دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
۰ نفر

در جهان درهم‌تنیده امروز، هیچ رویدادی بدون بازتاب نمی‌ماند. بهترین نمونه اثبات‌کننده این گزاره، بازتاب جهانی تحولات غزه است.

حمایت از مردم غزه

آنچه اين روزها در غزه مي‌گذرد، سراسر جهان را تحت‌تأثير قرار داده‌است.در آمريكا، افكار عمومي و بخشي از رسانه‌ها در مقابل سياستمداران، و خود سياستمداران در منگنه سياست‌هاي اعلامي خود قرار گرفته‌اند. خبرنگاران آمريكايي كه به غزه رفته‌اند از اجساد كودكان كه در حملات اسرائيل متلاشي شده، گزارش مي‌دهند. اين براي بنگاه‌هاي رسانه‌اي آمريكا كه از حمايت مالي لابي‌هاي صهيونيستي برخوردارند، خوشايند نيست.

جان كري وزيرخارجه آمريكا  قبل از شروع مصاحبه با فاكس‌نيوز، درحالي‌كه نمي‌دانست ميكروفن باز است، در گفت‌وگو با دستيارش از شدت حمله اسرائيل به غزه انتقاد كرد اما دقايقي بعد جلوي دوربين، از حق اسرائيل براي دفاع از خود سخن گفت. امروز رسانه‌هاي آمريكايي اين تناقض رفتار وزيرخارجه را زيرسؤال بردند. جان كري در مصاحبه اخير خود با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز از حملات رژيم صهيونيستي به‌عنوان دفاع از خود حمايت كرده بود. او حتي گفت: اسرائيل تحت محاصره نيروهاي حماس قرار دارد! خيابان‌هاي ايالت‌ها و شهرهاي مختلف آمريكا اما حرف خودشان را مي‌زنند. ديروز شيكاگو شاهد تظاهراتي چندهزار نفري در محكوميت حملات به غزه بود.

در اروپا هم اعتراض‌هاي خياباني به حملات عليه غزه همچنان ادامه دارد. خيابان‌هاي پاريس و حومه آن ديروز شبيه خيابان‌هاي خاورميانه شده بود. درگيري معترضان با پليس به پرتاب سنگ و آتش زدن لاستيك كشيد. شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي فرانسوي هم شاهد حملات بي‌سابقه عليه اسرائيل است، به‌طوري كه وزيرخارجه فرانسه ديروز درباره موج ضداسرائيلي در كشور هشدار داد. شهرهاي انگليس، اسپانيا، آلمان، هلند، استراليا، كانادا، نيوزيلند، سوئد و بسياري ديگر از كشورهاي جهان هم اين روزها شاهد تظاهرات ضداسرائيلي است.

اما در خاورميانه جايي كه همچون ديگي جوشان، شاهد تحولاتي خيره‌كننده و غيرقابل باور است، غزه به ابزاري براي رقابت سياسي برخي دولت‌ها تبديل شده‌است. رقابت ميان تركيه و قطر از يك سو و عربستان و مصر از سوي ديگر، براي اعمال نفوذ در منطقه اين بار به غزه رسيده‌است. ابزار اين رقابت هم طرح آتش‌بسي است كه مصر ارائه داده‌است. در اين كشورها اكنون بحث داغ سياستمداران اين است كه كشوري كه بتواند آتش‌بس غزه را مديريت كند، صاحب نفوذ خواهد شد. در اين ميان اما جز وعده حمايت مالي حكومت‌هاي عرب از مردمي كه در غزه زير آتش هستند، اميدي به اقدام عملي اعراب براي كمك به مردم غزه نيست.
در اين ميان اما گروهي از نخبگان جهان از عالم سياست، علم و هنر از استاداني چون چامسكي تا برخي بازيگران هاليوودي، در حال جمع‌آوري امضاهايي از سراسر جهان براي تحريم تسليحاتي اسرائيل هستند.

کد خبر 266559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha