همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) خواستار ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه به غزه شد تا امدادگرانش بتوانند مجروحان را تخلیه کنند و داروهای حیات‌بخش را به آنجا برسانند.

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت و صلیب سرخ جهانی می‌گویند حتی در زمان جنگ طرفین منازعه تحت قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی متعهد هستند که امکان دسترسی ایمن به مراقبت‌های پزشکی ایمن را تضمین کنند.

اما به گفته این سازمان‌ها با این وجود افراد بیمار و مجروح به علت فقدان دسترسی به آمبولانس و تسهیلات بهداشتی یا عدم توانایی برای ترک کردن غزه برای دریافت درمان تخصصی می‌میرند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت پل گراوود گفت مقامات سازمان جهانی بهداشت در مواجهه با افزایش روزانه مجروحان پیشنهاد ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه را هم با هر دوی مقامات اسرائیلی و مصری مطرح کرده‌اند، اما تا به حالی پاسخی دریافت نکرده‌اند.

گراوود در یک کنفرانس خبری گفت: »ایجاد این کریدور یک موضوع اضطراری است.»

در حالیکه شمار کشته‌ها از ۸۰۰ نفر گذشته است، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بر میانجی منطقه‌ای فشار آورده است تا در روز جمعه ۲۵ ژوئیه (۳مرداد) آتش‌بس برقرار شود. به گفته سازمان جهانی بهداشت شمار مجروحان دست کم ۴۵۰۰ نفر است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی بیماران و مجروحان به مراقبت‌های بهداشتی سخت شده است و برخی از این بیماران باید برای درمان شدن باید نوار غزه را ترک کنند. سازمان جهانی بهداشت گفت این کریدور انسان‌دوستانه باید عبور ایمن این افراد را تضمین کند، و انتقال کمک‌های ضروری در گذرگاه‌های مرزی میان نوار غزه و اسرائیل و کشورهای همسایه تسهیل شود.

به گفته سازمان جهانی بهداشت ۴ بیمارستان از هنگام شروع حملات هوایی اسرائیل به غزه در هفت ژٓوئیه آسیب دیده‌اند، بسیاری از آمبولانس‌ها زیر آتش قرار گرفته‌اند، و کمبود ملزومات پزشکی به وجود امده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد بیمارستان الاقصی، بیمارستان اصلی صدتختخوابی در مرکز غزه، روز دوشنبه مورد حمله قرار گرفت و چهار نفر در آن کشته شدند و آسیب شدیدی به بخش جراحی، بخش مراقبت‌های ویژه و تاسیسات حیات‌بخش آن وارد آمده است.

گاروود گفت انتظار می‌رود یک محموله ملزومات پزشکی سازمان جهانی بهداشت که برای درمان ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر کافی است از امان پایتخت اردن وارد شود و یادآور شد که فقط در روز پنجشنبه ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

جنس لارکه از اداره هماهنگ‌سازی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل ((OCHA به گزارشگران گفت: «مردم با میزان هشداردهنده‌ای می‌میرند، با میزان هشداردهنده‌ای زخمی می‌شوند.»

او گفت: »ما خواستار اتش‌بس‌های موضعی هستیم تا بتوان در این مکان‌ها زخمی‌ها را تخلیه کرد و مراقبت‌های بهداشتی و سایر تسهیلات را در اختیار مردم قرار داد.»

ژاک دو مایو، رئیس نمایندگی »کمیته بین‌المللی صلیب سرخ» (ICRC) در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی می‌گوید این کمیته از هنگامی که حمله زمینی اسرائیل در هفته گذشته آ‌غاز شد، نتوانسته است از پس درخواست‌های بسیار خانواده‌ها برآید.

او در سرمقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشت: »در این ساعات تاریک و خشونت‌آمیز شب ما نمی‌توانیم آمبولانسی بفرستیم یا تاسیسات آبرسانی را تعمیر کنیم یا مجروحانی را که از زخم‌های‌شان می‌میرند، درمان کنیم. خشم خانواده‌های فلسطینی جداافتاده و وحشت‌زده که جایی برایی گریز ندارند و چشم‌اندازی از یاری ندارند، بیشتر و بیشتر می‌شود.»

همچنین کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که سازمانی مستقل است، «گلوله باران مستقیم بیمارستان الاقصی» در غزه را - بدون مقصر دانستن آشکار اسرائیل- محکوم کرد.

کد خبر 266912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha