همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: تکنولوژی روز تا امروز قادر بود تنها تعداد خاصی از اجسام غیرخوراکی را به صورت سه بعدی چاپ کند، اما از امروز به بعد می توانید ناهار و شام خود را پرینت بگیرید!

پرینترهای سه بعدی، چاپگرهایی هستند که به جای چاپ روي کاغذ، قادر به ساخت فایل‌های سه بعدی هستند. فناوري موجود در این پرینترها به مصرف‌کنندگان امکان می دهد تا از ماده‌های کامپوزیتی در طرح‌های خود برای چاپ سه بعدی بهره ببرند.‌‌ اين پرینترها فناوری‌های عصر تكنولوژي هستند که با سرعت زیاد در حال پیشرفت و توسعه شگفت‌انگيز هستند. اين فناوري در همه زمينه‌هاي علمي، پزشكي، هنري، اداري، خانه و... وارد شد و نقش‌هاي مهمي را به عهده گرفتند.

چرا كه به تازگي چاپگر‌هاي سه بعدی به بازار آمده‌ كه قادر به تولید اشیایی نرم و قابل انعطاف هستند. حتی در سطح مواد اوليه خوراکی‌ها، مانند؛ شكلات، كيك، پيتزا، شيريني، ساندويج و...هستند.
به عبارتي ماشين‌‌هاي چاپگر هوشمند سه بعدي، به گونه‌اي برنامه‌ريزي و طراحي شده‌اند كه قادر هستند تقريبا هر چيزي را سه بعدی چاپ کنند! عجب! اين فناوري به تازگي وارد صنعت غذايي شده و مورد توجه بسیاری از صاحبان اين صنعت را به خود جلب كرده است.

امروز فردا است كه وارد رستوان شويد و به جاي منو در مقابل خود تعدادي كليد براي انتخاب خوراك ببينيد و از طريق آنها خوراك مورد نظر خود را انتخاب و پرينت بگيريد....!
اين چاپگرها با چاپگرهاي صنعتي پيشين بسار متفاوت است. به عبارتي به‌جاي رنگ، جوهر، مواد شيمايي و... از موادی مانند سیلیکون، کوکی خمیری، شکلات ذوب شده، سفید تخم مرغ، شکر و غیره استفاده شود تا بتوان خوارك سه بعدي مورد نظر شما را پرينت كند.

پرينترهاي سه بعدي در صنعت شكلات سازي جاي خود كاملا را باز كرده‌اند. چرا كه در حال حاضر، اين پرينتر‌ها به كمك يكي از برندهاي معروف شكلات دنيا رفته‌‌اند. شكلات از آن دسته خوراكي‌هايي است كه اكثريت افراد طرفدار آن هستند و كمتر كسي را مي‌توان يافت كه از طعم آن خوشش نيايد چه برسد به شكلات پرينتري!

پرینتر سه بعدی برای ناهار و شام شما

طرح و پروژه اولین چاپگر سه بعدی خوراكي‌ها در پلت فورم کیک استارتر توسط تام راواسترون مطرح شد. کیک استارتر، یک سایت پرطرفدار و معتبر است که با هدف کمک به افراد نواندیش و خلاق برای به ثمر رساندن ایده‌های نو و خلاقيت‌هاي تازه‌اي آنان راه‌اندازي شده است.

تام طراح امريكايي اين پرينتر مي‌گويد؛ من دو فرزند پنج و سه ساله دارم که بسيار مشتاق خوردن همبرگر و كوكي بر روی چمن پارك هستند. من براي سهولت در تهيه خوراكي‌هاي خوشمزه و مورد علاقه آنان به اين فكر افتادم.

تام در بخش بازاریابي و روابط عمومی، شركت مایکروسافت کار کرده است. او يك روز با پختن كيك اسفنجي به فرم دايناسور براي پسرش و پروانه براي دخترش دست به اين ابتكار زد. فرزندانش بسيار از طعم اين كيك اسفنجي پرينتري خوششان آمده بود.

البته تام مي‌گويد؛ نبايد به اين دستگاه‌ها معتاد و وابسته شده و پخت سنتي را فراموش كرد. چرا كه پخت سنتي عشق و انرژي فرد را هم به همراه دارد. از نظر او اين دستگاه‌ها نيز مانند ساير ماشين‌هاي خانه چون؛ ماشین‌لباسشویی، ظرف‌شويي، فر، اجاق گاز و... تنها جنبه كمك به افراد خانه را دارند. اگر چه او معتقد است روزي از تميزكردن خيابان‌ها گرفته تا ساخت قطعات يدكي و... توسط اين دستگاه‌‌ها انجام خواهد بود.

به نظر من، اين طور كه فناوري پيشرفت مي‌كند، خانم‌ها در منزل ديگر كاري براي انجام دادن نداشته باشند، به جز فشار دادن كليد‌هاي دستگاه‌ها موجود در خانه و ديگر هيچ...

آخرين نكته از نقطه نظر بهداشتي؛ آیا خوراکی‌هاي توليد شده توسط اين پرینترهای سه بعدی سالم و بهداشتي هستند. يا بعد از مدتي خبر از بيماري‌هاي مختلف را به دنبال خود خواهند آورد؟ به عبارتي در دراز مدت اين دستگاه‌ها باعث بروز بيمارهايي چون سرطان و... نخواهند شد؟

منبع: dailymail

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷