جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

سی و ششمین سالگرد روز جهانی قدس امسال پر شور‌تر از همیشه و با حضور اقشار و تفکرات مختلف در ایران و بسیاری از کشورها برگزار شد و راهپیمایان با حضوری گسترده جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.

راهپیمایی قدس

روز جهاني قدس اگرچه كابوس هميشگي رژيم غاصب صهيونيستي را رقم زده اما مراسم امسال كه مصادف شده بود با هجدهمين روز جنگ غزه و يورش جنايتكاران رژيم صهيونيستي از زمين، دريا و هوا به مردم بي‌دفاع غزه و كشتار بي‌رحمانه كودكان، زنان و غيرنظاميان به‌گونه‌اي كم نظير با نفرت و انزجاري جهاني همراه شده بود. اين راهپيمايي‌ها همچنين پوشش گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي و حتي رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي يافت. رسانه‌هايي نظير سي ان ان آمريكا، فرانس پرس فرانسه، خبرگزاري ترند آذربايجان، روزنامه الراي كويت، ‌گلوبال پست چين و... در گزارش‌هاي جداگانه‌اي حضور پرخروش ملت ايران را به تصوير كشيدند. اين مراسم توسط ۳۶۰۰ خبرنگار داخلي و خارجي پوشش داده شد.

در تهران اما همه از پير و جوان، كودك و بزرگسال در راهپيمايي باشكوه روز جهاني قدس حضور يافتند تا ضمن حمايت و پشتيباني همه جانبه از مردم مظلوم غزه به‌خصوص كودكان و زنان، زمينه آزادي قدس شريف را فراهم كنند و نظاره‌گر اين اقدام مهم باشند. مردم روزه دار همچنين با حضور در اين مراسم خشم، نفرت و انزجار خود را از جنايات رژيم غاصب اعلام كردند.

رئيس‌جمهور روحاني نيز با حضور در راهپيمايي روز جهاني قدس با بيان اينكه مسلمانان بايد در مقابل اسرائيل دست و يد واحده باشند، گفت: ساكتان در مقابل اين جنايت در تاريخ شرمنده هستند و تاريخ نسبت به آنها قضاوت خواهد كرد. رئيس‌جمهور با بيان اينكه امروز نياز به وحدت دنياي اسلام است و همه دنياي اسلام بايد متحدا امروز را به‌عنوان روز خشم، تنفر و وحدت و ايستادگي عليه اسرائيل اعلام كنند، اظهار داشت: اسرائيل بايد بفهمد كه سلاح‌هاي گذشته را نمي‌تواند براي اشغالگري خودش نگه دارد و بايد در مسير انسانيت و خواست مردم و جهانيان قدم بردارد.

روحاني خاطرنشان كرد: نخستين خواست جهاني اين است كه حصر شكسته شود و مردم آزاد شوند. گذرگاه رفح باز شود و آتش و خون تمام شود. علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هم كه براي شركت در راهپيمايي روز قدس به كرج رفته بود با بيان اينكه ما افتخار مي‌كنيم كه پشتيبان ملت فلسطين هستيم و با تمام قوا از نيروهاي مقاومت حمايت مي‌كنيم، گفت: رژيم صهيونيستي امروز در دنيا به‌عنوان يك جريان ياغي و آدمكش شناخته شده است. محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز با بيان اينكه بايد سران عرب سكوت خود را دربرابر جنايات ددمنشانه رژيم صهيونيستي بشكنند، گفت: لازم است در اين شرايط حساس كشورهاي مسلمان غيرت ديني و اسلامي از خود نشان داده و نسبت به بحران انساني غزه واكنش نشان دهند.

روزقدس در ساير كشورها

اما در ساير كشورها نيز اين مراسم پرشور‌تر از هميشه برگزار شد. شهروندان لبناني ديروز با برگزاري راهپيمايي‌هايي، ضمن بزرگداشت روز جهاني قدس، همبستگي خود را با مردم مظلوم غزه اعلام كردند.در آمريكا هم روشنفكران و آزاديخواهان از طيف‌هاي مختلف در پايان ساعات كاري خود، در ميدان دادگاه‌ها در نيويورك تجمع كردند و اسامي و سن قربانياني را كه هر دقيقه در غزه كشته مي‌شوند براي رهگذران تكرار كردند. بسياري از آمريكايي‌هايي كه در چنين اعتراضاتي شركت مي‌كردند از يهودياني بودند كه نمي‌خواستند جنايت‌ها در غزه به نام آنان صورت گيرد.

در بحرين نيز نيروهاي امنيتي اين كشور به حاميان ملت فلسطين كه به مناسبت روز جهاني قدس راهپيمايي كرده بودند، يورش برده و آنان را سركوب كردند. همچنين هزاران تن از شهروندان يمني با برگزاري تظاهرات روز قدس را گرامي داشتند. استان‌هاي مختلف عراق ازجمله نجف اشرف، كربلاي معلي، بغداد، بصره و ذي‌قار شاهد برگزاري مراسم روز جهاني قدس در حمايت از ملت مظلوم فلسطين و عليه جنايات رژيم صهيونيستي بود. همزمان با روز جهاني قدس، تجمع اعتراض‌آميز جمعي از شيعيان جمهوري آذربايجان در مقابل سفارت رژيم اشغالگر اسرائيل در باكو برگزار گرديد. در اين تجمع اعتراض آميز كه با دخالت پليس همراه شد 43نفر از تجمع‌كنندگان توسط پليس دستگير شدند. همچنين صدها تن از شهروندان آلماني در شهر برمن، با برگزاري تظاهرات در اين شهر، ضمن محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين، روز جهاني قدس را گرامي داشتند. اين مراسم همچنين در شهرهاي فرانسه، اردن، يونان، سوريه و بسياري از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي جهان برگزار شد.

بازتاب روز قدس در رسانه‌ها

خبرگزاري سي‌ان‌ان در گزارشي درباره راهپيمايي روز قدس در تهران تأكيد كرد به‌دليل درگيري‌هاي خونين در غزه، راهپيمايي امسال داراي شور و حرارت بيشتري بود و مردم بيشتري در آن شركت كردند. خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي با موضوع راهپيمايي روز قدس در ايران، نوشت مردم در سرتاسر ايران با حضور در راهپيمايي خواستار مقاومت فلسطيني‌ها در برابر اسرائيل شدند. ‌

پايگاه اينترنتي روزنامه كورير با اشاره به راهپيمايي روز قدس در ايران نوشت: ميليون‌ها ايراني ديروز عليه اسرائيل تظاهرات كردند. اين پايگاه آلماني زبان در گزارشي نوشت: تظاهرات‌كنندگان ايراني علاوه بر تهران در ساير شهرهاي ايران نيز عليه اسرائيل شعار دادند.

کد خبر 266901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha