بازار اوراق مشارکت به پارکینگ پول‌های بورس تبدیل شده است.

بورس

در تير‌ماه امسال حجم سرمايه‌گذاري در اوراق مشاركت با جهش خيره كننده‌اي مواجه شد و در مجموع به23درصد رسيد، اين به‌معناي آن است پول‌هايي كه از بازارهاي اصلي بورس خارج مي‌شوند به بازار خريد اوراق بدهي سرازير مي‌شوند.

به گزارش همشهري، با افزايش ريسك سرمايه‌گذاري در بورس، حجم تقاضا براي خريد اوراق با درآمد ثابت نظير اوراق مشاركت افزايش يافته است. آمار‌ها مي‌گويند بخش زيادي از نقدينگي موجود در بورس به سمت خريد اوراق مشاركت گسيل شده است. از 15دي‌ماه پارسال كه نزول شاخص‌هاي بورس آغاز شد روزبه‌روز ارزش معاملات بازار سهام كاهش يافته است.

از آن زمان اين نگراني وجود داشت كه پول‌هايي كه از بورس خارج مي‌شوند به كجا مي‌روند، نمودار‌هاي آماري مي‌گويند در فقدان بازار‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در اقتصاد ايران و با درنظر گرفتن تورم 29درصدي سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند اوراق مشاركت با نرخ سود 20تا 23درصدي خريداري كنند البته اخيرا دولت با انتشار اوراق مشاركت با نرخ سود21درصد، نشان داد انتظار ندارد تورم در ماه‌هاي آينده از اين سطح بيشتر كاهش يابد.

اين در حالي است كه زمزمه‌هاي رونق بازار مسكن در نيمه‌هاي دوم سال به گوش مي‌رسد كه ممكن است بخشي از اين نقدينگي به بازار مسكن برود اما در شرايط كنوني سرمايه‌گذاراني كه به‌دليل نزول شاخص‌ها، از بورس خارج شده‌اند در بازار اوراق بدهي يا اوراق مشاركت سرمايه‌گذاري كرده‌اند. در عين حال انتظار مي‌رود در ماه‌هاي آينده با كاهش نرخ تورم بخش ديگري از نقدينگي هم به سمت سپرده‌هاي بانكي هدايت شود البته طرح‌هاي وزارت راه و شهرسازي براي راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان و راه‌اندازي طرح ليزينگ مسكن هم مي‌تواند اين قابليت را به‌وجود بياورد كه پول‌هايي كه در اوراق مشاركت و بازار‌هاي ديگر سرمايه‌گذاري شده‌اند را به سمت خود جلب كند.

اوراق مشاركت، 23درصد كل معاملات

آمار‌ها نشان مي‌دهد بخش قابل‌توجهي از مجموع كل معاملاتي كه تير‌ماه امسال در بازارسرمايه انجام شده به اوراق مشاركت اختصاص داشته است. سرمايه‌گذاران در تيرماه امسال 5هزار و 898ميليارد تومان اوراق بهادار دادوستد كرده‌اندكه ازاين ميزان 1335ميلياردتومان يعني 23درصدبه اوراق بدهي اختصاص داشته است. اين به‌معناي آن است كه به‌دليل افزايش ريسك‌هاي بازار سرمايه نقدينگي درحال مهاجرت به سمت بازار اوراق مشاركت است.

البته آمار‌ها نشان مي‌دهدكه با وجود نزول ارزش روزانه مبادلات ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس در تيرماه امسال به‌دليل رشد شاخص بورس در 2هفته پاياني به2درصد رسيد. از مجموع كل معاملاتي كه تير‌ماه امسال در بورس تهران و فرابورس انجام شده 22درصد به معاملات عمده اختصاص داشته است. در عين حال اين آمار بيانگر آن است كه به‌دليل افزايش سقف اوراق تسهيلات مسكن ميزان معاملات اين اوراق نيز افزايش يافته و در مجموع 2درصد از كل معاملات را به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 266876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha