معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور دیروز در یک نشست خبری که با موضوع نخستین جشنواره مشارکت ملی گردشگری برگزار شد اعلام کرد که برخلاف سال‌های گذشته امسال روز جهانی جهانگردی در کشور نه یک هفته که تنها یک روز و همزمان با این روز در تمامی جهان برگزار می‌شود.

گردشگری


به گزارش همشهري، مرتضي رحماني موحد دليل تبديل جشنواره يك هفته‌اي گردشگري در ايران را كه با روز جهاني جهانگردي شروع مي‌شد آسيب‌شناسي برنامه‌هاي اين هفته اعلام كرد و گفت كه از اين پس تنها در روز 5مهرماه روز جهاني جهانگردي گرامي داشته مي‌شود. شعار امسال سازمان جهاني جهانگردي در روز جهاني جهانگردي توجه به جوامع محلي اعلام شده كه در برنامه 22گانه معاونت گردشگري براي اجرا در روز جهاني جهانگردي نيز گنجانده شده است.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي اما در پاسخ به 2سؤال خبرنگار همشهري مبني بر اينكه بيشترين حجم تخريب‌هاي زيست‌محيطي در صنعت گردشگري از سوي گردشگران غيرمسئول و هجوم آنها به مناطق طبيعي كشور اتفاق افتاده و برنامه‌هاي معاون گردشگري در روز جهاني جهانگردي براي متذكرشدن اهميت حفاظت از طبيعت و ترويج گردشگري مسئولانه چيست؟ و اينكه جزئيات شعار امسال سازمان جهاني جهانگردي در روز جهاني جهانگردي با موضوع توجه به جوامع بومي و محلي در برنامه روز جهاني جهانگردي در ايران چيست؟ پاسخي نداد اما گفت در لوح فشرده برنامه‌هاي اين روز كه بين خبرنگاران توزيع شده اين موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

مرتضي رحماني‌موحد البته با تأكيد بر اينكه روز جهاني جهانگردي امسال در ايران تنها به‌مدت يك روز و در 5مهرماه برگزار مي‌شود از برگزاري نخستين جشنواره مشاركت ملي گردشگري در كشور به بهانه روز جهاني جهانگردي خبر داد و گفت اين جشنواره با هدف جلب مشاركت ملي و دريافت ايده‌ها و طرح‌هاي نو در صنعت گردشگري برگزار مي‌شود.

به گفته معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، برخي ابعاد اين جشنواره شامل اشتغال‌، امنيت‌، جوامع محلي‌، اقتصاد‌، جوانان‌ و خانواده مي‌شود اما رويكرد اصلي آن اقتصاد‌ و فرهنگ است كه 22محور نيز براي آن درنظر گرفته شده است.معاونت گردشگري درنظر دارد به بهانه روز جهاني جهانگردي جشنواره‌اي كه هدف آن جمع‌آوري ايده‌هاي نو و طرح‌هاي جديد است برگزار كند و به همين دليل اين جشنواره نيز جشنواره مشاركت ملي گردشگري نامگذاري شده است. جشنواره‌اي كه تمامي آثار آن در كتاب جشنواره منتشر و به جمع‌آوري بانك فيلم و عكس با موضوع گردشگري منتج مي‌شود.

مرتضي رحماني‌موحد البته علاقه‌اي به پاسخگويي به ديگر سؤالات خبرنگاران خارج از موضوع جشنواره مشاركت ملي گردشگري نداشت و چندين مرتبه در پاسخ به ديگر سؤالات خبرنگاران اعلام كرد كه موضوع نشست خبري او جشنواره مشاركت ملي گردشگري است. طفره رفتن معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در پاسخگويي به سؤالات خبرنگاران و كلي‌گويي در اين نشست خبري مورد انتقاد قرار گرفت. همين انتقادها موجب شد تا مرتضي رحماني‌موحد درپاسخ به سؤال خارج از موضوع يكي از شبكه‌هاي ايراني كه براي ايرانيان خارج از كشور پخش مي‌شود، در مورد آمارهاي جديد گردشگري اعلام كند كه تا نيمه خردادماه امسال، بيش از 30هزار گردشگر خارجي در قالب تور به ايران سفر كردند كه اين تعداد در سال گذشته كمتر از 10هزار نفر بود. وي تأكيد كرد آمار گردشگران خارجي كه در قالب تور و با كدهاي رسمي به ايران وارد شده‌اند در 3‌ماه نخست امسال، رشد بيش از 215درصدي داشته است. به گفته او در طول يك‌سال گذشته گردشگران مذهبي كه از عراق به ايران سفر كرده‌اند يك‌ميليون و 600هزار نفر بوده‌اند.او همچنين از آخرين وضعيت صدور كارت شتاب براي گردشگران خارجي در كشور خبر داد و گفت كه اين پروژه به شركت ايرانگردي و جهانگردي سپرده شده و به‌زودي اين تسهيلات براي گردشگران خارجي در ايران ايجاد مي‌شود.

کد خبر 265800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha