دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

گردون> ماه رمضان که از راه می رسد، وقتی از کنار شیرینی‌فروشی عبور کنی، تابلوی زولبیا و بامیه‌ی تازه وسوسه‌ات می‌کند کمی زولبیا و بامیه بخری. انگار رنگ و بوی سفره‌ی افطار با این شیرینی خوش‌رنگ و لعاب کامل می‌شود. اما این شیرینی در استان گیلان رقیبی ۳۰۰ ساله دارد!

رمضان شیرین

این روزها اگر در بازارهای محلی شهر رشت قدم بزنی، صف‌های طولانی در کنار مغازه‌های رشته خشکار فروشی توجهت را جلب می‌کند.

رشته‌ی خشکبار که در گویش گیلانی به رشته خشکار تبدیل شده، شیرینی ویژه‌ی ماه رمضان در استان گیلان است. این شیرینی ترکیبی است از نشاسته‌ی برنج، شکر، مغز گردو و ادویه‌های معطری مانند هل و دارچین و از نظر متخصصان به‌دلیل داشتن گلوکز و پروتئین گیاهی (موجود در مغز گردو) ارزش غذایی خوبی دارد.

اگر کنجکاو باشید و توی مغازه سرک بکشید، مراحل درست کردنش را می‌بینید؛ نشاسته‌ی برنج را با آب مخلوط می‌کنند و روی سینی فلزی داغ می‌ریزند تا نانِ پنجره‌شکلی درست شود. سپس توی آن را با خشکبار خردشده پر می‌کنند. (البته بعضی‌ها ترجیح می‌دهند آن را بدون مغز بخورند.) سپس آن را در اندکی روغن تفت می‌دهند و معمولاً پیش از مصرف چند ثانیه در شربتِ آب، شکر، دارچین و هل قرار می‌دهند.

این شیرینی در بازار مرکزی رشت در ماه‌های دیگر سال هم پخته می‌شود. اگر برای مسافرت به استان گیلان آمدید، فرصت تجربه‌ی این شیرینی ترد و خوش‌طعم را از دست ندهید.

عكس و متن: ساجده آقابابایی، ۱۶ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از رشت

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۱

کد خبر 266387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha