علی ابراهیمی:خودروسازان و وزارت صنعت در حالی بر نبود امکان بازنگری در قیمت‌های جدید خودرو خبر می‌دهند که با قانع نشدن اعضای کمیسیون صنایع مجلس از توضیحات رئیس شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری جدید خودرو احتمال بازنگری و کاهش قیمت‌ها بیشتر شده است.

علیلو

با علي عليلو، رئيس كميته تحقيق و تفحص خودرو و عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • نتيجه نشست كميسيون صنايع با شوراي رقابت در مورد قيمت‌هاي جديد خودرو چه بود؟

با انتقاد نمايندگان مجلس نسبت به نادرست بودن فرمول جديد قيمت‌گذاري خودرو، رئيس شوراي رقابت براي توضيح در مورد اين فرمول در كميسيون صنايع مجلس حضور يافت اما با قانع نشدن نمايندگان از اين توضيحات و پذيرش وي در زمينه كافي نبودن اطلاعات دريافتي شورا از خودروسازان كه بر مبناي آن قيمت‌گذاري جديد خودرو بوده، مقرر شد تا كميته ويژه‌اي متشكل از 3نفراعضاي كميسيون با شوراي رقابت نسبت به بازنگري مجدد قيمت‌هاي خودرو اقدام و نتيجه را اعلام كنند.

  • ايراد اصلي كميسيون به فرمول جديد قيمت‌گذاري چه بوده است؟

به‌نظر اعضاي كميسيون هم قيمت پايه مبناي قيمت‌گذاري خودرو و هم نرخ تعيين شده براي آپشن‌ها نادرست بوده است چرا كه كميسيون قيمت‌هاي پايه سال گذشته را قبول نداشته و نمي‌توان قيمت تمام‌شده سال گذشته كه توليد شرايط خوبي نداشته را مبناي قيمت‌‌گذاري امسال قرار داد. هزينه تمام‌شده توليد خودرو و هر محصول ديگري به روز است. جزئيات قيمت تمام‌شده واقعي خودرو در سال‌جاري در اختيار كميسيون بوده و با آنچه خودروسازان اعلام مي‌كنند، متفاوت است.

  • با اين روند قيمت خودروهاي داخلي بايد چه ميزان كاهش يابد؟

براساس هزينه تمام‌شده توليد خودرو در سال‌جاري، بايد قيمت‌ها حداقل 10تا 15درصد نسبت به قيمت‌هاي سال گذشته(قيمت‌هاي قبل از افزايش اخير شوراي رقابت) كاهش يابد.

  • اين قيمت‌ها تا چه زماني تعيين و نهايي خواهد شد؟

كميته ويژه از امروز كار خود را آغاز كرده و با اتمام بررسي اين كميته و شوراي رقابت، سعي مي‌كنيم تا در كمترين زمان و حداكثر طي 2هفته تا يك‌ماه قيمت‌هاي جديد نهايي و اعلام شود.

کد خبر 266563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha