان تنفس، دمای بدن و سایر علایم حیاتی راننده می‌کنند.

در صورت مشاهده کاهش میزان ضربان قلب ناشی از بروز سکته قلبی، خستگی یا خواب‌آلودگی راننده، بلافاصله پیام هشداری در خودرو پخش می‌شود؛ درصورتی که راننده قادر به واکنش نشان دادن به پیام هشدار نباشد، سیستم بصورت خودکار اقدام به متوقف کردن خودرو می‌کند.

این سیستم هوشمند که به پیشگیری از تصادفات رانندگی کمک می‌کند، هنوز در مراحل اولیه طراحی قرار دارد و محققان با مشکلاتی مانند فناوری الیاف رسانا برای نصب الکترودهای ECG در داخل صندلی خودرو مواجه هستند.

کد خبر 266933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha